وصیت نامه امام‌خمینی(ره)؛ فلسفه‌ای عمیق و مکتبی رهایی‌بخش

1396/3/16 ۱۱:۴۹

وصیت نامه امام‌خمینی(ره)؛ فلسفه‌ای عمیق و مکتبی رهایی‌بخش

وصیتنامه امام خمینی(ره) حاوی سخنان و رهنمودهای بسیاری درباره انتخابات، قشر مستضعف جامعه، عدالت، وظایف سه قوه کشور و دانشگاه‌ها و مطالب بسیار دیگری است که بندهایی از آن را به مناسبت سالگرد ارتحالشان برگزیدیم.


 
وصیتنامه امام خمینی(ره) حاوی سخنان و رهنمودهای بسیاری درباره انتخابات، قشر مستضعف جامعه، عدالت، وظایف سه قوه کشور و دانشگاه‌ها و مطالب بسیار دیگری است که بندهایی از آن را به مناسبت سالگرد ارتحالشان برگزیدیم.

 
 کتاب «وصیت‌نامه الهی‌ـ سیاسی امام خمینی(ره)» تدوین ذبیح علیزاده به بیان نکات مهم و راهبردی درباره مسائل مهم جامعه ایران پرداخته‌اند.

 

شهدای 15 خردا از کدام قشر بودند؟
درباره اهمیت وصیتنامه بنیانگذار انقلاب اسلامی آمده است: «وصیت‌نامه الهی‌ ـ سیاسی امام خمینی(ره) از اسناد مهم انقلاب اسلامی و نورافکنی قوی برای مسیر آینده نظام است. در این سند راهبردی نه‌فقط تجربیات حداقل سه دهه رهبری در یکی از انقلاب‌های بی‌نظیر تاریخ‌ (که علیرغم مخالفت‌های جهانی و منطقه‌ای به پیروزی رسیده‌) نهفته است،‌ بلکه فلسفه‌ای عمیق و مکتبی رهایی‌بخش را ارائه می‌کند و بر اساس آن آینده‌ای توأم با رهایی انسان از ظلم ابرقدرت‌ها و بی‌عدالتی استثمارگران و خفقان زورمداران تبیین می‌شود؛ آینده‌ای که در آن پابرهنگان و مستضعفان زمین بر سرنوشت خود حاکم‌اند و فراتر از مرزهای جغرافیایی حاکمیت عدالت و آزادی را شاهدند.»

سخنان امام خمینی(ره) درباره محتوای وصایای خویش بدین شرح است: «اینجانب در این وصیت‌نامه با اشاره می‌گذرم،‌ ولی امید آن دارم که نویسندگان، جامعه‌شناسان و تاریخ‌نویسان، مسلمانان را از این اشتباه بیرون آورند. و آنچه گفته شده و می‌شود که انبیاء(ع) به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته‌داری دنیایی مطرود است و انبیاء و اولیاء و بزرگان از آن احتراز می‌کردند و ما نیز باید چنین کنیم.»

امام‌خمینی قشر غالب مبارزان انقلاب را از قشر مستضعف می‌داند و بر همین مبنا با اشاره به نقطه آعاز مبارزات انقلاب می‌فرمایند: «در 15 خرداد و در حوادث قبل و بعد از پیروزی، شهدای اولین، از کدام قشر بوده‌اند؟ خدا را سپاس می‌گذاریم که از دیوارهای فیضیه گرفته تا سلول‌های مخوف و انفرادی رژیم شاه و از کوچه و خیابان تا مسجد و محراب امامت جمعه و جماعات و از دفاتر کار و محل خدمت تا خطوط مقدم جبهه‌ها و میادین مین، خون پاک شهدای حوزه و روحانیت، افق فقاهت را گلگلون کرده و در پایان افتخارآمیز جنگ تحمیلی نیز رقم شهدا و جانبازان و مفقودین حوزه‌ها نسبت به قشرهای دیگر زیادتر است.»

 

قاضی ظالم عدالت را می‌میراند
امام خمینی(ره) با اعتقاد راسخ به اینکه دانشگاه‌ها باید از انحراف نجات یابند،‌ با مخاطب ساختن همگان،‌ اینگونه می‌فرماید: «به همه نسل‌های مسلسل توصیه می‌کنم که برای نجات خود و کشور عزیز و اسلام آدم‌ساز، دانشگاه‌ها را از انحراف و غرب و شرق‌زدگی، حفظ و پاسداری کنید و با این عمل انسانی‌ـ اسلامی خود دست قدرت‌های بزرگ را از کشور قطع و آنان را ناامید نمایید. خدایتان پشتیبان و نگهدار باد.»

درباره انتخاب نمایندگان مجلس، عدل قاضی به نکات مهمی اشاره کردند از جمله: «وصیت اینجانب به ملت در حال و آتیه آن است که با اراده مصمم خود و تعهد خود به احکام اسلام و مصالح کشور در هر دوره از انتخابات،‌ وکلای دارای تعهد به اسلام و جمهوری اسلامی که غالبا بین متوسطین جامعه و محرومین می‌باشند و غرب منحرف از صراط مستقیم‌(به سوی غرب یا شرق‌) و بدون گرایش به مکتب‌های انحرافی و اشخاص تحصیل‌کرده و مطلع بر مسائل روز و سیاست‌های اسلامی، به مجلس بفرستند.

در دستگاه قضایی، قاضی از ارکان مهم آن به حساب می‌آید. قاضی عادل، عدالت را می‌گستراند. در حالی که قاضی ظالم،‌ عدالت را می‌میراند و حقوق را ضایع می‌گرداند. از این رو، برای حفظ سلامت دستگاه قضایی، به کارگیری قضات عادل امری اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا قاضی، زمانی توفیق صدور احکام عادلانه را پیدا می‌کند که ابتدا عدالت را در وجود خود پیاده کرده باشد؛ به این معنا که انجام واجبات و ترک محرمات برای او ملکه شده باشد.»

در بخشی از وصیتنامه امام درباره خدمتگزاری اعضای قوه مجریه و درست مصرف کردن بودجه ملت آمده است: «از دیدگاه امام خمینی(ره) وزرا، کارکنان و کارمندان قوه مجریه،‌ همه باید خود را خدمتگزار مردم،‌ خصوصا مستضعفان بدانند و از مشکل‌آفرینی برای آنان خودداری کنند. ایشان، ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن را حرام می‌داند: وصیت اینجانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و عصرهای دیگر آن است که علاوه بر آن‌که شماها و کارمندان وزارتخانه‌ها، بودجه‌ای که از آن ارتزاق می‌کنید مال ملت، و باید همه خدمتگزار ملت و خصوصا مستضعفان باشید و ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن، حرام و خدای نخواسته گاهی موجب عضب الهی می‌شود.»

در اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی،‌‌ توجه و عنایت خاصی نسبت به مستضعفان وجود دارد. آن بزرگوار، یکی از اهداف مهم حکومت اسلامی را دفاع از مستضعفان و محرومان و حقوق آنان و خدمتگزاری به ایشان می‌داند و در جملاتی چند چنین بیان کردند:«ما باید در ارتباط با مردم جهان و رسیدگی به مشکلات و مسائل مسلمانان و حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان با تمام وجود،‌ تلاش نماییم و این را باید از اصول سیاست خارجی خود بدانیم.»

 

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: