چراغ‌های روشن موسیقی اجدادی

1396/4/11 ۰۸:۲۹

چراغ‌های روشن موسیقی اجدادی

وجود رونقی که جشنواره موسیقی نواحی در ٢‌سال گذشته داشته هنوز راه زیادی تا رسیدن به هدف برگزاری این جشنواره باقی است


جشنواره موسیقی نواحی با استقبال مردم کرمان به خط پایان رسید

با وجود رونقی که جشنواره موسیقی نواحی در ٢‌سال گذشته داشته هنوز راه زیادی تا رسیدن به هدف برگزاری این جشنواره باقی است

رضا نامجو:  دهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان، شامگاه جمعه نهم تیر ٩٦ در باغ فتح‌آباد به ایستگاه پایانی خود رسید. سکانس اختتامیه که شامگاه جمعه نهم تیر در عمارت فتح‌آباد برگزار شد، آخرین سکانس جشنواره‌ای بود که از ششم تیر به دبیری احمد صدری در شهر کرمان و شهرستان‌های بافت، رفسنجان، زرند، انار، سیرجان، شهربابک، جیرفت، بم و نرماشیر آغاز شده بود.
در این مراسم مدیران و مسئولانی چون علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمدمجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان حضور داشتند.
این اختتامیه با تک‌نوازی دوتار علی غلامرضایی آلماجوقی، بخشی شناخته‌شده شمال خراسان در باغ عمارت فتح‌آباد مربوط به دوران قاجار در شهر اختیارآباد که ٢٥کیلومتر تا کرمان فاصله دارد، آغاز شد.
این بخشی پیشکسوت پیش از آغاز اجرایش در سخنان کوتاهی گفت: «جوانان ایران، از اول ایران تا آخر آن، نگذارید ساز زمین بماند، چه تُرک هستید، چه کرد و چه عرب. من ٨٦سالم است و همیشه ساز به دست بوده و برای عزت دینم، عزت ایرانم و عزت جوانانم زده‌ام، ممکن است از درکه بیرون رفتم، دیگر نباشم، پس این سنت را به دست شما می‌سپارم و می‌خواهم زمینش نگذارید».
در ادامه محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد کرمان روی صحنه رفت و با اشاره به ویژگی‌های دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی کرمان گفت: «یکی از ویژگی‌های این دوره کیفیت خوب امور اجرایی بود که شامل اسکان و پذیرایی هم می‌شد. نکته‌ای که ما در این دوره بر آن تأکید داشتیم، واسپاری امور تا حد امکان به بخش خصوصی بود. ما در این دوره همچنین شاهد مشارکت جدی دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی کشور که در کرمان برقرار شده است، بودیم؛ درصورتی که‌ سال گذشته فرصت چندانی برای مشارکت آنها پیش نیامد.»
براساس آمار اعلام‌شده از سوی علیزاده این دوره از جشنواره موسیقی نواحی در مجموع سه‌هزارو٥٠٠ مخاطب داشت و ٦٩ هنرمند در طول آن به اجرا پرداختند.
پس از این، گروه سعادتی از ترکمن صحرا شامل طاباق سعادتی، خواننده و نوازنده دوتار، غفور امانیان، نوازنده دوتار و لقمان امانیان، نوازنده کمانچه روی صحنه رفتند. سعادتی اجراکننده یکی از سبک‌های عالی موسیقی منطقه ترکمن به نام خیوه لویی است.
در ادامه احمد صدری، دبیر علمی جشنواره در سخنان کوتاهی گفت: «می‌خواهم یادی کنم از کسی که همیشه دغدغه موسیقی نواحی را داشت. دوستی که تلاش بسیار کرد تا با هزینه شخصی، بنیادی به نام بنیاد موسیقی نواحی تأسیس کند؛ مرحوم فرید سلمانیان که امشب بسیار به یادش هستم.»
او با اشاره به موضوع دهمین دوره از جشنواره موسیقی نواحی، منظومه‌خوانی افزود: «جدا از این‌که «راویان اصالت» (بخش رقابتی) و «پیشکسوتان» (غیررقابتی) با موضوع منظومه‌خوانی برگزار شد، بخش پژوهش هم حول محور همین موضوع بود. مانند نشست پژوهشی با موضوع «بیدل‌خوانی» که جای خالی آن را بیش از پیش بر ما نمایاند. منابع مالی ما اندک بود و به همین دلیل در بخش «راویان اصالت» که در واقع بخش مسابقه ما بود، نسبت به ‌سال گذشته تعداد کمتری را دعوت کردیم اما کیفیت را افزایش دادیم. درخصوص پیشکسوتان نیز تأکید داشتیم از کسانی دعوت کنیم که با وجود خاص‌بودن، کمتر به جشنواره‌ها آمده‌اند و حتی بعضی از آنها بار اول بود که در جشنواره موسیقی نواحی حضور داشتند. سپس نوبت به اجرای گروه موسیقی عرفانی انوار جام با حضور ابراهیم و مصطفی تیموری رسید. در بخش دیگر این آیین فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی، پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را خواند و بعد نوبت به اجرای گروه موسیقی مُکریان با حضور کریم صالحی نوازنده نرم‌نای، حسن امینی خواننده و فرزاد سلطانیان ضرب کردی رسید و بعد از آن نوبت به اجرای گروه تاریک ماه با حضور غلامحسین نظری و علیشاه جوشن‌پور رسید.
در ادامه، مهدی وجدانی، مدیر روابط‌عمومی دهمین جشنواره موسیقی نواحی که بخشی از اجرای این مراسم را هم برعهده داشت، از فرزاد طالبی قول گرفت که هرکدام از گروه‌های موسیقی نواحی که دعوتنامه‌ای از خارج از کشور داشتند، از سوی دفتر موسیقی برای حضور در آن جشنواره حمایت مالی شوند. در پایان اسامی پیشکسوتان مورد تقدیر قرار گرفته، اسامی گروه‌های برگزیده و اسامی پژوهشگران برگزیده اعلام شد.

 

منبع: شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: