فرصتی برای بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی

1396/3/16 ۰۹:۴۹

فرصتی برای بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی

فرصتی برای بهره‌مندی از آموزه‌های قرآنی



300 اثر هنری نفیس در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه شده است

 

نمایش قرآن بایسنقری برای مخاطبان
قرآن بایسنقری از آثار نفیس دوره تیموریان به مناسبت ماه مبارک رمضان در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن مجید در مصلای امام خمینی(ره) تهران به نمایش درآمده است. سرپرست موزه دوران اسلامی درباره نمایش قرآن بایسنقری در نمایشگاه قرآن امسال اظهار کرد: این قرآن به لحاظ قطع و اندازه، قطّ قلم، نوع مرکب، کاغذ و شیوه نگارش، نمونه‌ای منحصر به فرد در حوزه کتابت قرآنی به شمار می‌آید. کرم میرزایی افزود: برگ‌های ارزشمند این اثر نفیس که به دلایلی از هم گسیخته شده، امروزه در موزه‌ها، مراکز فرهنگی و مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شود. میرزایی ادامه داد: موزه ملی ایران، یک برگ از این قرآن عظیم را که با شماره موزه 4983 به ثبت رسیده است در تالار قرآن موزه دوران اسلامی، نگهداری می‌کند که بلندای این برگ 179 و پهنای آن 112 سانتی متر است. سرپرست موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران بیان داشت: علاوه بر صفحات یاد شده که در موزه ملی ایران قرار دارد، بیشتر برگ‌های این قرآن در کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی و کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود که در این نمایشگاه، هر دو موزه به صورت مشترک اقدام به نمایش صفحات ارزشمند این قرآن نفیس کرده‌اند.


همزمان با آغاز به کار بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، کمیته هنری فعالیت‌های خود را در زمینه هنرهای تجسمی، عکس، نقاشی، خطاطی، کاریکاتور، صنایع دستی، سینما و تئاتر آغاز کرد که برخی از این آثار مربوط به سال 95 است یا پیش از این درگالری دیگری به نمایش درنیامده است. آثار ارائه شده در بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن حدود 300 اثر است که برخی از آنها مخصوص نمایشگاه قرآن تولید شده است.
این کمیته در بخش هنرهای تجسمی با برگزاری نمایشگاهی متشکل از مجموعه آثار نقاشی، خطاطی، نقاشیخط، تذهیب، حجم، نگارگری، پوستر، تصویرسازی و کاریکاتور با محوریت مضامین و مفاهیم قرآنی که ازهنرمندان سراسر ایران گردآوری شده، در معرض دید عموم قرار گرفته است.
بخش کاریکاتور نیز با محوریت موضوع‌هایی نظیر صهیونیسم، گروه‌های تکفیری، تروریسم و استکبارستیزی با ارائه آثار برگزیده هنرمندان داخلی و خارجی از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی درغرفه هنری نمایشگاه قرآن فعالیت خود را آغاز کرده است. همچنین در بخش صنایع دستی ٣٥ اثر شامل آثار معرق، منبت و نقش برجسته که طی فراخوان‌هایی از هنرمندان داخلی ایران جمع‌آوری شده، در بخش انتهایی غرفه به نمایش گذاشته شده است. در بخش هنرهای نمایشی غرفه هنری، هر شب بین 8 تا 9 اثر نمایشی شامل اجرای تئاترهای خیابانی، اجرای مرد نقره‌ای و مرد سپید (سیلور من، وایت من) و همچنین پرده خوانی و نقالی توسط گروه‌های نمایشی پایتخت در فضای بیرونی نمایشگاه و در محوطه بسته غرفه هنری قبل و بعد از زمان افطار برگزار می‌شود. بخش دیگری از فعالیت‌های نمایشی این غرفه به پخش آثار سینمایی با محوریت موضوع های قرآنی نظیر فیلم سینمایی حضرت علی(ع)، حضرت یونس(ع) و مردان آنجلس می‌پردازد که به صورت سیار در محوطه بیرونی نمایشگاه اکران می‌شود و در شبستان نمایشگاه نیز فیلم‌های کوتاه مستند و داستانی به صورت مداوم در محل غرفه هنری نمایشگاه پخش می‌شود. هر روز در شش رشته هنری نظیر نقاشی و خطاطی، شش کارگاه تخصصی برای بازدیدکنندگان با حضور استادان برجسته نظیر خسرو روشن، غلامعلی طاهری و حبیب‌الله صادقی برگزار می‌شود.
همچنین بخش دیگری از این غرفه به نمایش آثار موزه هنرهای دینی امام علی(ع)، موزه ملک و موزه ایران باستان که در روزهای آتی به ترتیب برگزار می‌شوند، اختصاص داده شده و چکیده‌ای از داشته‌های این موزه‌ها در معرض دید عموم قرار داده شده است.
 

نمادهای مذهبی جذاب در نمایشگاه امسال
رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، این رویداد را فرصت بسیار خوبی در جهت رفع شبهاتی دانست که به مذهب تشیع نسبت می‌دهند.
حجت‌الاسلام حمید احمدی گفت: در نمایشگاه امسال از منظر طراحی غرفه‌ها، کار هنری جذاب تری نسبت به سال‌های پیشین صورت گرفته و نمادهای مذهبی استفاده شده در طراحی‌ها بسیار جالب و چشم نواز است، مثلاً درغرفه هنری نمایشگاه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده، آثار بسیار خلاقی در حوزه نگارگری، نقاشی، کاریکاتور، خطاطی و صنایع دستی ارائه شده که هر کدام در زمینه خود آثاری قابل توجه هستند.
وی درباره فعالیت‌های ستاد مرکزی کمیته آموزشی فرهنگی اربعین نیز گفت: این ستاد متشکل از 17 نهاد دولتی، خصوصی و مردمی است که به اتفاق در زمینه آموزش عمومی مسائل دینی و ترویج فرهنگ محرم و همچنین تولید محصولات مذهبی فعالیت دارد و امسال، چهارمین سال حضور این کمیته در نمایشگاه قرآن است. احمدی با تأکید بر اینکه ما نباید عترت و اهل بیت(ع) را از قرآن جدا بدانیم، اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راهبردهای این کمیته بحث پیوند عترت و فرهنگ اهل بیت نظیر آیین‌های ماه محرم در رابطه با قرآن است و نمایشگاه قرآن در تبیین این نگاه بسیار می‌تواند مثمر باشد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حضور مؤسسات و نهادهای غیردولتی در این زمینه تصریح کرد: متأسفانه تجربه نشان داده هرجایی نهادهای دولت وارد می‌شوند نتایج خیلی مطلوبی به دست نمی‌آید و نهادهای دولتی باید به جهت حمایت از مؤسسات مردمی وارد شوند و وظیفه نهادهای دولتی بستر‌سازی است.
 

فرصتی برای جاری شدن روح آموزه‌های قرآنی
محمد پنجعلی بازیگر پیشکسوت فوتبال در غرفه وزارت ورزش نمایشگاه قرآن امسال گفت: باید بیش از پیش از دین برای ایجاد فضای معنوی و ارزشی بهره گرفت و به کمک دین، اخلاق و فرهنگ به مبارزه با مبانی فساد مثل تظاهر، ریاکاری، رشوه خواری و مانند آن برویم.
وی افزود: دین، مذهب و آموزه‌های قرآنی باید در روح و قلب انسان‌ها جاری شود، دراین صورت بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی، اجتماعی و بداخلاقی‌ها از بین می‌رود.
پنجعلی به خاطرات بازی‌هایش در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ما در بسیاری از بازی‌های رسمی و ملی که در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد با زبان روزه بازی می‌کردیم و بسیاری از بچه‌ها در مقابل توصیه‌های برخی مربی‌ها برای شکستن روزه‌ شان مقاومت می‌کردند.
پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس توصیه کرد که باید بیش از پیش از دین برای ایجاد فضای معنوی و ارزشی بهره بگیریم و بی‌تردید حاکمان و مسئولان در این خصوص نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. پنجعلی افزود: خود را نوکر خاندان عصمت و طهارت می‌دانم و حتی اگر جایی توسل کردم و نتیجه نگرفتم، مطمئن بودم حتماً مصلحت نبوده است ولی همیشه و درهمه حال باید به خدا و ائمه اطهار متوسل شد و به صلاحدیدشان اعتقاد داشت.

  نمایشگاه قرآن و ایجاد انگیزه برای ورزشکاران
فریبا مددی نایب رئیس بانوان فدراسیون بدمینتون هم در بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن به همراه تیم بدمینتون بانوان با بیان اینکه سومین سالی است که از نمایشگاه بازدید می‌کند گفت: این نمایشگاه‌ها و این گونه برنامه‌ها برای ورزشکاران ایجاد انگیزه می‌کند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه قرآن، آثار مثبتی بر بازدیدکنندگان، بویژه ورزشکاران دارد و من می‌بینم که بچه‌های تیم همراه من با ذوق بسیار زیادی از این غرفه‌ها بازدید می‌کنند.
مددی افزود: درست است که ما ورزش حرفه‌ای و قهرمانی داریم اما پرداختن به ابعاد معنوی و فرهنگی باعث می‌شود، قهرمانان در ابعاد گسترده تری هدایت شوند و این امر باعث پیشرفت آنها خواهد شد. وی با تأکید بر این مهم که باید اخلاق در ورزش مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: اگر ورزشکار در بعد قهرمانی از لحاظ معنوی کامل نباشد و باور قلبی او در مسائل دینی آن طور که باید نباشد؛ نمی‌تواند یک ورزشکار خوب باشد و حتماً باید اخلاق در ورزش مدنظر قرار گیرد.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با شعار« قرآن، اخلاق، زندگی» از هفتم خردادماه در محل مصلای امام خمینی(ره) گشایش یافته و تا 26 خردادماه جاری همه روزه از ساعت 17 تا 24 پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: