نگاهی به جایگاه منافقان در اسلام

1396/4/25 ۱۳:۲۱

نگاهی به جایگاه منافقان در اسلام

کتاب «نقش منافقان در جامعه اسلامی از بعثت تا پایان خلفای راشدین» روند قدرت‌گیری تدریجی و تاثیرگذاری منافقان در دوره رسالت پیامبر(ص) و دوران خلفای راشدین تا پایان خلافت امام حسن(ع) را به تصویر می‌کشد.

 
 
کتاب «نقش منافقان در جامعه اسلامی از بعثت تا پایان خلفای راشدین» روند قدرت‌گیری تدریجی و تاثیرگذاری منافقان در دوره رسالت پیامبر(ص) و دوران خلفای راشدین تا پایان خلافت امام حسن(ع) را به تصویر می‌کشد.

 
 فاطمه سادات علوی علی‌آبادی، عضو هیات علمی جامعة‌المصطفی در کتاب «نقش منافقان در جامعه اسلامی از بعثت تا پایان خلفای راشدین» روند قدرت‌گیری تدریجی حزب نفاق و تاثیرگذاری منافقان و به‌ویژه چهره‌های برجسته آنان در طول دوره رسالت پیامبر (ص) و دوران خلفای راشدین تا پایان خلافت امام حسن (ع) را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
 
«مفهوم‌شناسی نفاق»، «جریان‌شناسی منافقان در دوران پیامبر (ص) از بعثت تا حجة‌الوداع»، «منافقان، از حجة‌الوداع تا پایان خلافت عثمان»، «منافقان، از آغاز خلافت حضرت علی (ع) تا پایان شهادت امام حسن (ع)» و «دیدگاه مستشرقان در مورد نفاق در عصر بعثت و دوران خلفای راشدین» پنج فصل کتاب حاضر هستند.
 
در صفحه 29 درباره «علل و انگیزه‌های نفاق» آمده است: «عوامل گوناگونی در روی آوردن به نفاق موثر هستند. علامه طباطبایی وجود عناصر متعدد را در پیدایش این پدیده دخیل می‌داند. وی در این‌باره می‌نویسد: ... انگیزه و علت نفاق منحصر در ترس و پروا داشتن و یا به‌دست آوردن خیرعاجل نیست؛ چون ممکن است کسی به امید نفع و خیر مؤجل و درازمدت نفاق بورزد و ممکن است کسی به انگیزه تعصب و حمیت نفاق بورزد و یا انگیزه‌اش این باشد که نسبت به کفر قبلی خود عادت داشته، دست برداشتن از عادت برایش مشکل باشد و همچنین ممکن است انگیزه‌های دیگر باعث نفاق شود. (طباطبایی، محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1367 ش، 19/486-487.)».
 
همچنین در صفحه 276 در ذیل موضوع «خلافت امام حسن (ع) و کارشکنی‌های منافقان» می‌خوانیم: «پس از شهادت امیرالمومنین (ع)، مسلمانان با حسن بن علی (ع) بیعت کردند. آغاز امامت و خلافت امام حسن (ع)، بیست و یکم رمضان سال چهلم هجری می‌باشد... وقتی معاویه از ماجرای بیعت آگاهی یافت، برای این‌که تلاش‌هایش در به دست گرفتن قدرت، هدر نرود، خیلی زود وارد عمل شد. از این‌رو، مشاوران سیاسی خود مانند عمروعاص و قیس بن اشعث را حاضر کرد تا برای سست کردن پایه‌های خلافت امام حسن (ع) تصمیم بگیرند؛ خلافتی که حتی یک هفته از روی کار آمدن آن نمی‌گذشت.»
 
نویسنده در ادامه مباحث در صفحه 282 «حزب منافق خوارج» را این‌گونه معرفی کرده است: «نقشه و اندیشه خوارج، قیام بر ضد خلافت اسلامی بود و آن‌را جهادی دینی می‌دانستند و قربانی شدن در آن راه را لازم می‌شمردند و بدین جهت زشت‌ترین و سیاه‌ترین انقلاب‌ها را بر ضد حکومت‌ها به راه انداختند و میدان را بر آن‌ها تنگ می‌کردند. خوارج کینه‌ای شدید نسبت به حکومت بنی هاشم ابراز می‌داشتند، زیرا در جنگ نهروان، بزرگان و گروهی کثیر از آن‌ها را کشته بود، به این جهت درصدد انتقام برآمدند و به ناگهان بر امیرالمومنین (ع) حمله بردند و در محراب پرستش به خونش کشیدند. همین سوءقصد را نسبت به امام حسن (ع) هم انجام دادند و با دشنه‌ای رانش را درهم شکافتند و حکم به تکفیرش دادند.»
 
نخستین چاپ کتاب «نقش منافقان در جامعه اسلامی از بعثت تا پایان خلفای راشدین» در 357 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات 110 (صد و ده) راهی بازار نشر شده است.

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: