ریتم، مایه حیات موسیقی / محمدرضا ممتازواحد

1395/12/8 ۰۸:۲۶

ریتم، مایه حیات موسیقی / محمدرضا ممتازواحد

«بهمن رجبی» (متولد 7 اسفند 1318- رشت)؛ فارغ از اینکه نوازنده و مدرسی مبدع، مؤلف، صاحب سبک و اساساً موسیقیدانی جریان‌ساز به شمار آید، موزیکولوگی ارزنده در فن خویش (هنر والای تنبک‌نوازی) و فراتر از آن، اندیشمند و متفکری موسیقایی است.

به انگیزه هفتم اسفند؛ زادروز «بهمن رجبی»

«بهمن رجبی» (متولد 7 اسفند 1318- رشت)؛ فارغ از اینکه نوازنده و مدرسی مبدع، مؤلف، صاحب سبک و اساساً موسیقیدانی جریان‌ساز به شمار آید، موزیکولوگی ارزنده در فن خویش (هنر والای تنبک‌نوازی) و فراتر از آن، اندیشمند و متفکری موسیقایی است. روند موسیقی‌شناختی و گفتمان اندیشه‌ای رجبی، حائز رویکردی فراموسیقایی است. با تحقیق در آرا و نظرات بهمن رجبی، نگرش وی به کون و مکان، عالم و کائنات، هستی و طبیعت و حیات و ممات، موسیقایی و از منظر ریتم است. چرایی و چیستی این دیدگاه ریشه در حکمت و مبانی زیبایی‌شناختی اندیشه‌های هنری او دارد.

تعقیب و کندوکاوِ این جهان‌بینی در اندیشه‌های وی بیش از آنکه کوششی جلوه نماید، جوششی است. رجبی دارای استعداد ذاتی و درک فطری از ریتم است و غور و تأمل او به جهان پیرامونِ خود از یک طرف و از طرف دیگر کوشش و تمرین و ممارست فراوان، از وی نوازنده، مدرس، سخنران و مؤلفی متمایز ساخته است. هنرمندی که وجه ریتم‌سازی و ریتم‌پردازی‌اش را از دایره حسی و ادراکی صِرف، به محدوده تعقل و تحلیل سوق داد. پویایی ریتم درون و قوه ریتمیکال سرشار مغزی او حتی در سرایش شعر نیز (آن هم به طنز)، ایشان را موفق ساخته است.

رجبی در مقام موزیکولوگ؛ «ریتم»، «تنبک» و «هنرمندِ تنبک‌نواز» را از منظر مطالعات تاریخی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی فرهنگی و اجتماعی مورد تعمیق و تدقیق قرار داده است. حداعلای مشاهدات و استنباط‌های استدلالی، استکشافی و استشهادی بهمن رجبی در حوزه ریتم و مباحث ریتمیک، در آثار نگارشی و پژوهشی ایشان متجلی است. موسیقیدانی که می‌اندیشد و می‌نویسد و چه اندک‌شمارند موسیقیدانانی که در این برهه، بنویسند!

باید توجه داشت که تنبک به‌عنوان ساز اصلی و پایه‌ای در موسیقی ایرانی بوده و ریتم، مایه حیات موسیقی است و حقیقتاً تصور موسیقی بدون ریتم، غیرقابل باور و محال ممکن است. مطالعات نظری و عملی درخصوص مناسبات زمانی بین صداها و سکوت‌ها و عبور از مرزهای نوازندگی و نیل به مقام «هنرمندی» و اهتمام به ریتم‌انگاری، ریتم‌آفرینی، ریتم‌گستری و تجسم ملودی با ریتم نکاتی چند از مختصات مکتب هنری بهمن رجبی است. رویکرد فراموسیقایی بهمن رجبی، وجه ناشناخته شخصیت علمی و هنری اوست.

منبع: روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: