نامه فتحعلیشاه قاجار به فرزندش عباس میرزا / پرویز بدیعی

1396/4/18 ۱۱:۱۶

نامه فتحعلیشاه قاجار به فرزندش عباس میرزا / پرویز بدیعی

پس از قتل آقا محمدخان قاجار، هرج و مرجی بی اندازه در فرماندهی سپاه ایران روی داد. مؤسس سلسلۀ قاجاریه، صرف نظر از خصائل و ویژگی های اخلاقی او - که در کتاب های تاریخی آمده است – از لحاظ سیاست خارجی، می توان وی را به منزلۀ سدّی در برابر تجاوزات روسیه به مرزهای شمالی ایران به حساب آورد؛ چرا که به خوبی می توانست از تهاجمات و تجاوزات سپاه روسیه به ایران و سربازان تزاری به سرحداّت شمالی ایران جلوگیری کند.

 

پس از قتل آقا محمدخان قاجار، هرج و مرجی بی اندازه در فرماندهی سپاه ایران روی داد. مؤسس سلسلۀ قاجاریه، صرف نظر از خصائل و ویژگی های اخلاقی او  - که در کتاب های تاریخی آمده است – از لحاظ سیاست خارجی، می توان وی را به منزلۀ سدّی در برابر تجاوزات روسیه به مرزهای شمالی ایران به حساب آورد؛ چرا که به خوبی می توانست از تهاجمات و تجاوزات سپاه روسیه به ایران و سربازان تزاری به سرحداّت شمالی ایران جلوگیری کند.

قفقاز، در تصرّف دولت ایران بود؛ اما گردانندگان حکومت روس نیز، همواره فکر به دست آوردن و تصرف این سرزمین را از خود دور نمی کردند؛ اگرچه با وجود آقا محمدخان قاجار، مدتی مدید، این فکر از ذهن روسها؛ خارج شده بود و یا شاید دربارۀ آن هم فکر نمی کردند.

گنجینه اسناد، دوره 4، شماره 4، زمستان 1373 

 

دریافت مقاله

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: