میدان‌داری آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی در انقلاب اسلامی

1396/7/22 ۰۸:۲۸

میدان‌داری آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی در انقلاب اسلامی

از زمانی که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دست به اسلحه برد و وارد فاز نظامی شد، ترور مردم، شخصیت‌ها و رجال سیاسی-مذهبی در دستور کار این گروهک قرار گرفت. در همین راستا آنها بخشی از اقدامات تروریستی خود را ترور ائمه جمعه قرار دادند. بنابراین ترور آیات قاضی، مدنی و صدوقی توسط منافقین انجام گرفت و نام آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی نیز در لیست ترور آنان بود.

ازخوانی برگ‌هایی از دفتر زندگی شهید محراب
 

 از زمانی که سازمان مجاهدین خلق (منافقین) دست به اسلحه برد و وارد فاز نظامی شد، ترور مردم، شخصیت‌ها و رجال سیاسی-مذهبی در دستور کار این گروهک قرار گرفت. در همین راستا آنها بخشی از اقدامات تروریستی خود را ترور ائمه جمعه قرار دادند. بنابراین ترور آیات قاضی، مدنی و صدوقی توسط منافقین انجام گرفت و نام آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی نیز در لیست ترور آنان بود.

اولین‌بار در سال 1359، منزل آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی هدف بمب صوتی قرار گرفت. در دومین اقدام منافقین، در تیرماه 1360 هنگامی که آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی برای اقامه نماز ظهر عازم مسجد بروجردی کرمانشاه بود ناگهان سه مهاجم مسلح از داخل یک اتومبیل به سوی وی آتش گشودند که گلوله‌ها به او اصابت نکرد. مهاجمان هنگام فرار نارنجکی به سوی او پرت کردند که به ایشان آسیبی نرسید ولی تعدادی از مردم بی‌گناه شهید و مجروح شدند.

سومین اقدام تروریستی منافقین علیه آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی، در روز جمعه، 23 مهرماه 1361 بود. هنگامی که او خطبه اول نماز را آغاز کرده بود ناگهان یک نفر به طرف او هجوم آورده، ایشان را در آغوش گرفت و بر اثر انفجار نارنجک، آیت‌ا... اشرفی به شهادت رسید.

در پی شهادت این عالم مجاهد، امام‌خمینی طی پیامی ضمن تجلیل از شخصیت شهید محراب، اقدام منافقین را محکوم کردند.

در بخشی از این پیام که در 23 مهر صادر شد آمده بود: «... شهید عزیز محراب این جمعه ما از آن شخصیت‌هایی بود که اینجانب یکی از ارادتمندان این شخص والامقام بوده و هستم. این وجود پربرکت متعهد را قریب 60 سال است می‏شناختم... او در جبهه دفاع از حق از جمله اشخاصی بود که مایه دلگرمی جوانان مجاهد بود...»

در ادامه پیام امام آمده بود: «آنان که به ادعای واهی خود کوس طرفداری از خلق را می‏زنند و با خلق خدا آن می‏کنند که همه می‏دانند، در این جنایت عظیم چه توجیهی دارند؟ و با به شهادت رساندن عالمی خدمتگزار و پیرمرد بزرگوار هشتاد ساله چه قدرتی کسب می‏کنند و چه طرفی می‏بندند؟ و آنان که در سوگ این جنایتکاران اشک تمساح می‏ریزند و از جریان حکم خدا درباره آنان شکایت دارند، چه‌ انگیزه‏ای دارند؟ آیا انتقام از جمهوری اسلامی به شهادت رساندن یک عالم پارساست، و به آتش کشیدن یک عده کودک و زن و مرد و توده‏های رنجکش است؟! آیا راه به حکومت رسیدن و قدرت را به دست آوردن، این نحوه جنایات است؟!»

آنچنان که امام نیز در پیام خود اشاره می‌کنند، آیت‌ا... اشرفی قبل از پیروزی انقلاب، در صف مبارزه قرار داشت و بعد از تاسیس نظام جمهوری اسلامی نیز در خدمت نظام بود و با حضور در جبهه‌های جنگ، دین خود را به اسلام، انقلاب و کشورش ادا کرد. در ادامه به زندگی این عالم مجاهد، مبارزات وی با رژیم پهلوی و فعالیت‌های او در دوران دفاع مقدس اشاره می‌شود.

 

 

 تولد و تحصیلات

براساس آنچه در کتاب «یاران امام به روایت اسناد؛ شهید آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی» آمده است، وی در شعبان 1322 قمری مصادف با 1281 شمسی در خمینی‌شهر اصفهان متولد شد. پدرش از ائمه جماعات و اهل منبر و مادرش از خانواده مویدی، از سادات معروف اصفهان بود.

عطاءا... اشرفی‌اصفهانی تحصیلات ابتدایی را در خمینی‌شهر گذراند و در 12 سالگی جهت ادامه تحصیل راهی اصفهان شد و طی حدود 10 سال، دروس ادبیات، سطح فقه و اصول و یک دوره درس خارج را در محضر اساتیدی چون آیات سیدمهدی درچه‌ای، سیدمحمد نجف‌آبادی، مرحوم فشارکی و مرحوم مدرس آموخت.

وی در 20 سالگی به قم رفت و در آنجا به مدت یک‌سال در جلسه درس آیت‌ا... حائری شرکت کرد و پس از رحلت ایشان، چند سالی از محضر آیات ثلاث بهره‌مند شد. وی همچنین در درس آیت‌ا... بروجردی حاضر می‌شد و در سال 1335 نیز به دستور ایشان جهت تبلیغ و نشر معارف و احکام دین به کرمانشاه اعزام شد.

 

 

 مبارزات آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی با رژیم پهلوی

آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی که از زمان حضور امام خمینی در قم با ایشان ارتباط داشت، پس از انتشار خبر دستگیری ایشان در نیمه خرداد 42 به تهران آمد و به مراجع بزرگی که از قم و دیگر شهرها آمده بودند گفت: «امروز روزی نیست که ما بخواهیم در مقابل این رژیم جنایتکار سکوت کنیم، ما نباید در ارتباط با دستگیری آقای خمینی آرام بنشینیم.» از همان زمان وی مبارزات خود را شروع کرد.

با آزادی امام، او به اتفاق چند تن از علما به قم عزیمت کرده و با ایشان دیدار و با کسب اجازه کتبی وکالت و اجازه مطلق در امور حسبیه و شرعیه از جانب امام، نماینده تام‌الاختیار ایشان در کرمانشاه شد.

از این زمان به بعد وی در طول اقامت در کرمانشاه فعالیت عمده خود را صرف تثبیت و معرفی امام خمینی به‌عنوان مرجع کرد. در زمان حیات آیت‌ا... حکیم نیز شهید محراب در کرمانشاه مقدمه مرجعیت امام را فراهم کرد و در ایام محرم و رمضان از گویندگان و مبلغینی که از شاگردان امام و فعالان نهضت ایشان بودند، دعوت به عمل می‌آورد که به منطقه بیایند و در مسجد آیت‌ا... بروجردی کرمانشاه سخنرانی کنند و ضمن آشنا کردن مردم با مسائل اسلامی و سیاسی، به مساله مرجعیت امام نیز اشاره کنند.

در این زمان، رژیم پهلوی برای جلوگیری و خنثی کردن فعالیت‌های آیت‌‌ا... اشرفی از دو جبهه وارد شد: اول از راه تهدید و ارعاب و دوم از راه ترور شخصیت ایشان. اما این حربه‌ها هرگز باعث توقف مبارزات او نشد.

در دی 56 به‌دنبال انتشار مقاله توهین‌آمیز روزنامه اطلاعات و اعتراض گسترده مردم ایران، آیت‌ا... اشرفی نیز در این حرکت نقش عظیمی داشت و به همت او در آن منطقه مجالس متعددی به‌عنوان بزرگداشت شهدا و اعتراض به رژیم پهلوی منعقد شد که در پایان این مجالس مردم به خیابان‌ها می‌ریختند و دست به تظاهرات می‌زدند. یکی از مجالس مهمی که در آن سال در کرمانشاه برگزار شد، مجلس بزرگداشت شهادت آیت‌ا... سیدمصطفی خمینی بود که بنا به دعوت و اطلاعیه آیت‌ا... اشرفی در مسجد آیت‌ا... بروجردی منعقد شد.

در این مجلس سخنرانی‌های پرهیجان و انقلابی برگزار شد و ساواک با وجود بسیج تمام نیرو و قوای خود برای دستگیری و کارشکنی در مراسم، موفق نشد و به‌طور مخفیانه سخنرانان از شهر خارج شدند. در همین رابطه امام ضمن نامه‌ای از آیت‌ا... اشرفی و «سایر آقایانی که اظهار عطوفت نموده‌اند» تشکر کردند.

آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی در یکی از تظاهراتی که به صورت آرام در 11 مهر 57 علیه رژیم پهلوی انجام شد درحالی که پیشاپیش مردم حرکت می‌کرد مورد هجوم مأموران گارد و ساواک قرار گرفت. در این حمله چند تن شهید و مجروح شدند و او نیز آسیب دید. چند روز بعد از این حادثه، مأموران ساواک با حمله به منزل آیت‌ا... اشرفی، او را دستگیر و با عجله به تهران منتقل و در کمیته شهربانی زندانی کردند. اما به‌دنبال اعتراض شدید مردم و بعضی از مراجع تقلید و ترس از اغتشاش در شهر و منطقه، رژیم پهلوی مجبور شد او را آزاد کند.

یکی دیگر از جنبه‌های مبارزاتی آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی در دوران اوج‌گیری مبارزات مردم مسلمان ایران علیه رژیم پهلوی، انتشار اعلامیه‌های مشترک به همراه آیات عظام مدنی، دستغیب، صدوقی و... مبنی‌بر خلع محمدرضا پهلوی از سلطنت بود. در این اعلامیه‌ها، غیرقانونی بودن رژیم پهلوی اعلان و خلع محمدرضا از قدرت اعلان می‌شد.

آیت‌‌ا... اشرفی‌اصفهانی در دوران دولت غیرقانونی بختیار در جمع روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه تهران حضور یافت و اعتراض خود را نسبت به ممانعت بختیار از ورود امام به میهن اعلام کرد. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از سوی امام خمینی به‌عنوان امام‌جمعه کرمانشاه منصوب شد.

 

 

 فعالیت‌های شهید محراب در دوران دفاع مقدس

با آغاز جنگ تحمیلی و بسیج همه‌جانبه مردم و قوای مسلح برای حضور در جبهه‌ها و پشتیبانی جبهه‌های جنگ، آیت‌ا... اشرفی نیز با مهم توصیف کردن مساله جنگ، در مدت ۲۵ ماه در تمام خطبه‌های نمازجمعه و مصاحبه‌ها و پیام‌هایشان به حضور مردم در جبهه‌ها تاکید می‌کرد. وی همچنین با حضور در جبهه‌ها به دیدار رزمندگان می‌شتافت و برایشان سخنرانی می‌کرد.

وی بارها در جبهه‌های ایلام، قصر شیرین و پادگان ابوذر، گیلانغرب، نوسود، بستان، آبادان، خرمشهر و سومار حضور یافت و با سخنرانی‌های خود به سپاهیان اسلام روحیه بخشید. پس از آزادی قصر شیرین به آن شهر سفر کرده و با خواندن دو رکعت نماز شکر در مسجد این شهر، سپاسگزاری خود را به درگاه خداوند به‌ جای آورد.

حضور وی در مناطق عملیاتی سبب دلگرمی رزمندگان و باعث شور و شوق بسیار در آنها می‌شد. یک بار پس از عزیمت به منطقه جنوب، عازم شهر آزادشده بستان شد و زیر بمباران دشمن بعثی وارد شهر شده و از آنجا به آبادان رفت. هنگام آغاز عملیات فتح‌المبین، در قرارگاه حضور یافت و پیشنهاد داد تا عملیات به نام حضرت زهرا(س) نامگذاری شود.

او در دومین سفر خود به خوزستان پس از آزادی خرمشهر، عازم اهواز شد. بعدازظهر همان روز به همراه امام‌جمعه اهواز عازم منطقه خرمشهر شدند. وی پس از ورود به شهر، در مسجد جامع در جمع رزمندگان حضور یافت و گفت: «امروز یکی از روزهای مهم اسلامی و یوم‌ا... است و از جمله آرزوهای من فتح خرمشهر بود که بحمدا... من زنده ماندم و این روز را دیدم.»

شهید آیت‌ا... اشرفی‌اصفهانی در پشت جبهه نیز فعالیت‌های چشمگیری داشت. وی حسابی در بانک برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی به جبهه‌ها و حساب دیگری جهت کمک به مهاجرین جنگ تحمیلی و حسابی نیز جهت بازسازی منطقه گیلانغرب که به استان کرمانشاه محول شده بود، افتتاح کرد.
 

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: