اطلاعات بنی‌صدر درباره شروع جنگ عراق علیه ایران

1396/6/22 ۰۷:۵۵

اطلاعات بنی‌صدر درباره شروع جنگ عراق علیه ایران

جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 آغاز شد. اما اسناد و شواهد نشان می‌دهد که صدام و مزدورانش از مدت‌ها پیش تحرکاتی را در جهت مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی برای شروع حمله و ایجاد درگیری انجام داده‌اند. تحرکاتی که از دید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران هم دور نمانده بود و به مراتب فعالیت‌ بعثی‌ها در نقاط مرزی به مقامات گزارش داده شده بود. در آن دوره که ابوالحسن بنی‌صدر به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور، رئیس شورای انقلاب و فرمانده کل قوا فعالیت می‌کرد


 

 جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران در 31 شهریور 1359 آغاز شد. اما اسناد و شواهد نشان می‌دهد که صدام و مزدورانش از مدت‌ها پیش تحرکاتی را در جهت مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی برای شروع حمله و ایجاد درگیری انجام داده‌اند. تحرکاتی که از دید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران هم دور نمانده بود و به مراتب فعالیت‌ بعثی‌ها در نقاط مرزی به مقامات گزارش داده شده بود. در آن دوره که ابوالحسن بنی‌صدر به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور، رئیس شورای انقلاب و فرمانده کل قوا فعالیت می‌کرد، گزارش‌های این وضعیت بحرانی برای او ارسال می‌شد اما سهل‌انگاری، خیانت و ضعف تدبیر او باعث شد که هیچ آمادگی‌ای برای مقابله با حملات عراق پیش‌بینی نشود. در سند حاضر که از دایره اطلاعات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دفتر ریاست‌جمهوری در تاریخ 11/2/59 یعنی پنج ماه قبل از آغاز جنگ فرستاده شده است، جزئی‌ترین تحرکات دشمن از جنوب تا شمال مرزها گزارش شده است. در متن این سند آمده است:

«خبر رسیده گویاست:

1- در تاریخ 15/1/59 به کلیه قایق‌های کشتی اعم از نیروی دریایی و پاسگاه‌های شرطه مرزی که جمعا 14 فروند قایق می‌شود دستور داده شده است که به حالت آماده‌باش قرار گرفته و به‌طور مداوم در آب‌های شط‌العرب(مرز ایران و عراق)، خور عبدا... و خلیج فارس گشت‌زنی و مراقب هرگونه تردد و عملیاتی از طرف نیروی دریایی ایران باشند. ضمنا شخصی به نام حسن تکریتی که از بستگان نزدیک صدام حسین است مسئولیت این قایق‌ها و اجرای مأموریت آنها را به عهده دارد.

2- در تاریخ 20/1/59 یک واحد ارتشی متشکل از 400 افسر درجه‌دار و سرباز به فرماندهی سرگرد ابواحمد به منطقه ام‌الرصاص(مقابل حوزه استحفاظی گروهان ژاندارمری خرمشهر) اعزام و ضمن احداث، مواضع و سنگر و استتار تجهیزات واحد خود به حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

3- در تاریخ 23/1/59 گردان ششم مستقر در منطقه سلیمانیه(شمال عراق) به مدت چهار روز در منطقه مزبور با سلاح‌های سنگین و سبک و به فرماندهی سرگرد جمیل احمد جهت آمادگی رزمی پرسنل خود دست به مأمور[یت] زده است.»

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: