مکتب نگارگری اصفهان

1396/5/8 ۰۹:۴۱

مکتب نگارگری اصفهان

از دوره سلطنت شاه عباس تا پایان حکومت صفوی ( سده یازدهم هجری ) مکتب اصفهان ( آغاز ۹۷۷ هـ.خورشیدی - ۱۰۰۷ هـ.ق با حمایتهای شاه عباس صفوی - تا پایان حکومت صفویان ۱۱۰۱ هـ.خ برابر با ۱۱۳۵ هـ.ق )

 

از دوره سلطنت شاه عباس تا پایان حکومت صفوی ( سده یازدهم هجری )

مکتب اصفهان ( آغاز ۹۷۷ هـ.خورشیدی - ۱۰۰۷ هـ.ق با حمایتهای شاه عباس صفوی - تا پایان حکومت صفویان ۱۱۰۱ هـ.خ برابر با ۱۱۳۵ هـ.ق )

مکتب اصفهان عنوانی است که برای اوج‌گیری فعالیت‌های مختلف فلسفی ، فقهی و هنری در طی سده ۱۰ و ۱۱ هـ.خ ( سده ۱۷ و اوایل ۱۸ میلادی ) در اصفهان به کار برده می‌شود و این دوره از زمانی آغاز شد که شاه عباس در۹۷۷ هجری خورشیدی ( ۱۰۰۷ هجری قمری/ ۱۵۹۸ میلادی ) پایتخت صفویان را به اصفهان منتقل کرد و بعد از شاه عباس تا پایان دورۀ صفویه ادامه داشت ، این دوره با سقوط اصفهان به دست افغان‌ها و سرنگونی صفویان در سال ۱۱۰۱ هـ.خ / ۱۱۳۵ هجری قمری/۱۷۲۲ میلادی به پایان رسید.

با انتقال پایتخت صفویه به اصفهان توسط شاه عباس ، دانشمندان به این شهر مهاجرت می‌کنند و مورد حمایت دربار قرار می‌گیرند. در این مکتب آموزه‌های فلسفه سینوی ابن سینا ، فلسفه اشراقی سهروردی ، عرفان نظری ابن عربی و تعلمیات امامان شیعه تلفیق گردید و یک همنوایی فکری ایجاد شد. بنیانگذار مکتب اصفهان میرداماد است که دستگاه فلسفی با عنوان حکمت یمانی را بر اساس اصلاح فلسفه اشراقی سهروردی ایجاد کرد. در حکمت یمانی بر تجارب و شهودهای ذوقی-عرفانی بیش از مباحث استدلالی تأکید می‌شود. شخصیت‌های برجسته دیگر این مکتب میرفندرسکی ( مولانا ابوالقاسم بن ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی - بخش فِندِرِسک یکی از بخش‌های شهرستان رامیان در استان گلستان به فاصلۀ ۵۰ کیلومتریِ شرقِ گرگانِ کنونی ست . ) و شیخ بهایی ( بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی ) هستند.

 

نگارگری و بررسی مکاتب این هنر:

سرزمین های کنونی ایران تنها 30 درصد از ناحیه ای وسیع است که در تاریخ با نام "ایران زمین " "ایران بزرگ " یا "ایرانشهر" و در جغرافیا با نام فلات ایران شناخته می شود.

شاه عباس طبعی سرکش و متباین دارد ، سرکردۀ سخت جان جنگی ، سیاستمداری مدبّر ، در سایۀ تدابیرِ هوشمندانۀ شاه عباس ، دولتِ صفوی اقتدار یافت و محیطی امن را فراهم ساخت و با تلاشهایِ سه حکیم مؤسسِ مکتب اصفهان ، میرداماد ، میرفندرسکی و شیخ بهایی ، شرایطِ مساعدی برای رشد و تعالی در زمینه های مختلف علمی و هنری فراهم آورده شد که شکوفایی بسیاری را رقم زدند که در این میان نقاشی ایرانی ، هنر نگارگری از این موهبت بی بهره نماند.

 در دورۀ نگارگری اصفهان ، هنرمندان به آزادی عمل بیشتری نسبت به دورۀ قزوین و حتی دوره های قبل دست یافتند ، در دوره قزوین به دلیل شرایط خاصی که بر هنرمندان حاکم شده بود نقاشی از درون کتابهای خطی بیرون آمد و در دورۀ اصفهان این سبک رواج ِ بیشتری یافته و طراحی به صورت تک ورقی با موضوع زندگی سنتیِ مردم بیشتر رشد کرد و در این دوره سبک طراحی به شیوۀ قلمگیری از اهمیت خاصی برخوردار گردید.در مکتب اصفهان به علت توجه خاص هنرمندان به نقاشیهای " تک چهره " ، نقاشی به شیوۀ قدیم که درآن تعداد زیادی پیکره های انسانی تصویرسازی می شد ، از رونق می افتد ، هر چند که در ابتدای این دوره آثاری به شیوۀ دوران شاه تهماسب خلق شده ولی ناچیز است ، که یکی از دلائل ایر تغییر را میتوان ارتباط و آمد و شد ِاصفهان را با ممالک اروپایی دانست.

در دورۀ نگارگری اصفهان ، هنرمندان به آزادی عمل بیشتری نسبت به دورۀ قزوین و حتی دوره های قبل دست یافتند ، در دوره قزوین به دلیل شرایط خاصی که بر هنرمندان حاکم شده بود نقاشی از درون کتابهای خطی بیرون آمد و در دورۀ اصفهان این سبک رواج ِ بیشتری یافته و طراحی به صورت تک ورقی با موضوع زندگی سنتیِ مردم بیشتر رشد کرد و در این دوره سبک طراحی به شیوۀ قلمگیری از اهمیت خاصی برخوردار گردید.در مکتب اصفهان به علت توجه خاص هنرمندان به نقاشیهای " تک چهره " ، نقاشی به شیوۀ قدیم که درآن تعداد زیادی پیکره های انسانی تصویرسازی می شد ، از رونق می افتد ، هر چند که در ابتدای این دوره آثاری به شیوۀ دوران شاه تهماسب خلق شده ولی ناچیز است ، که یکی از دلائل ایر تغییر را میتوان ارتباط و آمد و شد ِاصفهان را با ممالک اروپایی دانست.

در ابتدای مکتب اصفهان تعداد زیادی طراحی ِ تک ورقی و بدون رنگ ، با امضاء « آقا رضا » در دست است که این طراحی ها از قدرتِ قلم و زیبایی و لطافت خاصی برخوادارند . آقا رضا طراحی با قلم مو را که از قرن نهم هجری شروع شده بود ، به تکامل رساند ، علاوه بر این آثار در همین دوره طراحی ها و نقاشی های دیگری هم با امضاء « رضا عباسی » موجود است که به سبب تشابه اسمی ( آقا رضا و رضا عباسی ) نظرهای متفاوتی در مورد این دو نقاش بیان شده است که جدای از نظرات دو گانه ، برخی از محققین ، آقا رضا را به سبب درخشندگی در آثارش مورد الطاف شاهانه و اعطای عنوان « عباسی » از طرف شاه عباس به او دانسته اند که از آن پس آثارش را به نام « رضا عباسی » رقم میزند.

در مجموع ، هنر نگارگری که تا آن درجه مورد علاقۀ شاه عباس ِ اول و جانشینانش بود ، از جهاتی چند موجب دلسردی می گردد ؛ گرچه با برخی آثار استثنایی که باید گفت مایۀ افتخار بوده اند ، از جمله نسخۀ ستایش انگیز « خمسۀ نظامی » که حدود سال ۱۰۳۴ در شیراز نقاشی شده ( نگهداری در کتابخانۀ ملی پاریس-فرانسه ) و شاهکاری است از شعر عذب و زیرکانه ، با نگاره هایی ممتاز ؛ نگارگری که نام خویش را در آن اثر می آمیزد حیدرقلی است ، که در شرایط زمان به هیچ وجه نخواهد توانست مکتبی برپا سازد ؛ زیرا آثار کم ارزش مقلّدان ِ رضا عباسی یا محمد زمان که رفته رفته بیشتر دچار « وسوسۀ اروپایی » می گردند ، پسند عمومی را به سوی خود جلب کرده اند.

در دورۀ نگارگری اصفهان ، هنرمندان به آزادی عمل بیشتری نسبت به دورۀ قزوین و حتی دوره های قبل دست یافتند ، در دوره قزوین به دلیل شرایط خاصی که بر هنرمندان حاکم شده بود نقاشی از درون کتابهای خطی بیرون آمد و در دورۀ اصفهان این سبک رواج ِ بیشتری یافته و طراحی به صورت تک ورقی با موضوع زندگی سنتیِ مردم بیشتر رشد کرد و در این دوره سبک طراحی به شیوۀ قلمگیری از اهمیت خاصی برخوردار گردید.در مکتب اصفهان به علت توجه خاص هنرمندان به نقاشیهای " تک چهره " ، نقاشی به شیوۀ قدیم که درآن تعداد زیادی پیکره های انسانی تصویرسازی می شد ، از رونق می افتد ، هر چند که در ابتدای این دوره آثاری به شیوۀ دوران شاه تهماسب خلق شده ولی ناچیز است ، که یکی از دلائل ایر تغییر را میتوان ارتباط و آمد و شد ِاصفهان را با ممالک اروپایی دانست.

خصوصیات :

از ویژگیهای مکتب #اصفهان به صورتی فهرست وار میتوان به این موارد اشاره داشت : زیباتر و پرشکوه‌تر شدنِ باغ‌ها و گل‌ها و دارا بودنِ لباسهای فاخر و مجلل برای افراد در نگاره ها و همچنین طراحی و اجرای بسیار دقیق و ظریف لباسها ، کاهش ِتعداد افرادِ تصویر سازی شده در یک نگاره و افزایش تک‌چهره‌ها ، سر و ریش و موی حالتِ واقع‌نمایانه‌تری یافتند و تعداد رنگ‌های به‌ کار رفته در نقاشی محدود شدند. نقاشی‌های دیواری افزایش یافتند. تأثیرات مکتب اصفهان هم پای از ایران بیرون گذاشت و هنرمندان عثمانی و هندی را تحت تأثیر خود قرار داد.

 

هنرمندان :

مشهورترین هنرمندان مکتب اصفهان ، رضا عباسی ، شفیع عباسی ، معین مصور ، محمد یوسف ، محمد قاسم ، محمد علی ، آقا رضا هروی و آقارضا مصور کاشی را میتوان نام برد ، ناگفته نماند که بسیاری از هنرمندان ِ این دوره ناشناخته مانده اند.

 

میگسار جوان ، از آثار رضا عباسی ، اصفهان ، اول سدۀ یازدهم ( 8.9  * 13.5  سانتیمتر) نگارخانۀ فری یر ، واشینگتن -آمریکا

 

خمسۀ نظامی ، خسرو مقابلِ بالاخانۀ عمارتِ شیرین اثرِ حیدرقلی ، شیراز ، دورۀ صفوی حدودِ 1034 هـ.ق – 1003 هـ.خ  – 1624 م  (  17.8 *  13.6   سانتیمتر ) ،  کتابخانۀ ملی ، پاریس - فرانسه

 

رقمِ کمینه شفیع عباسی من شهر دی الحجة الحرام سنه 1061 ( هـ.ق ) 30 × 22.2   سانتیمتر ( ماهِ محرم ، دی ماهِ 1029 هـ.خورشیدی )

کانال تلگرامی نگارشید

منبع: بساتین

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: