بیکرانه ها (مقدمۀ متن و ترجمۀ زیارت جامعۀ کبیره)

1396/6/27 ۱۲:۵۱

 بیکرانه ها (مقدمۀ متن و ترجمۀ زیارت جامعۀ کبیره)

زیارت معنی لغوی آن، دیدار است و اصطلاحاً 1 – به تشرف به مشاهدۀ مشرفۀ مذهبی 2 – به خواندن و بیان کردن عبارات مختصر یا مفصل برای ادای احترام و تعظیم و تکریم و سلام به ارواح مطهرۀ مقدسۀ پیغمبر اکرم و معصومین علیهم السلام و یا منتسبین به آنان از امامزادگان و شهدای راه ولایت و محبت معصومین خصوصاً یادکرد اهل قبور عموماً اطلاق می شود

 

 زیارت معنی لغوی آن، دیدار است و اصطلاحاً 1 – به تشرف به مشاهدۀ مشرفۀ مذهبی 2 – به خواندن و بیان کردن عبارات مختصر یا مفصل برای ادای احترام و تعظیم و تکریم و سلام به ارواح مطهرۀ مقدسۀ پیغمبر اکرم و معصومین علیهم السلام و یا منتسبین به آنان از امامزادگان و شهدای راه ولایت و محبت معصومین خصوصاً یادکرد اهل قبور عموماً اطلاق می شود.

زیارت جامعه که شاید مفصلترین زیارت ها باشد یا از آن جهت «جامعه» نامیده شده که با آن می توان معصومین علیهم السلام را عموماً زیارت کرد. یعنی هم در روضۀ مبارکۀ نبویه در مدینۀ منوره و هم در نجف اشرف و هم در کربلای معلی و هم در مشهد مقدس اختصاصاً و یا در بقیع یا کاظمین یا سامراء اجتماعاً تلاوت کرد.

قدیمی ترین مأخذ این زیارت شریفه، کتاب مستطاب من لایحضر الفقیه جناب شیخ صدوق (ابن بابویه) رضوان الله علیه است که آن جناب آن را به اسناد موثق معتبر خود از حضرت امام هادی صلوات الله علیه نقل می فرماید و سپس جناب شیخ الطائفه طوسی رضوان الله علیه آن را به نقل از ابن بابویه در کتاب مستطاب تهذیب الاحکام ثبت می فرماید.

زیارت جامعه، انشاء حضرت امام هادی علیه السلام است گو اینکه بعضی فقرات آن در دیگر زیارات نیز دیده می شود. بنابراین در اصالت و قداست این زیارات هیچ شک و تردیدی راه ندارد، زیرا تمامی آن بی هیچ اختلاف در دو کتاب از کتاب های چهارگانۀ اصول و فروع مذهب شیعۀ امامی جعفری اثناعشری آمده است.

این زیارت دربردارندۀ همۀ اعتقادات اصولی تشیع اثناعشری است که زیارت کننده با کمال خلوص و خضوع آن را به موالیان و ائمۀ خود علیهم السلام عرضه می دارد و از خداوند متعال به زاری و تضرع مسألت می کند تا او را بر آن عقاید، ثابت و راسخ نگه دارد.

گرچه الفاظ و عبارات آن محامد و مکارم و صفات مختلف است ولی معانی آن همه بر قدس و طهارت و کمال آن انسان های کامل و افراد طاهر و پاکیزه و آراسته و پیراسته و به حقیقت «معصوم» دلالت می کند.

کتاب بیکرانه ها (مقدمۀ متن و ترجمۀ زیارت جامعۀ کبیره) با نگارش پیشگفتار دکتر احمد مهدوی دامغانی است و بازگردان فارسی آن را دکتر ابوالقاسم امامی بر عهده داشته است.

بیکرانه ها (مقدمۀ متن و ترجمۀ زیارت جامعۀ کبیره)، نگارش پیشگفتار: احمد مهدوی دامغانی، بازگردان فارسی: ابوالقاسم امامی، بازگردان انگلیسی: فریده مهدوی دامغانی، تهران، یاس نگار، چاپ نخست: 1395، قطع: رحلی، شمارگان: 1000 نسخه.            

 

 

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: