آینده پیش روی دانشگاه آزاد و وزارت علوم روشن است

1396/6/11 ۰۷:۳۱

آینده پیش روی دانشگاه آزاد و وزارت علوم روشن است

مجتبی شریعتی‌نیاسر در همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی: ۴۰۰ رشته‌محل دیگر دانشگاه آزاد اسلامی تایید شد


 

همایش معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی که با هدف ارتقای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شده بود، پنجشنبه به کار خود پایان داد. مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم میهمان اختتامیه این همایش بود و از تعامل وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی سخن گفت.

به گفته او، جهت‌گیری‌های مثبتی در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده و در این دوره همکاری متقابل وزارت علوم و این دانشگاه موجب تعامل با قوت بیشتری می‌شود. او در سخناش گریزی هم به موضوع مورد اختلاف وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مبنی‌بر مجوز رشته‌محل‌های این دانشگاه زد و خبر داد که نزدیک 400 مورد رشته‌محل که در محاسبات لحاظ نشده بود، اضافه شد؛ پس داوطلبان می‌توانند براساس آن چیزی که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد کرد رشته‌محل‌هایشان را انتخاب کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم در ابتدای سخناش با بیان اینکه همکاری متقابل وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی موجب می‌شود که تعامل با قوت بیشتری پیگیری شود، گفت: «این دانشگاه یکی از نمونه‌های موفق تعامل بین رشته‌های حوزه پزشکی و غیرپزشکی است.»

مجتبی شریعتی‌نیاسر ضمن گرامی‌داشت یاد آیت‌ا... ‌هاشمی‌رفسنجانی و تبریک عید سعید قربان، گفت: «آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی(ره) یکی از اسطوره‌های نظام بودند که خدمات ارزشمند و نقش موثری در تاسیس و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی داشتند.»

 36 درصد از جمعیت دانشجویی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه آماری از وضعیت دانشجویی و تعداد رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه داد و گفت: «در حال حاضر‌ دانشگاه آزاد اسلامی 36 درصد از جمعیت دانشجویی کل کشور را به خود اختصاص داده است. بیشترین جمعیت دانشجویی در کشور به علوم انسانی و فنی-مهندسی تعلق دارد، به همین دلیل امسال اعتبار ویژه‌ای به توسعه علوم پایه اختصاص یافته است.»

او با بیان اینکه در تمام زیرنظام‌های آموزشی درمورد مقطع کاردانی غفلت شده است، افزود:‌ «امروز در کشورهای موفقی نظیر ژاپن و کره‌جنوبی بیشترین جمعیت دانشجویی در بخش دوره‌های کاردانی تحصیل می‌کنند. توسعه آموزش مهارتی و ورود تکنسین‌ها به عرصه صنعت و کار یکی از پارامترهای موثر در پیشرفت کشورها به شمار می‌رود. این در حالی است که در کشور ما در دوره کارشناسی‌ارشد از سال 93 تا 94 تعداد رشته‌محل‌های مراکز غیرانتفاعی از 272 به 532 مورد افزایش داشته است و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز از 400 رشته‌محل در سال 93 به چهارهزار و 165 مورد رسیده است.»
 
 دانشگاه آزاد اسلامی نمونه‌ موفق تعامل بین رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی

شریعتی‌نیاسر گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یکی از نمونه‌های موفق تعامل بین رشته‌های حوزه پزشکی و غیرپزشکی به شمار می‌رود. امروز در دانشگاه‌های موفق دنیا بخش آموزش پزشکی و غیرپزشکی در یک مجموعه قرار دارد.»
او درباره طرح آمایش سرزمینی نیز صحبت به میان آورد و گفت: «این طرح یکی از منحصربه‌فردترین اقداماتی است که در دولت یازدهم انجام شد و انتظار می‌رود دانشگاه آزاد اسلامی نیز در اجرای این طرح با وزارت علوم هماهنگ بوده و رشته‌ها به صورت منطقه‌ای و براساس پتانسیل استان‌های مختلف به تصویب برسد.»
 
 تایید مجوز ۴۰۰ رشته‌محل جدید دانشگاه آزاد اسلامی

شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران حاضر شد و از تعامل این وزارتخانه با دانشگاه آزاد اسلامی و تایید مجوز 400 رشته‌محل این دانشگاه سخن گفت.

او گفت: «کدرشته‌محل‌ اختلافی با دانشگاه آزاد اسلامی نداریم و با این هماهنگی و صمیمیتی که بین دو مجموعه است، آینده روشنی را پیش‌بینی می‌کنم.»

به گزارش «ایسکانیوز»، او در ادامه تصریح کرد: «تعامل بین دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد بالادستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رمز اعتلای آموزش عالی است و زمینه این تعامل هم پیوستگی و هماهنگی است که بین این دانشگاه و وزارت علوم و دفتر گسترش است.»

او افزود: «در این دوره با تدبیر مدیریت دانشگاه تعدیلی در ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های 96 و 97 صورت گرفته است.»

شریعتی‌نیاسر گفت: «با این رویکرد وضعیت مطلوب‌تری در آینده برای دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌بینی می‌کنیم. یقینا با ذهنیتی که ما از افرادی که امروز عهده‌دار مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شدند و تا دیروز مسئولیت و متولی دانشگاه‌های بزرگ سطح یک کشور را عهده‌دار بودند داریم، پیش‌بینی می‌کنم آینده خوب و کیفی‌ای را در این دانشگاه بتوانیم رقم بزنیم.»

او با تاکید بر اینکه کدرشته‌محل اختلافی وجود ندارد، ادامه داد: «با دوستان در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت کامل هماهنگ هستیم و بررسی‌های لازم هم صورت گرفته است. روز گذشته هم نزدیک به 400 مورد رشته‌محل که در محاسبات لحاظ نشده بود، اضافه شد و تصور من این است که مشکل خاصی نیست و داوطلبان هم براساس آن چیزی که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد کرد، رشته‌محل‌هایشان را انتخاب می‌کنند.»

شریعتی‌نیاسر درمورد مصوبه سال 67 دانشگاه آزاد اسلامی و برخی اختلافات گفت: «ما تابع ضوابط و قوانینی هستیم که نهادهای بالادستی می‌گیرند. بنابراین براساس مقررات و قوانینی که وجود دارد نهاد بالادستی، نهاد سیاستگذار برای تمام زیرنظام‌های آموزش عالی است و دانشگاه آزاد اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست.»

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان گفت: «تصور می‌کنیم این هماهنگی و صمیمیتی که بین دو مجموعه است، این مساله را کامل به جریان خواهد انداخت که همه تابع ضابطه و قانون باشند.»


مرتضی موسی‌خانی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری:

حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی دانشجویان  

اگر در دانشگاه پژوهش صورت گیرد، آموزش نیز مفید و موثر خواهد شد. در حال حاضر دانشگاه‌های نسل چهارم یعنی دانشگاه موثر در جامعه مورد تاکید صاحب‌نظران است. علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیات‌موسس و هیات‌امنا و فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه نسل چهارم تاکید دارند. درواقع امروز تاکید ما در دانشگاه آزاد اسلامی بر تحقیقات کاربردی مورد نیاز جامعه است. بودجه‌های پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در پژوهش‌های کاربردی که یکی از مسائل جامعه را حل می‌کند، هزینه شود. در این راه استادان دانشگاه‌ها می‌توانند نقش بسیار موثری داشته باشند. استادان باید از دانشجو خروجی و نتیجه بخواهند و آنان را به کار تحقیقات و پژوهشی تشویق کنند که آنها به دنبال ایجاد محصولات جدید و افزایش مرزهای دانش باشند. در این صورت پژوهش دانشگاه برای جامعه اثربخش خواهد شد. وجود پایان‌نامه‌های کاربردی و تحقیقاتی در دانشگاه لازم و ضروری است و از مسئولان آموزشی واحدها درخواست می‌کنم به این موضوع تاکید ویژه داشته باشند و از پایان‌نامه‌های کاربردی حمایت‌های لازم را انجام دهند. برگزاری دوره‌های پسادکتری که در آن استادان باتجربه در کنار یکدیگر فارغ از کار، تنها به کارهای تحقیقاتی می‌پردازند باید در واحدهای دانشگاهی مورد توجه جدی قرار گیرد. باید بتوانیم از دانش استادان برجسته که نعمت بزرگی هستند، استفاده کنیم.


علیرضا رهایی، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی:

راه‌اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی عملکرد واحدها

با توجه به جایگاه ویژه اعضای هیات‌علمی باید بستر مناسبی را برای ارتقای اعضای هیات‌علمی که به صورت گسترده و تمام‌وقت که در دانشگاه حضور دارند، فراهم کنیم. معتقدم جایگاه اعضای هیات‌علمی بسیار مهم‌تر از صرفا امر آموزش است و باید صلاحیت‌های دیگری داشته باشند که مجاز به تدریس شوند. با توجه به جایگاه ویژه ایشان باید بستر مناسبی برای ارتقای اعضای هیات‌علمی فراهم کنیم. تقویم آموزشی سالانه باید در واحدها تدوین و ابلاغ شود و کلاس‌های درسی به مدت 16 هفته براساس برنامه مصوب سیلابس دروس برگزار شود. سامانه جامع نظارت و ارزیابی برای ارزیابی عملکرد واحدها و اعضای هیات‌علمی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود و یکی از فعالیت‌های اصلی معاونت آموزش، نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به‌منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی است. این سامانه نظارتی کمک خواهد کرد واحدها به‌طور مرتب و مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شده و نقاط قوت و ضعف گزارش‌ها مشخص و به واحدها به‌منظور اصلاحات اعلام شود. سال گذشته آزمون مصاحبه دکتری تخصصی به صورت متمرکز و امسال برای نخستین‌بار به‌صورت غیرمتمرکز و استانی برگزار شد که تجربیات هر دو شیوه جمع‌بندی و در حال تحلیل است. نتیجه این بررسی‌ها و نحوه برگزاری این آزمون برای سال آتی ابلاغ خواهد شد.


منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: