توجه همزمان به قرآن و عترت از سیاست‌های کلان معاونت قرآن و عترت است

1396/5/29 ۱۲:۳۶

توجه همزمان به قرآن و عترت از سیاست‌های کلان معاونت قرآن و عترت است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه بیان کرد: در معاونت قرآن و عترت سعی داریم که قرآن کریم و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار دهیم.


 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه بیان کرد: در معاونت قرآن و عترت سعی داریم که قرآن کریم و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار دهیم.

 
 به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نخستین دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: این دوره‌ها، دوره‌های تکمیلی مدرسین نهج‌البلاغه بوده و امیدواریم مهارت تدریس نهج‌البلاغه را در همه ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: اصرار داریم قرآن در کنار عترت دنبال شود. بیانات امیرالمومنین (ع) ترجمانی از قرآن است، اما در مورد نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه کم کار کردیم و از این بابت از درگاه الهی پوزش می‌خواهیم. در زمینه تلاوت، قرائت و حفظ قرآن زیاد کار می‌شود، اما فهم قرآن که در سایه عترت و بیانات معصومین(ع) است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که برگزاری دوره‌های نهج‌البلاغه باید در همه مجتمع‌ها وجود داشته باشد، اظهار کرد: در گذشته بحث تاسیس انجمن‌های قرآن و نهج‌البلاغه را پیگیری کردیم و در بعضی استان‌ها موفق به تاسیس دوره‌ها شدیم. در عین‌حال انجمن خادمان قرآن کریم به‌صورت ملی در کشور تشکیل شد و شعبات استانی هم به زودی تاسیس می‌شود.
 
حجت‌الاسلام حشمتی با اشاره به این‌که این دوره‌ها می‌تواند مهارت تدوین و درک مفاهیم نهج‌البلاغه را برای جامعه ایجاد کند، افزود: ما در این معاونت، قرآن و عترت را در کنار هم مورد توجه قرار می‌دهیم اما از این‌که از دریای بیکران صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه بخوبی بهره نگرفتیم شرمساریم؛ کما اینکه در کشورمان از قرآن هم به درستی استفاده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: ما در امور قرآنی تنها به قرائت و حفظ توجه داریم و در زمینه فهم قرآن ضعف‌های بسیاری وجود دارد و در این حوزه هم فقیر هستیم که امیدواریم با تلاش بیشتر بتوانیم فهم قرآن را در جامعه توسعه دهیم.
 
معاون قرآن و عترت ارشاد در ادامه با بیان این‌که انجمن خادمان قرآن هم تأسیس شده، ولی انجمن قرآن و نهج‌البلاغه باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: امیدواریم با برگزاری این دوره‌ها موانع تدریس نهج‌البلاغه برچیده شود و سعی داریم برای ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه مشکلات قانونی مثل اعطای مدرک معتبر مربی‌گری را هم برطرف سازیم.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی همچنین اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند در جامعه پیشرو باشند، باید اول نفس خود را تعلیم دهند قبل از اینکه به تعلیم احاد جامعه بپردازند؛ همانطور که آیت‌الله جوادی آملی هم فرمودند که روح معرفت در نهج‌البلاغه مستتر است و بر همین اساس باید در آموزش‌ها روح نهج‌البلاغه به افراد منتقل شود. ما در آموزش‌ها روح را منتقل نکرده و به الفاظ می‌پردازیم، در حالی‌که برای اثرگذاری باید به روح قرآن و نهج‌البلاغه پرداخت.
 
توجه به فضاسازی قرآنی در محیط‌های عمومی و مجازی
 

سیدمهدی جعفری، مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت نیز در این آیین با اشاره به ضرورت توجه به فضاسازی قرآنی خصوصا در محیط‌های عمومی و مجازی، توسعه اماکن عمومی، فرهنگی و گردشگری را یکی از عوامل تاثیرگذار در تبلیغ و ترویج مفاهیم قرآنی دانست و بر حمایت از ارتقای سطح برنامه‌های قرآنی رسانه ملی و سایر رسانه‌ها تاکید کرد.
 
وی با بیان اینکه تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: توسعه و افزایش فعالیت‌های ترویجی و تبلیغی قرآنی در فضای مجازی و رسانه‌ای، سبب آشنایی بیشتر اقشار مختلف مردم با مفاهیم قرآنی خواهد شد و این موضوع یکی از راهکارهای توسعه فهم قرآن در سطح جامعه به‌شمار می‌آید.
 
مدیر روابط عمومی معاونت قرآن و عترت، در ادامه تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی را یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر دانست و بر توجه ویژه به تهیه و اجرای برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: فضای مجازی، اقشار مختلف مردم و عده کثیری را تحت پوشش قرار داده و شکی نیست که اقدامات و فعالیت‌های موثر، گام مثبتی در راستای تبلیغ و ترویج مفاهیم قرآنی خواهد بود.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: