1396/8/9 ۰۸:۳۰
باور به نیروی جادویی نهفته در اجزاء هستی امری است که تنها به بشر بدوی در دوران کهن متعلق نبوده است و انسانها در طول تاریخ تا به امروز همواره به جانمندانگاری1 و طلسم2 معتقد بودهاند.
معصومه باقری حسن کیاده؛ مهناز حشمتی
چکیده: باور به نیروی جادویی نهفته در اجزاء هستی امری است که تنها به بشر بدوی در دوران کهن متعلق نبوده است و انسانها در طول تاریخ تا به امروز همواره به جانمندانگاری1 و طلسم2 معتقد بودهاند. از زمانهای بسیار دور، انسان میپنداشته است بعضی از اجسام، حیوانات و اجرام سماوی قدرتی نهفته دارند؛ زیرا با دانش ناقصاش امکان شناخت قوانین علمی حاکم بر جهان را نداشته است. لذا بهناچار برای توجیه یا یافتن علت و درمانی برای ناگواریهای زندگی، یا مانعشدن از آنها، باور به دخل و تصرف قدرتهای ناشناختۀ جادویی بر زندگی روزمرهرا در ذهن خویشتن بارور ساخت و خود را به تطبیق امور ریز و درشت زندگی با چنان باورهایی ملزم کرد. در ایران باستان و درپی آن در ادیان ایران پیش از اسلام، مانند سایر ادیان بسیاری از باورهای خرافی زیر سایۀ دین، رنگ مشروعیت به خود گرفته بودند و باور بهتأثیرات ستارهها و سیارات بر روزها و سالها و انواع فال و طالعبینی امری متداول بوده و گاه بهعنوان پارهای از مناسک دینی ترویج میشده است. در این پژوهش با بررسی متون ایرانی دورۀ میانه، انواع پیشگویی بررسی خواهد شد، ازجمله پیشگویی بهوسیلۀ الهامات، تأثیرات ستارگان و سیارات بر روزها و سالها و باید و نبایدهای روزها، و متون فال و طالعبینی برگرفته از کتاب خطی فالنامۀ زرتشتی شامل: فال اعداد 1-5، فالنامۀ جاماسب حکیم و فال انامل. بدینترتیب، تأثیر شگرف باور به جادو در هر لحظه از زندگی مردم ایران پیش از اسلام مشخص میگردد.
فرهنگ و ادبیات عامه، دوره 2، شماره 3، فروردین و اردیبهشت 1393
دریافت مقاله
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید