انتشار نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی»

1395/5/27 ۱۲:۲۸

انتشار نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی»

نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» منتشر شد. در این شماره مطالبی مانند «بازیابی سرمایه فرهنگی: نشر الکترونیک»، «متن و حاشیه‌ ترجمه کتاب‌های کلاسیک جامعه‌شناسی»، «علوم اجتماعی در متون لاتین» و «بازخوانی تغییر مطالبات اجتماعی زنان در کتاب‌های نویسندگان عصر قاجار» منتشر شده است.

 از «متن و حاشیه‌ ترجمه کتاب‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» بررسی شد
 
 
نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» منتشر شد. در این شماره مطالبی مانند «بازیابی سرمایه فرهنگی: نشر الکترونیک»، «متن و حاشیه‌ ترجمه کتاب‌های کلاسیک جامعه‌شناسی»، «علوم اجتماعی در متون لاتین» و «بازخوانی تغییر مطالبات اجتماعی زنان در کتاب‌های نویسندگان عصر قاجار» منتشر شده است.
 
 نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» ویژه بهار 1395 منتشر شد. محمدرضا رسولی، سردبیر این فصلنامه در سخن سردبیر به موضوع «بازیابی سرمایه فرهنگی: نشر الکترونیک» پرداخته است.
 
رسولی در بخشی از این یادداشت می‌نویسد: «کتاب‌خوانی یکی از شاخصه‌های سرمایه فرهنگی است؛ کنشی فرهنگی که با تربیت ذائقه نسلی رابطه مستقیم دارد و مصرف کالاهای فرهنگی به طبقه اجتماعی افراد وابسته است؛ این بدین معنی است که هر چه طبقه اجتماعی فرد بالاتر باشد، سرمایه فرهنگی آن نیز بیشتر است برای مثال افراد با طبقه اجتماعی بالاتر عادت بیشتری به سرمایه مصرف کالاهای فرهنگی مانند کتاب و نشریات و ... دارند. در طبقات متوسط نیز سرمایه فرهنگی به سنت خانوادگی افراد وابسته است؛ لذا خانواده‌ها کتاب‌خوانی و خرید کتاب را از طریق آموزش منتقل می‌کنند.»
 
در بخش نقدپژوهی این شماره نیز محمدامین قانعی‌راد مقاله‌ای با عنوان «نقد متن: تفکر خلاق و تکوین الگوهای دگرواره اندیشه» نوشته است.
 
در بخش «نقد شفاهی» مخاطبان می‌توانند دو مطلب با عناوین «متن و حاشیه‌ ترجمه کتاب‌های کلاسیک جامعه شناسی» در گفت‌وگو با محسن ثلاثی به کوشش عاطفه نامداری و «علوم اجتماعی در ایران بقا بر میت است» در گفت‌وگو با دکتر سیدجواد میری به کوشش محمد فکری را مطالعه کنند. گفت‌وگوی عاطفه نامداری با محسن ثلاثی  در این بخش سه قسمت اصلی دارد: نخست ورود ثلاثی به دنیای ترجمه، سپس کنکاش آثار او از زبان خودش و در پایان وضعیت نشر کتاب‌های علوم اجتماعی در بازار این روزهای کتاب.
 
«زمینه‌کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی» به قلم اسماعیل قدیمی، «آسیب‌شناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران به قلم کیما انصاری، «پارادایم‌های روش‌شناسی در مطالعات نظری» به قلم مجتبی شریعتی و «فراغت و پدیده‌های اجتماعی» نوشته رضا انصاری فرد عناوین مطالبی است که در بخش «نقد تالیف» این شماره از فصلنامه منتشر شده است.
 
در بخش ترجمه نیز مطالب متنوعی با عناوین «اندیشه‌ورزی سی رایت میلز و جامعه‌شناسی ایران» نوشته محمدعلی زکی، «مرز میان فرهنگ فاخر و فرهنگ رایج» نوشته فروغ خیبری، «سرمایه اجتماعی در برابر انزوای اجتماعی» نوشته مریم نورائی‌نژاد، «مدرنیته از روایت تا کشف پروبلماتیک نظریه سیاسی هنجاری» نوشته حوریه حقیقی‌نیا، «هفده تضاد و پایان سرمایه‌داری» نوشته علی پاپی صادقی، «واکاوی سرشت علم اجتماعی» نوشته محمد خوش‌گفتار، «قومیت و قوم‌گرایی در ایران» نوشته محمد صمیمی، «رویکرد انتقادی تحلیل گفتمان» نوشته رضا همدانی و «مسائل اجتماعی زبان از زاویه جامعه‌شناسی» نوشته علی یعقوبیان» درج شده است.
 
سید وحید عقیلی نیز در بخش «نقد لاتین» این شماره مطلبی را با عنوان «از مارکس تا پیکتی: سرمایه بر تارک سرمایه» نگاشته است. «فضای عمومی و شهر» نیز عنوان مطلبی است از میثم رضایی که در این بخش آمده است.

نسیم سادات واسعی‌زاده در بخش «نقد آثار پیشین» نگاهی به «سرمایه اجتماعی در هزاره سوم» داشته است. در بخش «زاویه» نیز کبری رحیمی و سعدالله رحیمی نگاهی به «بازخوانی تغییر مطالبات اجتماعی زنان در کتاب‌های نویسندگان عصر قاجار» داشته‌اند.

در چکیده این مقاله آمده است: «گزیده‌ای از محتوا و نوع نویسندگان درباره وضعیت زن دوره قاجار آورده شده است. شاید ایجاد بسته‌های لازم فکری برای جواب به تغییر خواسته‌های اجتماعی با طرح تفاوت دیدگاه‌های نوین نگرشی و نیازهای اجتماعی زنان به بهبود وضعیت اجتماعی زنان امروز منجر شود. گرچه کنکاش‌هایی چنین نمی‌تواند مطالبات زنان را از قید پیش‌داوری در مورد پویش اجتماعی زنان ایران برهاند؛ اما بی تردید حل مسائل اجتماعی زنان جز در پرتو بسترسازی فرهنگی و ایجاد نرم‌های لازم جهت درک تفاوت‌ها و تغییر مطالبات زنان میسر نخواهد بود. نویسنده با نقبی نقادانه در صدد پرهیز از ارائه یک الگوی جانب‌دارانه است که نویسندگان کمتر بدان توجه کرده‌اند و برای رفع این نقیصه با دید تطبیقی ترکیبی، به منابع نگریسته است. با وجود تفاوت و گاه تناقض میان دیدگاه نخستین نقش‌های اجتماعی تاثیرگذار زنان ایران زمین را، در اتکا به بنیاد این انقلاب می‌تواند دید.»

«علوم اجتماعی در متون لاتین» نوشته روشنک فرهودی نیز عنوان مطلبی است که در بخش «شایسته خواندن» این شماره از فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی منتشر شده است.

گزارش سی و سومین دوره جایزه کتاب سال به کوشش مسعود بهزادی و چکیده انگلیسی به کوشش عبدالمجید اسکندری نیز مطالب پایان بخش این فصلنامه است.

نهمین شماره فصلنامه «نقد کتاب علوم اجتماعی» ویژه بهار 1395 با صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب و مدیرعاملی مجید غلامی‌جلیسه به بهای 100 هزار ریال در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: