فرهادی: مهم‌ترین هدف جشنواره فارابی زمینه‌سازی برای پرورش عالِم انسانی است

1395/11/24 ۱۲:۱۳

 فرهادی: مهم‌ترین هدف جشنواره فارابی زمینه‌سازی برای پرورش عالِم انسانی است

محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم زمینه‌ای برای بالندگی آن بدانیم مهم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق ذکر زمینه‌سازی برای پرورش عالِم انسانی است.


 
محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم زمینه‌ای برای بالندگی آن بدانیم مهم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق ذکر زمینه‌سازی برای پرورش عالِم انسانی است.
 اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی یکشنبه (24 بهمن‌ماه) حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات فناوری، سیدضیاء هاشمی، معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رضا داوری‌اردکانی، آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد و جمعی از اصحاب علوم انسانی در سالن اجلاس سران کشور برگزار شد.
 
فرهادی در این مراسم با بیان اینکه علوم انسانی جایگاه والایی را در آموزش عالی کشور دارد، گفت: اولا موضوع این علم انسان است و شرافت هر علم به موضوع آن بستگی دارد هیچ موجودی در عالم هستی از انسان بالاتر نیست پس علومی هم که این موضوع را بررسی می‌کنند دارای شرافت ذاتی هستند از سوی دیگر مهمترین سرمایه معنوی، فرهنگی و اعتقادی ما یعنی فرهنگ اسلامی به طور مستقیم در حوزه علوم انسانی جای می‌گیرد.
 
وی با بیان اینکه حدود 47 تا 50 درصد از ظرفیت‌های آموزش عالی به علوم انسانی اختصاص دارد، افزود: از بعد آموزش و پژوهشی مانند انجمن‌های علمی، نشریات علمی و پژوهشی، قطب‌های علمی، پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی که به نوعی ظرفیت پژوهشی تلقی می‌شوند نشان می‌دهد که علوم انسانی از نظر کمی ظرفیت‌های بسیار خوبی را داراست.
 
این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های دولت تدبیر و امید و استفاده از این ظرفیت کمی برای ارتقای کیفی و هدفمندسازی پژوهش‌های علوم انسانی اظهار کرد: مهمترین آسیب و آفت این حوزه این است که میان پژوهش‌های علوم انسانی و مسائل اجتماعی ارتباطی وجود ندارد و سیاست اصلی ما ارتقای پژوهش‌ها به حداکثر ظرفیت خود برای پاسخگویی به مسایل مبتلا‌به جامعه است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بومی‌سازی علوم انسانی که از سال 94 ذیل شورایی به نام شورای توسعه پژوهش و فناوری در علوم انسانی و هنر کار خود را آغاز کرده توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: این شورا تولید علم، نظریه‌پردازی و حرکت در مرزهای دانش و نیز وارد کردن فناوری در حوزه علوم انسانی را به عنوان دو هدف اصلی دنبال می‌کند.
 
فرهادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد نشریات علوم انسانی طی سال‌های اخیر گفت: از هزار و 199 نشریه دارای مجوز 661 نشریه در حوزه علوم انسانی فعال هستند و تعداد 5 نشریه فارسی‌زبان علوم انسانی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است. همچنین برای تقویت و حمایت از علوم انسانی شیوه‌نامه حمایت مالی از این نشریات تدوین شده است تا بر این اساس بتوانند در پایگاه‌های بین‌المللی حضور یابند.
 
این مقام مسئول در ادامه سخنانش با بیان اینکه در دولت یازدهم فناوری‌های پای خود را به حوزه علوم انسانی باز کرد توضیح داد: اکنون 7 مرکز رشد در این حوزه و در عرصه‌هایی چون صنایع فرهنگی، محیط‌زیست، هنرهای قرآنی و... فعالیت می‌کنند. همچنین در حوزه پژوهش طی سال‌های 92 تا 95 حدود 40 واحد پژوهشی مرتبط با علوم انسانی صادر شده است.
 
به گفته فرهادی، برگزاری جشنواره بین‌المللی فارابی نیز به منظور پاسداشت علما و اندیشمندان این حوزه صورت می‌گیرد و گشاینده راه برای رسیدن علوم انسانی به مقصد و هدف نهایی و آینه و تصویری از کمیت و کیفیت تولیدات علوم انسانی و دینی در ایران و بستری برای رشد آن است.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همین باره اضافه کرد: اگر این جشنواره را هم تصویری از وضعیت علوم انسانی و دینی در ایران و هم زمینه‌ای برای بالندگی آن بدانیم مهم‌ترین دستاورد جشنواره برای تحقق اهداف فوق ذکر زمینه‌سازی برای پرورش عالِم انسانی است. اگر جشنواره فارابی از طریق حمایت‌ها و تشویق‌هایی که از استادان و پژوهشگران انجام می‌دهد بتواند افقی را فراهم کند که در آن امکان پرورش و رشد عالم انسانی فراهم شود می‌توان بیش از پیش به این جشنواره دل بست و رشد و بالندگی آن را شاهد بود.
 
وی در بخش پایانی سخنانش گفت: در این 8 دوره به زودی دبیرخانه جشنواره براساس الگوهای علمی و روش‌شناختی برآوردی از وضعیت علوم انسانی و اسلامی در ایران را به جامعه علمی ارایه می‌دهد. حتی این امکان فراهم آمده که به طور منظم و سالانه و البته براساس ارزیابی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره پایش علوم انسانی در ایران به صورت نهادی و مستمر شکل بگیرد. همچنین اقدامات موثری برای شکل‌گیری شبکه نخبگان علوم انسانی صورت گرفته که بیش از هر چیز موجب شناخت بیشتر و دقیق‌تر جایگاه علوم انسانی در روند سیاستگذاری علوم، تحقیقات و فناوری شود.
 
منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: