ولایتی: تعلیم علوم انسانی نباید از فرهنگ ایرانی اسلامی خارج باشد

1396/4/24 ۱۱:۳۵

ولایتی: تعلیم علوم انسانی نباید از فرهنگ ایرانی اسلامی خارج باشد

رئیس هیات موسس و امنا دانشگاه آزاد گفت: تعلیم و تعلم علوم انسانی نباید از فرهنگ بومی کشور ما که همان «ایرانی اسلامی» است، خارج شود



رئیس هیات موسس و امنا دانشگاه آزاد گفت: تعلیم و تعلم علوم انسانی نباید از فرهنگ بومی کشور ما که همان «ایرانی اسلامی» است، خارج شود.

 علی اکبر ولایتی در قسمت یازدهم برنامه «مجله دانشگاه» که از شبکه یک سیما پخش شد با بیان اینکه ادبیات ایران در دنیا غنی است، گفت: علوم انسانی باید پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

وی افزود: ما باید بدانیم که علوم انسانی مورد نظر غرب چیست؟ که البته در سال‌هایی این رشته ترجمه‌ ای بوده است و افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند تا حدود زیادی می‌دانند که علوم انسانی غربی چگونه است.

رئیس هیات موسس و امنا دانشگاه آزاد اظهار داشت: اما باید بگویم که علوم انسانی در کشورمان به صفت ایران یکی از بانیان فرهنگ بشری است. یعنی فرهنگ عمیق ایرانی اسلامی در جاهایی از دنیا کمیاب است.

ولایتی عنوان کرد: علوم انسانی ایران باید پاسخگوی نیازهای مردم باشد و نقشه راهی که درباره تعلیم و تعلق علوم انسانی عرضه می‌کنیم نباید از فرهنگ بومی کشورمان که همان «ایرانی اسلامی» است، خارج شود.

وی به رشته ادبیات که یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه غنی‌ترین ادبیات دنیا به ایران تعلق دارد. بنابراین افراد زیادی در دانشکده‌های ادبیات تحصیل کرده‌اند.

رئیس هیات موسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بخواهیم رشته‌هایی مانند روانشناسی اجتماعی یا جامعه شناسی را در دانشگاه‌ها تدریس کنیم عینا ترجمه کتاب‌های بیگانه است. بنابراین تهاجمات یا نفوذهای فرهنگی از سوی غربی‌ها علیه کشورمان صورت گرفته است.

ولایتی خاطرنشان کرد: آیا به این نتیجه رسیده‌ایم که جامعه ایران با جامعه کشوری اروپایی مانند فرانسه فرق دارد؟ کسی که صورت مساله و مشکلات جامعه را نشناسد چگونه می‌خواهد راه حلی را ارائه دهد؟

علی محمد نوریان، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این برنامه گفت: در آموزه‌های دینی، تزکیه قبل از تعلیم آمده است. بنابراین در ساختار نظام اسلامی، ساخت انسان‌های تزکیه شده و بعد ساخت انسان‌های عالم و مجهز به علم روز از وظایف دانشگاه به شمار می‌آید چراکه اگر علم را بدون توجه به تفکر و ایده خدایی پیش ببریم حاصلش چیزی جز بمباران ناکازاکی و هیروشیما نمی‌شود.

 

منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: