گذری بر تاریخچه کنیسه‌های تهران «کنیسای حئیم» / مهندس مهران ملک

1396/2/26 ۰۹:۵۴

گذری بر تاریخچه کنیسه‌های تهران «کنیسای حئیم» / مهندس مهران ملک

بررسی هایی که در تاریخچه سکونت کلیمیان در ایران انجام شده است حاکی از آن است که اولین گروه‎های کلیمیانی که در ایران و بخصوص درتهران زندگی می‎کرده‎اند، همواره بدنبال مکان هایی برای عبادت به­ درگاه پروردگار خود بوده­ اند و بطور کلی می توان گفت، که از اواخر سلسله قاجاریه در ایران بناهای اولیه کنیساها در تهران شکل گرفت.

 

 

بررسی هایی که در تاریخچه سکونت کلیمیان در ایران انجام شده است حاکی از آن است که اولین گروههای کلیمیانی که در ایران و بخصوص درتهران زندگی میکردهاند، همواره بدنبال مکان هایی برای عبادت به­ درگاه پروردگار خود بوده­ اند و بطور کلی می توان گفت، که از اواخر سلسله قاجاریه در ایران بناهای اولیه کنیساها در تهران شکل گرفت.

در حدود 110 تا 115 سال پیش، کلیمیان در قسمت عودلاجان تهران که در حوالی خیابان سیروس و اطراف بیمارستان سپیر در ناحیه سرپولک و سه راه دونگی میباشد، ساکن بودند که در حال حاضر بازارچه ای به همین نام (روبروی بازار آهنگران در منطقه بازار تهران) توسط شهرداری و سازمان میراث فرهنگی مورد احیاء و بازسازی کامل قرار گرفته است. گفته می شود که در آن دوران هیچ خانواده کلیمی خارج از آن محدوده که در منطقه ارگ قدیم تهران واقع شده بود سکنی نمیگزید. ناگفته نماند که در آن زمان کلیمیان بیشتر به جهت رعایت و حفظ امنیت خودشان در یک منطقه مشخص ساکن بوده و از زندگی بصورت پراکنده اجتناب میکرده اند.

کلیمیان ایران، لفظ کِنیسا را به جای کنیسه استفاده می کنند.

بین سال های 1285 تا 1390 خورشیدی، 2 نفر از افراد سرشناس کلیمی به نام های اسحق مردخای (اسحق مرادف) و اسحق صدق به جهت تجارت به اروپا رفته بودند و با مشاهده آزادی بیشتر یهودیان در اروپا در مراجعات بعدی خود به تهران، جرأت کردند که در خارج از محله یهودی نشین، قطعه زمینی خریداری کنند که هر کدام نزدیک به 1000 مترمربع مساحت داشت، به امید آن که یهودیان آن زمان از تنها محله یهودی نشین خارج شوند. از آن پس به تدریج کلیمیان جرأت پیدا کردند به محدوده خیابان های حافظ، شیخ هادی و اطراف میدان حسن آباد بروند.

در سال 1291 خورشیدی زمین کنیسای حئیم خریداری شد و پس از آن با جمع آوری کمکهای مالی مردم در ابتدا دورتا دور زمین مذکور را دیوارکشی کردند سپس کنیسای کوچکی که در واقع اطاقی به ابعاد حدود 4 در 7 متر بیشتر نبود ساختند. در فاصله کوتاهی از ساخت این اطاق مشخص شد که این اطاق جوابگوی جمعیت زیاد مردم جهت انجام فرائض مذهبی (تفیلا) نیست.

در سال 1292 خورشیدی کنیسای کنونی ساخته شد و کنیسای کوچک را تخریب کردند. کار معماری کنیسا را در آن زمان استاد عزیزاله بنایان یگانه مهندس کلیمیان در آن زمان برعهده داشت. در جمع آوری هزینه های مربوط به کنیسا می توان از حاج بنیامین اصیل مازندرانی نام برد که در انجام این امر مهم نقش اساسی برعهده داشت.

 

مسیر دسترسی به کنیسای حئیم

 کنیسای حئیم در منطقه 12 شهرداری تهران در خیابان 30 تیر واقع می باشد که در تاریخ 23/7/1384 به شماره 13566 توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

وجه تسمیه بنا

 کلمه حئیم در زبان عبری به معنای «زندگان» یا «زندگی» می باشد. باید خاطرنشان کرد که در ابتدا کنیسا به اسم حسن آباد معروف بود و مردم کنیسا را با اسم کنیسای حسن آباد میشناختند. در حدود 50 سال قبل به لحاظ استفاده مکرر از این کنیسا و رفت و آمد زیادی که به آن صورت میگرفت به اسم «حئیم» معروف شد و رسماً به این نام نامگذاری گردید. (لازم به ذکر است که این نام ارتباطی با نام شخص خاصی ندارد).

 

کنیسای کوچک یا کنیسای لهستانی

در اواسط جنگ جهانی دوم با پیشروی ارتش آلمان نازی در کشورهای اروپایی و به دنبال فرار یهودیان از قاره اروپا، عده ای از آنان به ایران آمده و برخی به زیرزمین این کنیسا پناه آوردند و به دلیل ازدحام و جمعیت زیاد مردم در کنار کنیسای اصلی، کنیسای کوچکتری بنا شد که بعدها به کنیسای لهستانی (یا اشکنازی) معروف گردید.

 

شرح فضاهای کنیسا حئیم بطور اختصار

ورودی کنیسای حئیم

از آنجائیکه ورودی، رابط میان یک مکان مقدس و فضای غیرمقدس به شمار میرود، از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. ورودی کنیسا دارای 7 پله بوده که به هشتی راه پیدا میکند. یکی از اصول طراحی و ساماندهی کنیساها در ایران، گذشته از فرهنگ ایرانیان، اصل درونگرایی است، بدین­گونه که اصل، درون ساختمان است و دیوارهای بیرونی بسیار ساده و آرایش نشده رها میشوند. از اصول دیگر ساماندهی کنیساها محورگرایی و مرکزگرایی است بدین معنی که نقاط واقع در مرکز کنیسا کانون توجه است و تمامی اجزا و عناصر واقع در کنیسا به سمت آن آرایش مییابند که همانا قسمت میشکان میبـاشد که به لـحاظ مذهبی از اهمیـت خـــاصی برخوردار است.

اصل محورگرایی فضای داخلی کنیسا حئیم نیز به مانند سایر فضاها در کنیساهای ایران در راستای شرقی – غربی (به سمت غرب) یعنی به سمت مغرب که جایگاه نگهداری تورات مقدس (هخال) بوده و دارای پلانی مستطیلی شکل میباشد. در قسمت زیرزمین کنیسای اصلی محوطه ای است نسبتاً بزرگ که از بخشی از آن به عنوان آب انبار تا سال 1355 استفاده می شد و بخش دیگر آن دارای چندین انباری میباشد که در نیم قرن گذشته گاهی به عنوان محل سکونت مهاجرین جنگ زده از آن استفاده شده است. سقف کنیسا بهره گرفته است از سبک معماری عصر قاجار که به شکل 8 ضلعی منتظم (زنبوره ای – مقرنس) ساخته شده است.

جایگاه تورات مقدس (هخال)

 جایگاه تورات مقدس که در دین یهود از آن به عنوان «هخال» نام برده میشود، در منتهی الیه ضلع غربی سالن کنیسای اصلی واقع شده است که با پرده زرشکی رنگی مزین به این دعا که به زبان عبری میباشد آراسته شده است:

«پدرما، پادشاه اجداد ما، دروازههای آسمان را برایمان بگشا تا که تفیلا بخوانیم به درگاه تو».

لازم به ذکر است که پرده هخال سالن اصلی کنیسا حئیم درسال 1335 توسط مراد اَریه نماینده وقت کلیمیان ایران در مجلس شورای ملی به کنیسا اهدا گردیده است.

 

جایگاه نشیمن بانوان و جایگاه های خانوادگی

 قسمت بانوان در یک نیم طبقه با ظرفیت 60 نفر در ضلع شرقی کنیسا واقع شده که از راه پله ای در ضلع جنوبی (هشتی) میتوان به آن راه یافت. لازم به ذکر است که در حال حاضر به دلیل کاهش چشمگیر افراد کنیسا از آن استفادهای نمیشود.

 

جایگاه نشیمن آقایان

 از ضلع غربی هشتی کنیسا وارد سالن اصلی کنیسا شده که محل تفیلای آقایان  میباشد. این سالن با فرش دستباف مفروش بوده و در حال حاضر تعداد 141 صندلی چوبی در اطراف جایگاه شالیج صیبور (میشکان) چیده شده است.

 

تزئینات داخلی کنیسا حئیم

 تزئینات مرسوم در کنیساها نسبت به کلیساهای مسیحی زیاد نیست و دربرگیرنده چند نماد محدود میباشد که ریشه در باورها و اعتقادات مذهبی کلیمیان در داخل ایران دارد. بیشتر تزئینات این کنیسا در قسمت بالا و اطراف هخال میباشد که قسمت اعظم آن را گچبری تشکیل میدهد که نقوش بکار رفته در آن عبارتند از نقوش گیاهی (از جمله خوشه انگور)، نقوش هندسی، هفت شمع (منورا). از دیگر تزئینات هخال، آئینه کاری

می باشد که با گچبری آمیخته شده است.

 

منابع:

⦁    شرحی بر ابعاد هندسی و معماری بناهای مذهبی در ایران (نوشته: مهندس فریدون تولانژاد)

معابد ادیان جهان در یک نگاه (نوشته ریچارد جونز- ترجمه : مهندس سهیلا محمودی فرد)

منبع: انسان شناسی و فرهنگ

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: