توصیفی از نابسامانی‌های اجتماعی از مردمانی پیشرو در شکل‌گیری تمدن بشری

1396/4/31 ۱۲:۳۶

توصیفی از نابسامانی‌های اجتماعی از مردمانی پیشرو در شکل‌گیری تمدن بشری

«زیر پر فرش» نوشته مرتضی مظلومی توصیفی از مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی مردمانی است که اجداد و نیاکان آگاه، خلاق و توانمندشان نقشی محوری، موثر و پیشرو در شکل‌گیری تمدن بشری و رشد و تکامل انسانی ایفا کرده‌اند.


 
«زیر پر فرش» نوشته مرتضی مظلومی توصیفی از مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی مردمانی است که اجداد و نیاکان آگاه، خلاق و توانمندشان نقشی محوری، موثر و پیشرو در شکل‌گیری تمدن بشری و رشد و تکامل انسانی ایفا کرده‌اند.

 
مرتضی مظلومی نویسنده کتاب «زیر پر فرش» درباره اثر جدیدش و موضوع آن اظهار کرد: کتاب «زیر پر فرش» نوع روابط مردم جامعه ایران را از دیدگاه روان‌شناسی، مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی روایت می‌کند. این کتاب تعبیر آشنا ناشناس از مسائل و ابهامات روابط اجتماعی مردم ایران است.

وی در پاسخ به مساله آشنا و ناشناس کیست؟ گفت: من پس از بیست‌وهشت سال زندگی در ایران و حدود 35 سال تحصیل و کار در این حوزه در خارج از ایران به برخی معضلات و مسائل در روابط اجتماعی افراد با یکدیگر در داخل ایران پی برده‌ام. کتاب «زیر پر فرش» به تفسیر و تشریح این معضلات پرداخته‌ است. تعبیر آشنا در واقع شناختی از این روابط است که در بیست‌و هشت سال زندگی در داخل ایران به آن رسیده‌ام و تعبیر ناشناس بررسی و نگرش جامعه ایران از دور است به همین دلیل به تفسیری از آشنا و ناشناس از جامعه و روابط اجتماعی ایران در کتاب «زیر پر فرش» پرداخته‌ام.

نویسنده کتاب «زیر پر فرش» ادامه داد: در این کتاب از شصت منبع ایرانی و غیر ایرانی استفاده شده است که از این تعداد 25 مورد آن منابع ایرانی هستند و تالیف آن هجده ماه به طول انجامید.

مظلومی درباره اصلی‌ترین موضوع کتابش بیان کرد: کتاب «زیر پر فرش» موانع و سدهای رسیدن به زندگی اجتماعی خوب در ایران را تشریح کرده و تنها به بازگو کردن مشکلات بسنده نکرده بلکه با ارائه راهکارهایی برای تعدیل و از بین بردن مشکلات سعی در شفاف‌سازی روابط اجتماعی داخل ایران کرده است.

نویسنده کتاب «زیر پر فرش» اظهار کرد: این کتاب نمود تفکر و فرهنگی است که در جامعه ایرانی نهادینه شده است و روایت راه و رسم متداول زندگی اجتماعی مردم ایران از نگاه مولف را بیان می‌کند.

وی همچنین  از تالیف اثر جدیدش در همین حوزه خبر داد و گفت: در کتاب جدیدم که «تا بام عشق» نام دارد در واقع تصویری از رفع موانع و معضلات روابط اجتماعی مردم ایران ارائه داده‌ام. این کتاب در حال حاضر در دست تالیف قرار دارد و نوعی آرمان جامعه ایرانی را به تصویر کشیده است.

نگاهی به کتاب «زیر پر فرش»
در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «زیر پر فرش توصیفی همانی از مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی مردمانی است که اجداد و نیاکان آگاه، خلاق و توانمندشان نقشی محوری، موثر و پیشرو در شکل‌گیری تمدن بشری و رشد و تکامل انسانی ایفا کرده‌اند، به طوری که تفکر خلاق، ایده‌های برجسته، آموزش‌های سازنده و توصیه‌های سودمندشان بی توجه به گذشت زمان طولانی هنوز هم اساس، زیربنا و محور روابط اجتماعی سالم و معنادار و زندگی موفق و همراه با آرامش را نه تنها برای اعضای جامعه خودمان، بلکه برای دیگر مردمان مناطق مختلف گیتی تشکیل می‌دهند؛ با این تفاوت که دیگران یعنی شاگردان شایسته تر اجداد و نیاکان، با درکی همانی، احساسی حقیقی، علاقه‌ای وافر وتلاشی فراوانبر آن شدند که ایده‌های اصی و ناب و آموزش‌های موثر و ارزشمند آنان را در زندگی و روابط اجتماعی روزانه‌شان به کارگیرند و به حاصلی از روابط بهتر، رشد و پیشرفت و زندگی سالم توام با آرامش دست‌ یابند.»

«آیا به یکدیگر اعتماد داریم»، «آشنا کیست»، «آیا با خود صادق هستیم»، «آیا خودفریبی می‌کنیم»، «آیا با هم مهربان هستیم»، «آیا می‌توانیم تغییر کنیم»، «آیا گفت و شنود موثر داریم»، «آیا دروغ می‌گوییم آن را می‌پذیریم»، «آیا مجبور به تعارف می‌باشیم»، «آیا ستیزه جویانه گفتگو می‌کنیم»، «آیا مسئولیت‌پذیر هستیم»، «آیا خود محور خودپرست و خودشیفته می‌باشیم» عنوان سرفصل‌های کتاب «زیر پر فرش» است که هرکدام به صورت سوال‌هایی بیان شده‌اند.

کتاب «زیر پر فرش» در 368 صفحه، با شمارگان دویست نسخه و به قیمت 30 هزار تومان از سوی انتشارات دانش‌نگار روانه بازار کتاب شد. س

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: