دیدار رئیس شورای شهر تهران از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در روز تهران

1396/7/15 ۰۹:۱۳

دیدار رئیس شورای شهر تهران از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در روز تهران

اعضای شورای شهر تهران به مناسبت ۱۴ مهرماه که روز تهران نامیده شده به ملاقات تهران شناسان برجسته رفتند. احمد مسجدجامعی صبح امروز به مناسبت ۱۴ مهرماه که به عنوان روز تهران شناخته شده به همراه اشرف بروجردی، محسن هاشمی و تهران گردان به مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی رفت و ضمن ملاقات با كاظم موسوى بجنوردى رئيس مركز، در جریان روند تدوین و تألیف دایرة المعارف تهران، شمیرانات و ری قرار گرفت و پیشنهاد داد کتابخانه تخصصی تهران و سردیس تهران شناسان معروف نصب شود.

 

اعضای شورای شهر تهران به مناسبت ۱۴ مهرماه که روز تهران نامیده شده به ملاقات تهران شناسان برجسته رفتند.

احمد مسجدجامعی صبح امروز به مناسبت ۱۴ مهرماه که به عنوان روز تهران شناخته شده به همراه اشرف بروجردی، محسن هاشمی و تهران گردان به مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی رفت و ضمن ملاقات با كاظم موسوى بجنوردى رئيس مركز، در جریان روند تدوین و تألیف دایرة المعارف تهران، شمیرانات و ری قرار گرفت و پیشنهاد داد کتابخانه تخصصی تهران و سردیس تهران شناسان معروف نصب شود.

وی با بیان اینکه امروز ۱۴ مهرماه، روز تهران است، گفت: روزی که آقامحمدخان قاجار تهران را به عنوان پایتخت انتخاب کرد نوروز بود و از آنجایی که آئین‌های نوروز بسیار مورد توجه مردم است تصمیم گرفته شد که روزی که تهران در قانون مشروطیت به عنوان پایتخت انتخاب شد به عنوان روز تهران معرفی شود.

وی با بیان اینکه دانشنامه‌ای مختص تهران، شمیرانات و ری در حال تدوین است، گفت: به دلیل اهمیت شمیرانات و سابقه تاریخی ری، تصمیم گرفته شد که تهران به صورت جداگانه بررسی شود و ری و شمیران نیز به طور جداگانه در این دایرة المعارف مورد توجه قرار گیرد که البته کار بسیار سختی است چرا که برخی منابع شفاهی هستند و اطلاعات آن به صورت مصاحبه با افراد به دست می‌آید و از ظرفیت شورایاران نیز استفاده کردیم. هر چند که محل اعتبار برای تدوین این دایرة المعارف از سوی شورای قبلی قطع شد.

احمد مسجد جامعی اظهار امیدواری کرد که با کمک مدیریت شهری به انجام پروژۀ مهم دانشنامه تهران بزرگ، امسال دو جلد دایرة المعارف تهران بزرگ رونمایی ‌شود.

رئیس شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت ۱۴ مهر ماه به عنوان روز تهران گفت: باید برنامه‌هایی اندیشیده شود که ظرفیت‌های تهران را به همه بشناسانیم.

محسن هاشمی در حاشیه بازدید تهران‌گردان از مرکز دائرة المعارف تهران با اشاره به نامگذاری ۱۴ مهرماه به نام روز تهران، گفت: روز ۱۴ مهر ماه به تازگی به عنوان روز تهران نامگذاری شده است و اطلاعی از این موضوع به دلیل آنکه این روز معروفیت نداشته است، نداشتم.

وی با بیان اینکه از امروز باید به فکر چاره باشیم تا روز تهران در سال آینده و سال‌های بعد با شکوه برگزار شود، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تهران را به تهرانی‌ها و مردم کشور بشناسانیم.

وی با اشاره به مشکلات محققان و پژوهشگران مرکز دایرة المعارف در جمع‌بندی و جمع‌آوری اسناد متعلق به تهران، گفت: یکی از مشکلات این مجموعه کمبود مؤلفین و محققان برای جمع‌آوری اطلاعاتی و نگارش آنها است و این در حالیست که نیروی انسانی مجرب زیادی در شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان فرهنگی و هنری، کتابخانه‌ها و فرهنگسراها وجود دارد که می‌تواند این مرکز را در گردآوری، مصاحبه و تحقیق میدانی اطلاعات تهران کمک کند.

وی افزود: برای سرعت دهی به جمع‌آوری اطلاعات می‌توان از ظرفیت نیروی انسانی مجرب در شهرداری استفاده کرد.

هاشمی افزود: یکی دیگر از مشکلات این مرکز کمبود فضای کار بود که شهرداری فضاهای زیادی را در اختیار دارد که می‌تواند در اختیار این مرکز قرار دهد و همچنین گویا در گذشته برای این مرکز بودجه‌ای در نظر گرفته شده بود که بخشی از آن پرداخت نشده است. باید فکری به حال آن اندیشید.

 

 

سایر تصاویر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: