اسلامیکا، دانشنامه ای با رویکرد شیعی

1395/4/15 ۱۱:۱۱

اسلامیکا، دانشنامه ای با رویکرد شیعی

مجلد پنجم دانشنامۀ اسلامیکا که نسخۀ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است، در دسامبر 2015 منتشر شد. این مجلد ادامۀ مداخل حرفB (از بیرونی تا آخر) و تمامی مداخل حرفC و چند مدخل آغازین حرف D را در بر می گیرد. از مداخل مهم این مجلد می توان به مقالۀ خلافت (caliphate)، خوشنویسی(calligraphy) و کوروش کبیر( (Cyrus The Greatاشاره کرد. جلد پنجم دانشنامۀ اسلامیکا دارای یکصد و دو مدخل است.

 

دبا: مجلد پنجم دانشنامۀ اسلامیکا که نسخۀ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است، در دسامبر 2015 منتشر شد. این مجلد ادامۀ مداخل حرفB  (از بیرونی تا آخر) و تمامی مداخل حرفC  و چند مدخل آغازین حرف D را در بر می گیرد. از مداخل مهم این مجلد می توان به مقالۀ خلافت (caliphate)، خوشنویسی(calligraphy) و کوروش کبیر(  (Cyrus The Greatاشاره کرد. جلد پنجم دانشنامۀ اسلامیکا دارای یکصد و دو مدخل است.

همکاری بین مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و موسسه مطالعات اسماعیلی لندن برای انتشار نسخۀ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (Islamica) از تابستان سال 2003 میلادی آغاز شد. در سال 2008 میلادی اولین جلد از اسلامیکا منتشر شد و تا کنون پنج جلد از این دانشنامه انتشار یافته است.

پروفسور مادلونگ و دکتر فرهاد دفتری، سرویراستاران نسخۀ انگلیسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هستند.

اسلامیکا با نظارت علمی دکتر سید صادق سجادی، دکتر احمد پاکتچی و دکتر رضا شاه کاظمی در تهران و وندی رابینسون، ایزابل میلر، استیفن هرتنستاین، یانیس اسوتس در لندن تدوین می شود.

دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به زبان انگلیسی تحت عنوان Encyclopaedia Islamica  و با علامت اختصاری EIS توسط چاپخانۀ بریل در شهر لیدن هلند منتشر می شود.

سید کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی دربارۀ اهمیت اسلامیکا می گوید: اهمیت این دانشنامه در نگاه و رویکرد شیعی آن است. تا کنون چنین رویکردی در سنت دائرةالمعارف نویسی وجود نداشت و میراث مکتوب اسلامی به زبان انگلیسی از چنین اثری بی بهره بوده است. این دانشنامه در کنار دیگر دائرةالمعارف های اسلامی که بر اساس مذهب اهل سنت نوشته شده اند، نقش مکمل خواهد داشت. نکتۀ مهم دیگر آن است که ما با دانشنامه ای رو به رو هستیم که توسط محققان مسلمان ایرانی فراهم شده است.

لازم به ذکر است که این دانشنامه جایزۀ بیست و هشتمین جشنوارۀ بین المللی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: