چیستی کثرت‌گرایی دینی از نگاه امام علی (ع)

1396/5/30 ۱۱:۵۳

چیستی کثرت‌گرایی دینی از نگاه امام علی (ع)

کتاب «کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» ضمن بیان مفهوم و گونه‌های کثرت‌گرایی دینی، مهم‌ترین انواع آن از منظر امام علی (ع) را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد. دینی از منظر امام علی (ع)» ضمن بیان مفهوم و گونه‌های کثرت‌گرایی دینی، مهم‌ترین انواع آن از منظر امام علی (ع) را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.


 
کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» ضمن بیان مفهوم و گونه‌های کثرت‌گرایی دینی، مهم‌ترین انواع آن از منظر امام علی (ع) را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.

 
 «کثرت‌گرایی دینی» یکی از مسائل نوظهور عرصه کلام و دین‌شناسی است که در پاسخ به چرایی تکثر ادیان و مذاهب و در توجیه تعارضات موجود میان آموزه‌های ادیان، پدید آمده و شاخه‌های مختلفی پیدا کرده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از کثرت‌گرایی در حقانیت، ‌کثرت‌‌گرایی در رفتار، کثرت‌گرایی در نجات. «کثرت‌گرایی دینی» نظریه‌ای است که همه ادیان موجود را برخوردار از حقانیت یکسان و راه‌های رسیدن به نجات و رستگاری می‌داند و به زندگی مسالمت‌آمیز و محترم شمردن همه عقاید توصیه می‌کند.
 
رحمت‌الله روحی،  نویسنده کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» در چهار فصل «کثرت‌گرایی دینی»، «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در حقانیت»، «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در رفتار» و «دیدگاه حضرت علی درباره کثرت‌گرایی در نجات» را بررسی کرده و فصل پنجم کتابش را به جمع‌بندی مباحث اختصاص داده است.
 
«تغایر وحی و تجربه دینی» یکی از موضوعات فصل دوم کتاب است که درباره آن می‌خوانیم: «کثرت‌گرایان وحی بر پیامبر را از نوع تجربه دینی و شهود عارفان می‌دانند. بنابراین تحلیل، پیامبران با خدا مواجهه‌ای داشته و تفسیر خود را از آن مواجهه در قالب الفاظی برای دیگران بیان کرده‌اند و کتاب‌های مقدس حاصل این تجارب و تفاسیر هستند. بنابر این رویکرد، حداقل، الفاظ و ترکیبات وحی بیان شده به مردم، غیرالهی خواهد بود؛ چنان‌که برخی از طرفداران این رویکرد تصریح می‌کنند، الفاظ و تعبیرات قرآن از شخص رسول اکرم است نه اینکه از طرف خدای متعال نازل شده باشد. تنها تفاوتی که پلورالیست‌‌ها قائلند این است که پیامبران در حیطه و حصار تجربه شخصی باقی نمی‌مانند و با آن دلخوش نمی‌دارند و عمر خود را در ذوق‌ها و مواجید درونی سپری نمی‌کنند، بلکه بر اثر حلول و حصول این تجربه، ماموریت جدیدی احساس می‌کنند و انسان تازه‌ای می‌شوند.»
 
همچنین در ادامه مباحث کتاب درباره «آزادی اندیشه و عقیده» آمده است: «آزادی اندیشه و عقیده از محورهای مهم بحث کثرت‌گرایی دینی است. در اسلام نیز این نوع آزادی یکی از مهم‌ترین حقوق همه انسان‌ها محسوب می‌شود. آیات و روایات فراوانی که همگان را به تفکر و تعقل فرا می‌خواند، گواه روشنی است بر این مدعا. آیه شریفه «لا اکراه فی الدین؛ در قبول دین، اکراهی نیست» نیز بر اصل کلی آزادی عقیده و دین دلالت دارد و بالاترین بیان آزاداندیشی در مقام عقیده است.

اصولا در گستره اعتقادات و افکار انسان‌ها که اموری درونی هستند، اجبار ممکن نیست. البته فرق است بین آزادی اندیشه‌ای که اسلام مشوق آن است و عقیده به چیزی که شاید از روی هواهای نفسانی باشد که در این صورت باید آن ‌را اصلاح کرد. اگر اعتقادی بر مبنای تفکر باشد، اسلام چنین عقیده‌ای را می‌پذیرد اما عقایدی را که بر مبنای وراثتی و تقلیدی و از روی جهالت است، هرگز اسلام به نام آزادی عقیده نمی‌پذیرد. نمونه بارز چنین نگرشی را در برخورد حضرت ابراهیم (ع) با عقاید باطل بت‌پرستان آن زمان می‌توان ذکر کرد.»
 
کتاب «کثرت‌گرایی دینی از منظر امام علی (ع)» در 221 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات دانش آزاد به بازار کتاب عرضه شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: