دانش حدیث در میان امامیه / حسن انصاری

1395/10/27 ۱۰:۲۵

دانش حدیث در میان امامیه / حسن انصاری

دانش حدیث در حقیقت مجموعه ای است از علوم مرتبط با آداب و روش روایت ، كتابت و تفسیر احادیث كه خود در گستره زمان مشتمل بر تعدادی از علوم و دانشهای جزیی تر شده است و از اهمیت بسیار زیادی برای عقاید و حقوق/ فقه اسلامی برخوردار است .

 

دانش حدیث در حقیقت مجموعه ای است از علوم مرتبط با آداب و روش روایت ، كتابت و تفسیر احادیث كه خود در گستره زمان مشتمل بر تعدادی از علوم و دانشهای جزیی تر شده است و از اهمیت بسیار زیادی برای عقاید و حقوق/ فقه اسلامی برخوردار است . در طول تاریخ اسلامی محدثان در كنار فقیهان از اهمیت اجتماعی و دینی قابل توجهی برخوردار بوده اند و بخش عظیمی از ادبیات اسلامی ( بیشتر به زبان عربی ) را فراهم آورده اند . امروزه نیز طالب علمان دانشهای مذهبی در سنت حوزه ها و مدرسه های علوم دینی در كنار قرآن ، به فراگیری كتابهای حدیثی ( بیشتر در میان اهل سنت ) و حتی حفظ و از بر كردن آن می پردازند و این امر محك مهمی برای دانش دینی آنان قلمداد می شود . در میان اهل سنت مهمترین كتابهای حدیثی از لحاظ اعتبار دو صحیح محمد بن اسماعیل بُخاری و مسلم بن حجاج نیشابوری هستند كه در كنار چهار كتاب دیگر حدیثی مهم مجموعا و بنابر سنت بیشتر مسلمانان سنی ، صحاح سته ( یعنی صحیح های شش گانه ) خوانده می شوند . شیعیان امامی طبعا به این كتابهای حدیثی اعتقادی ندارند و در عوض چهار كتاب دیگر كه به عنوان كتب اربعه ( = كتابهای چهارگانه ) شناخته می شوند و مهمترین آنها كتاب الكافی تالیف محمد بن یعقوب كلینی است ، مرجع آنان برای حدیث پیامبر و امامان شیعه است كه گفتار و سنت این امامان نیز برخلاف اعتقاد اهل سنت ، برای شیعیان امامی مرجعیت حقوقی دارد . كتب اربعه بر اساس اصول و مصنفات حدیثی كهنتر امامیه گردآوری شده است .

یكی از تفاوتهای بنیادی حدیث شیعی به طور عام و حدیث امامی به طور خاص با احادیث سنی این است كه در حدیث شیعی و امامی ، بنابر اعتقاد عمومی شیعیان ، امامان شیعه منبع تفسیر وحی قرآنی و شریعت هستند و البته با تفسیرهای مختلفی كه از این مسئله نزد امامیه بوده ، آنان یكی از راههای شناخت و دسترسی به احكام شریعت تلقی می شدند . یكی از موضوعاتی كه در همین باره مطرح شده است ، این است كه آنان وارثان علم پیامبر هستند و از اینرو قول ، فعل و حتی تقریر ( رضایت ) آنان حكایت از شریعت می كند و منبع فقه و عقاید مومنان شیعی قلمداد می شود . بنابراین در كتابهای حدیثی شیعه و به طور خاص امامیه ، احادیث امامان در كنار احادیث منقول از پیامبر نقل می شده و در كتابهای فقهی مورد استناد قرار می گرفته است . اما نكته مهم این است كه در این كتابها محدوده احادیث امامان بسیار زیاد است ، به طوری كه احادیث پیامبر در مقابل آن چندان به نظر نمی رسد . این امر البته ریشه در این امر دارد كه میزان احادیثی كه در سنت امامیه از پیامبر نقل شده چندان زیاد نیست . دلیل آن هم این است كه امامیه اعتمادی به نقلهای راویان سنی و حتی بیشتر صحابه از حضرت رسول ندارند و طرق دسترسی به این احادیث را به دلیل اینكه توسط مخالفان آنان روایت شده است ، معتبر نمی دانند . اعتبار بسیاری از صحابه و تابعین نزد امامیه مخدوش است و بنابراین نقلهای آنان از احادیث پیامبر نمی تواند مورد اعتماد فقیهان امامی قرار گیرد . از دیگر سو باید این نكته را توجه داشت كه دوره تحول فقه و عقاید اسلامی درست هم زمان است با دوره حضور امامان شیعه ( تا نیمه سده سوم قمری ) و همین امر موجب گسترش احادیث امامان و تنوع آنها و تنوع استناد به احادیث از سوی فقیهان شیعه شده است . بنابراین شمار احادیثی كه به امامان شیعه منسوب شده چندین برابر احادیثی است كه به پیامبر منتسب شده است . البته احادیث امامان شیعه مورد استناد محدثان سنی نیز بوده است ، با این تفاوت كه منابع حدیثی سنی بیشتر مواردی را ( وعمدتا از امامان نخستین ) نقل می كنند كه امامان در نهایت ناقل احادیث پیامبر بوده باشند . با این وصف در مورد به ویژه امام علی ، منابع سنی به آراء فقهی و یا نقل كلمات او و برخی دیگر از امامان شیعه توجه نشان داده اند . در اینجا ذكر این نكته مهم است كه گرایشهای مختلف و منابع گوناگون سنی از این نقطه نظر با یكدیگر تفاوت دارند ، بطوری كه برخی از مؤلفان سنی و بویژه در دوره های متأخرتر همانند كسانی كه گرایشات قوی شیعی و یا صوفیانه داشته اند ، به نقل احادیث امامان شیعی تمایل داشته اند . البته موارد نقل احادیث به واسطه امامان شیعه در كتابهای صحاح سته اندک است . طبعا سنیان در غالب موارد از سنتهای روایی خود در نقل احادیث امامان شیعی بهره می گرفتند و این سنتها گاهی از دیدگاه مولفان امامی ، معتبر قلمداد نمی شده و لذا از نقل آن موارد اجتناب می كرده اند . با این وصف در دو سده نخستین و در دوره تشیع عمومی ، شماری از محدثان وبویژه محدثان سنی كوفه و البته با تمایلات شیعی ناقل احادیث امامان نیز بودند و همین امر موجبات این مسئله را ایجاد كرده بود كه احادیث شماری از آنان در سنت روایی شیعی و امامی قرار گیرد و حتی مورد استناد فقهی باشد .

در فهرستها و كتب رجالی امامی نیز ، از این دسته از روات به عنوان راویان امامان نام برده شده است . در همین ارتباط باید اضافه كنیم كه شماری از محدثان شیعه و سنی هر یك در اردوگاه مقابل مورد توجه و اعتنا بوده اند و همین امر موجبات تعامل و داد و ستد حدیث را در میان اهل سنت و شیعیان ایجاد می كرده است . به طوری كه به واسطه این محدثان سنی ، برخی از محدثان شیعه ، احادیث زیادی را از پیامبر و یا امامان به واسطه سنتهای روایی سنی در كتابهای حدیثی شیعه وارد كردند .

منبع: حلقه کاتبان – بررسی های تاریخی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: