گفت‌وگوی با عباس صانعی، نقشی از بهشت در میدان ولیعصر(عج)

1396/5/7 ۰۸:۴۹

گفت‌وگوی  با عباس صانعی، نقشی از بهشت در میدان ولیعصر(عج)

«خانه طراحان انقلاب اسلامی» در سال 1391 با تلاش جمعی از متخصصان حوزه هنرهای تجسمی و با هدف آموزش و تولید محصولات هنری خلاقانه، سودمند و حرفه‌ای شروع به کار کرد. این مجموعه با استفاده از محتوای به دست آمده از پژوهش‌های هدفمند، در قالب‌های گرافیک، ‌گرافیک متحرک، فضا‌سازی، طراحی داخلی و طراحی صنعتی فعالیت می‌کند و درنهایت با بهره‌گیری از ایده‌ها و مهارت‌‌های هنرمندان جوان به تولید آثاری جذاب و با کیفیت می‌پردازد. «خانه طراحان» در این سال‌ها صرف‌نظر از فعالیت‌هایی درحوزه هنرهای تجسمی به ارائه آثاری در قالب طرح‌های دیواری در سطح شهر نیز پرداخته است.



آزاده صالحی: «خانه طراحان انقلاب اسلامی» در سال 1391 با تلاش جمعی از متخصصان حوزه هنرهای تجسمی و با هدف آموزش و تولید محصولات هنری خلاقانه، سودمند و حرفه‌ای شروع به کار کرد. این مجموعه با استفاده از محتوای به دست آمده از پژوهش‌های هدفمند، در قالب‌های گرافیک، ‌گرافیک متحرک، فضا‌سازی، طراحی داخلی و طراحی صنعتی فعالیت می‌کند و درنهایت با بهره‌گیری از ایده‌ها و مهارت‌‌های هنرمندان جوان به تولید آثاری جذاب و با کیفیت می‌پردازد. «خانه طراحان» در این سال‌ها صرف‌نظر از فعالیت‌هایی درحوزه هنرهای تجسمی به ارائه آثاری در قالب طرح‌های دیواری در سطح شهر نیز پرداخته است. یکی از این طرح‌ها «ای حرمت بهشت من» نام دارد که به مناسبت دهه کرامت در میدان ولیعصر نصب شده است. با عباس صانعی مدیر «خانه طراحان» درباره این طرح به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

 

یکی از طرح‌هایی که اخیرا در سطح شهر و به‌طور مشخص در میدان ولیعصر با آن مواجه شده‌ایم، تصویری از ضامن آهو در حرم امام رضا(ع) است، اگر ممکن است درباره این طرح توضیح دهید؟
خانه طراحان اساسا به دو شکل با هنرمندان فعالیت دارد، یکی با هنرمندانی که از اعضای ثابت خانه طراحان هستند و دیگری هنرمندانی که به شکل پروژه‌ای با آنها کار می‌کنیم. هنرمند طرح «ای حرمت بهشت من» که به آن اشاره کردید میکائیل براتی است. با فرارسیدن دهه کرامت، خانه طراحان تعدادی طرح‌های مرتبط با این دهه را به برخی هنرمندان سفارش داد که این اثر هم در این زمره به شمار می‌رود.

 

 

با توجه به اینکه آثاری از این دست در سطح شهر و عمدتا در ابعاد بزرگ به معرض نمایش گذاشته می‌شوند چقدر به نیازسنجی در این مورد می‌پردازید؟
خانه طراحان از منظر تبلیغات شهری به دو مولفه توجه زیادی دارد، یکی درونمایه و محتوای اثری است که قرار است در قالب طرح تولید شود و در معرض دید مردم قرار گیرد و دیگری بحث بصری و زیبایی‌شناسی است. درواقع ما تلاش کرده‌ایم هرکدام از آثار را در قالب‌های مختلف به‌گونه‌ای در سطح شهر قرار دهیم که به علایق و سلایق مخاطبان نزدیک باشد. به‌ویژه اینکه طرح‌های شهری یک وجه افتراق مهم با دیگر آثاری که در شاخه‌های هنر تجسمی ارائه می‌شوند، دارند و آن اینکه این آثار برخلاف آثار نمایشگاهی که فقط برای عده‌ای بازدیدکننده قابل‌رویت است، در معرض دید طیف وسیعی از مردم جامعه قرار می‌گیرد. به‌هرحال خانه طراحان همیشه تلاش کرده در کنار توجه به سلیقه عامه مردم نسبت به این آثار، از کیفیت هم غافل نشود.

 

 

دیدگاه‌تان نسبت به نقاشی‌های دیواری در سطح شهر چگونه است؟ به‌ویژه اینکه برخی معتقدند کیفیت اغلب این نقاشی‌ها برخلاف محتوای ارزشمندی که دارند چندان که باید مطلوب نیست؟
اصولا نقاشی دیواری هنری زمانبر است و نیازمند گذراندن پروسه‌ای طولانی است تا بتواند به کیفیتی که مدنظر است دست یابد. طبعا مشکلاتی در حوزه نقاشی دیواری‌های شهر وجود دارد. البته کارهایی که دراین سال‌ها سازمان زیباسازی شهر تهران دراین زمینه انجام داده خوب بوده است، به‌ویژه در بخش تمثال شهدا. ولی به‌نظر می‌رسد این حیطه از گستردگی زیادی برخوردار است و چندان‌که اشاره کردم جای کار بسیار دارد. ضمن اینکه ترمیم نقاشی‌دیواری‌هایی که در گذر زمان فرسوده شده‌اند مساله زمانبری است و احتمالا هزینه‌های خاص خودش را هم طلب می‌کند. البته کاری که خانه طراحان در سطح شهر ارائه می‌دهد به نقاشی دیواری محدود نمانده است. درواقع کارهایی است که در قالب تیپ روی دیوار نصب می‌شود. به‌طورکلی این آثار طرح‌هایی هستند که به شکل دیجیتال چاپ می‌شوند و روی دیوار قرار می‌گیرند.

 

 

خانه طراحان در ارتباط با ترمیم نقاشی‌های دیواری در سطح شهر با سازمان زیباسازی همکاری دارد؟
ما در این سال‌ها تعاملاتی با شهرداری داشته‌ایم. طرح و برنامه‌هایی هم در زمینه‌های مختلف با شهرداری مطرح کرده‌ایم، البته دراین بین اختلاف‌نظراتی هم بوده ولی تلاش کرده‌ایم به واسطه برقراری ارتباط با شهرداری به همکاری‌های خوبی دست یابیم.

 

 

درباره تازه‌ترین برنامه‌های «خانه طراحان» هم توضیح دهید.
روال کار ما به این شکل است تا زمانی که اجرای پروژه‌ای به مرحله قطعیت نرسد درباره‌اش حرف نمی‌زنیم. ولی قرار است در مهرماه و همزمان با فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، مجموعه‌ای از طرح‌های گرافیکی را در برخی نقاط شهر به معرض نمایش بگذاریم. علاوه‌بر این قرار است به‌زودی تعدادی از کارهای موشن‌گرافی را در سطح شهر انجام دهیم. موشن‌گرافی ازجمله هنرهایی است که در سال‌های اخیر در حوزه هنرهای تجسمی گنجانده شده است. 6 سال پیش که «خانه طراحان» به سمت وسوی این هنر رفت، موشن‌گرافی هنری ناشناخته بود، ولی امروز به‌واسطه حضور هنرمندانی که دراین عرصه فعالیت می‌کنند به جایگاه مطلوبی در حوزه تجسمی دست
یافته است.

 

منبع: فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: