رویارویی با فرهنگ‌های بیگانه از دیدگاه امام موسی صدر جای نگرانی ندارد

1396/4/13 ۱۲:۰۷

رویارویی با فرهنگ‌های بیگانه از دیدگاه امام موسی صدر جای نگرانی ندارد

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ از دیدگاه امام موسی صدر، رویارویی با فرهنگ‌های بیگانه جای نگرانی ندارد و او در این عقیده، به سیره ائمه اطهار (ع) استناد می کند.

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ از دیدگاه امام موسی صدر، رویارویی با فرهنگ‌های بیگانه جای نگرانی ندارد و او در این عقیده، به سیره ائمه اطهار (ع) استناد می کند.
 

دکتر عبدالله نصری شامگاه دوشنبه شب در جلسه سخنرانی «منطق گفت‌وگو در اندیشه امام موسی صدر» در محل موسسه فرهنگی امام موسی صدر و در جمع پژوهشگران، دانشگاهیان و علاقه‌مندان به این شخصیت بزرگ اسلامی معاصر اظهار کرد: فرق می کند که شما گفت و گو را روش یا فرهنگ بدانید.
وی افزود: شما می توانید هر زمان، لازم دانستید از «روش» استفاده کنید یا آن را کنار بگذارید و ممکن است تغییر روش بدهید اما وقتی «گفت و گو» به صورت یک فرهنگ درمی آید، در وجود افراد نهادینه می شود و تمام ابعاد وجود آنها را در برمی گیرد.
نصری تصریح کرد: این‌گونه نیست که شما یک اوقاتی اهل گفت و گو باشید و زمان دیگر، نباشید و در غیر اینصورت، مخاطب شما سردرگم خواهد شد.
وی در تشریح زوایای شخصیتی امام موسی صدر گفت: با تحلیل در شخصیت امام موسی صدر، به نظر می رسد گفت وگو برای او یک روش نیست بلکه به عنوان یک فرهنگ در وجود او نهادینه شده است.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در موقعیتی که از امام موسی صدر درباره جایگاه صلح و گفت و گو در دین اسلام پرسش شده بود که او در صفحه 94 جلد نهم مجموعه آثارش که منتشر خواهد شد می گوید، دو آیه بسیار مهم در باب صلح (آیات 15 و 16 سوره مائده) بر رسالت ادیان و کتاب های آسمانی و الهی تکیه و تاکید می کند که همه ادیان الهی دو هدف مهم شامل صلح و خروج مردم از تاریکی به سوی نور داشته اند.
وی یادآور شد: البته امام موسی صدر، معنای تاریکی را به صورت عام تعریف کرده و آن را شامل تاریکی جهل و نادانی، بیماری، تنگدستی، عقب ماندگی از دانش، تندرستی و پیشرفت می داند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیدگاه امام موسی صدر، گفت و گو یک راه حل موثر برای حل مشکلات است و هدف اسلام از گفت و گو، برقراری صلح است و نه چیز دیگر.
نصری، چگونگی نگاه و برخورد با فرهنگ های بیگانه را از مسائل اساسی گذشته و امروز جامعه دانست و گفت: سابقه این موضوع حتی به قرون اولیه و وارد شدن فرهنگ یونانی به جهان اسلام برمی گردد که می بینیم کسانی در مقابل آن موضع می گیرند و این موضع‌گیری تا امروز هم ادامه دارد.
به گفته این استاد دانشگاه، امام موسی صدر، تکلیف و دیدگاه خود را با نحوه مواجهه با فرهنگ های بیگانه مشخص کرده است درحالیکه خیلی ها هنوز در جامعه ما تکلیفشان را در این زمینه روشن نکرده اند.
وی ادامه داد: امام موسی صدر اعتقاد داشت رویارویی با فرهنگ‌های بیگانه جای نگرانی ندارد و این موضوع در سیره ائمه اطهار (ع) و مخصوصا امام صادق (ع) مشهود است که این امام بزرگوار، شاگردانشان را برای آشنایی با اندیشه های بیگانه تشویق می کردند و حتی از عده ای می خواستند که رشته های تخصصی که مربوط به جهان اسلام نبودند را فرا بگیرند.
نصری بر لزوم بازخوانی اندیشه های امام موسی صدر در دوران کنونی تاکید کرد.
چهل و دومین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای اندیشه و عمل با عنوان «منطق گفت‌وگو در اندیشه امام موسی صدر» و سخنرانی عبدالله نصری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
سید موسی صدر معروف به امام موسی صدر، متولد خردادماه 1307 در شهر قم، مرجع دینی و سیاسی شیعیان بود که پس از هجرت از ایران به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان را تاسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد.
او در سفر شهریور ۱۳۵۷ به کشور لیبی که به دعوت معمر قذافی صورت گرفت،‌ ناپدید شد و آخرین بار، ظهر روز 31 اوت 1978 (9 شهریور 1357) در طرابلس پایتخت لیبی و در حالی دیده شد که به همراه شیخ محمد یعقوب و عباس بدرالدین، سوار بر خودروهای تشریفات دولت لیبی، برای ملاقات با قذافی می رفتند.
از آن زمان تاکنون، گزارش های متناقضی از سرنوشت امام موسی صدر و همراهانش ارائه شده است که برخی از آنها از شهادت آنها و برخی از حضورشان در زندان های لیبی حکایت دارد.
احمد رمضان یکی از نزدیکان معمر قذافی روز چهارشنبه، 18 آبان 1390 در مصاحبه‌ای با یک شبکه خبری در دبی ادعا کرد که امام موسی صدر در سفرش به لیبی در سال ۱۳۵۷ بعد از ملاقات با قذافی به دستور قذافی کشته شده است اما تاکنون این ادعا تایید نشده و خانواده‌های آنان همچنان پیگیر سرنوشت این سه شخصیت ربوده شده هستند.

 

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: