یاران امام حسن مجتبی (ع) به روایت منابع اسلامی و تاریخی

1396/5/29 ۱۰:۱۰

یاران امام حسن مجتبی (ع) به روایت منابع اسلامی و تاریخی

کتاب «اصحاب امام حسن مجتبی (ع)» اصحاب دومین امام شیعیان را با بهره‌گیری از منابع رجالی و تاریخی و حدیثی معرفی می‌کند.


 
 
کتاب «اصحاب امام حسن مجتبی (ع)» اصحاب دومین امام شیعیان را با بهره‌گیری از منابع رجالی و تاریخی و حدیثی معرفی می‌کند.

 
 مطالعه کتاب قطور زندگانی پرورش‌یافتگان مکتب الهی فضیلتی است که دربردارنده بهره‌های فراوان برای نسل‌های آینده است. اصحاب بهره‌مند از معارف الهی ائمه (ع)، مسیر انتقال معارف الهی از ایشان به دیگر انسان‌ها در روزگار خود و دوران پیش‌رو هستند. پرداختن به زندگی اصحاب ائمه (ع) در هر عصری ضرورتی است که علاوه بر دربرداشتن فواید بسیار، بازگوکننده اوضاع فرهنگی و اجتماعی و سیاسی روزگار آن معصومان نیز هست.
 
کتاب «اصحاب امام حسن مجتبی (ع)» که به قلم جمعی از پژوهشگران پژوهشکده باقرالعلوم (ع) زیرنظر آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی تدوین شده در 592 صفحه، 31 نفر از اصحاب دومین امام شیعیان، امام حسن مجتبی (ع) را براساس اطلاعات موجود در کتاب‌های رجالی و تراجم و همچنین منابع تاریخی و حدیثی به علاقه‌مندان معرفی می‌کند.
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «در روزگار امام حسن مجتبی (ع) برای محو اندیشه ناب اسلامی، تلاش‌های فراوانی صورت گرفت؛ همان چیزی که رسول خدا (ص) با زحمت طاقت‌فرسا در طول 23 سال نهادینه کرده و با حلم و بردباری و صبر امیرمومنان علی (ع) بارور شده بود؛ گرچه به تعبیر خدای حکیم در قرآن کریم، این تلاش‌ها بی‌اثر بود. در این روزگار خفقان بود که امام حسن (ع) آشکارا به میدان آمد و تربیت‌یافتگان مکتب ایشان هم در شهرهای گوناگون و نقاط مختلف جامعه اسلامی با تلاش فراوان، گرد و غبار برخاسته از طوفان الحاد و ضلالت و دین‌زدایی را که بر رخ دین اصیل نشسته بود، از چهره اسلام ناب و شخصیت‌های متعدد اسلامی زدوده، همانند بادی، ابرهای تیره و غلیظ را از چهره خورشید ولایت کنار زدند.»
 
«سلیم بن قیس هلالی» یکی از اصحاب چندین تن از ائمه (ع) و از جمله امام حسن مجتبی (ع)، ‌فردی متکلم و فقیه بوده است. منابع مختلف رجالی و تاریخی، ‌وی را صاحب کتابی دانسته‌اند که درباره اهمیت این اثر به نقل از بزرگان علم رجال در صفحه 387 کتاب حاضر می‌خوانیم: «محدث قمی می‌نویسند: اولین کتابی که در شیعه محدثان بزرگی مثل شیخ کلینی و شیخ صدوق و دیگر بزرگان بر آن اعتماد کرده‌اند، کتاب سلیم‌بن قیس است. (الکنی و الالقاب، شیخ عباس قمی، 3: 293). ابن ندیم نیز می‌نویسند: کتاب سلیم بن قیس هلالی مشهور است و آن نخستین کتابی است که در شیعه نوشته شده است. (فهرست ابن الندیم: 275). علامه میرحامد حسین می‌نویسد: کتاب سلیم بن قیس، قدیمی‌ترین و برترین کتاب‌های شیعه است؛‌ همانطور که علامه مجلسی گفته است. (عبقات الانوار، میرحامد حسین، 2: 61). شیخ حر عاملی نیز می‌نویسد: کتاب سلیم بن قیس هلالی در زمان امیرالمومنین، تالیف و بر ائمه عرضه شده و کتاب مشهور و معروفی است که در کتب رجال موجود است و الان در نزد ما دو نسخه از آن و نسخه‌های زیادی از آن در اصفهان، قم، قزوین، کاشان و جبل عامل وجود دارد. (الفوائد الطوسیة، شیخ حر عاملی: 243)».
 
نخستین چاپ کتاب «اصحاب امام حسن مجتبی (ع)» در 592 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) به بازار نشر عرضه شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: