بررسی نقش تکایا و مراسمات آیینی مذهبی بر عملکرد مرکز محله ها (بافت تاریخی گرگان)

1396/4/17 ۱۲:۴۳

بررسی نقش تکایا و مراسمات آیینی مذهبی بر عملکرد مرکز محله ها (بافت تاریخی گرگان)

در شهر گرگان سیستم معماری برپایه محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی،کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایا می باشد .

 

عاطفه آبسالان

 چکیده: در شهر گرگان سیستم معماری برپایه محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی،کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایا می باشد. تکایا بعنوان نقاط کانونی و تاثیر گذار در ساختار شهرگرگان  ایفای نقش می کنند. تطبیق فضاها و عناصر شهری و برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم با استخوان بندی شهر تا حدی است که بدون توجه به این مراسم آیینی نمی توان تحلیل کاملی از شکل و سازمان دهی فضاهای شهری بدست داد.

مرکز محله­ ها در بافت­های تاریخی دارای شاخصه­های منحصر به فردی هستند که در ارتباط و تحت تاثیر پارامترهای متفاوتی شکل میگیرند و فضای آنها دستخوش ساختارهایی می­شود که بیشترین تاثیر را از فرهنگ حاکم و قراردادهای عرفی و مراسمات آیینی مذهبی ساکنان شهری اخذ می­کنند.

 لذا در این تحقیق با مرور اجرای مراسم آیینی محرم  در استرآباد دوران قاجار و بافت تاریخی باقی مانده از آن در گرگان امروز، و همچنین بررسی نقش تکایا که در ارتباط مستقیم با این مراسمات مذهبی هستند به تاثیر و بررسی نقش آنها بر شکل و عملکرد مرکز محله­ها در بافت تاریخی گرگان پرداخته خواهد شد.

در این نوشتار در روشی توصیفی-تحلیلی با استفاده از اسناد کتابخانه­ای و مطالعات میدانی  به بحث پیرامون موضوع نوشتار دست زده و نتایج حاصله قید میگردد.

شرح تصویر: تکیه نعلبندان و قطع درخت چنار

 

دریافت مقاله

 

منبع: انسان شناسی و فرهنگ

  

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: