حداد عادل: شعر سبزواری یک تراز برای دیگر شعرا است

1395/3/25 ۱۳:۱۹

حداد عادل: شعر سبزواری یک تراز برای دیگر شعرا است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرحوم سبزواری را شاعری درد آشنا در زمان انقلاب دانست که به بیان رهبر انقلاب شعر خدایی می سرود.

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرحوم سبزواری را شاعری درد آشنا در زمان انقلاب دانست که به بیان رهبر انقلاب شعر خدایی می سرود.

 در پی درگذشت حمید سبزواری، حداد عادل «رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی» در گفتگوی ویژه خبری به تحلیل زندگی هنری وی پرداخت.
گفتگوی ویژه خبری شب گذشته میزبان حداد عادل بود تا صفحات کمتر دیده شده از زندگی شاعر برجسته انقلاب، حمید سبزواری بازگو شود. وی در ابتدا با بیان اینکه سبزواری یک شبه سبزواری نشده، به زندگی او پیش از انقلاب، یعنی از تولد در خانواده ای علاقه مند به علم و ادب تا فعالیت جدی در نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد و شعرهای این شاعر فقید را در آن دوران، وسیله مرحوم سبزواری در مبارزه با حکومت ستم شاهی دانست.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره علت استفاده بسیار زیاد از شعرهای مرحوم سبزواری در سرودهای انقلابی، شعرهای او را در زمانی که هنوز دستگاه‌های تبلیغی انقلاب به درستی شکل نگرفته بودند، مثل آبی دانست که به کام تشنگان ببارد. وی در این بخش از سخنان خود از مرحوم سبزواری به عنوان شاعری درد آشنا و شناخته شده در هنگامه انقلاب یاد کرد.
حداد عادل با تایید اینکه مرحوم سبزواری هرگز محتوا را فدای فرم نمیکرد، او را به همراه شاعرانی چون شاهرخی، اوستا، مشفق و علی معلم، شعرای تراز اول انقلاب دانست. وی سپس با بیان اینکه «مسعود سعد سلمان» و «ناصر خسرو» از شعرا و ادیبان محبوب مرحوم سبزواری بودند، در مورد علت این موضوع به روح ظلم ستیز این دو شاعر اشاره کرد.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه برنامه با نام بردن از شعر «این بانگ آزادی است» به عنوان یکی از بهترین شعرهای انقلاب، چند خطی از مقدمه کتاب سرود سپیده را که بیانات رهبر انقلاب در تمجید از این شاعر انقلابی بود قرائت کرد. در این بیانات از شعرهای مرحوم سبزواری با عنوان شعر هدف دار و سازنده مردمی و شعر خدایی یاد شده بود.
حداد عادل با مثبت دانستن ارجاع نسل جوان در شعرهای انقلاب به مرحوم سبزواری در مورد این شاعر برجسته گفت: شعر حمید یک تراز و ترازو برای دیگر شعرا است. وی در ادامه با تمجید از شخصیت این شاعر انقلانی گفت: حمید فقط خوب شعر نمی گفت، او انسان خوبی هم بود.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انتهای سخنان خود با خواندن شعری از مرحوم سبزواری که در سال  44 سروده شده بود، از او به عنوان عاملی برای رشد شعر در ایران یاد کرد و آینده شعر انقلاب رابسیار خوب پیش بینی نمود.
گفتنی است «محمد گلریز» از خوانندگان برجسته انقلاب در این برنامه به صورت تلفنی میهمان برنامه بود. او با بیان اینکه مرحوم سبزواری همواره در خط مقدم ادبیات ایران حضور داشت، شعرهای او را الهام گرفته از شعارهای مردم در سال 57 ارزیابی کرد. میهمان دیگر تلفنی این برنامه «علی رضا قزوه» از شاعران برجسته انقلاب و دفاع مقدس بود که در بخش های مختلف برنامه به بیان نقطه نظرهای خود درباره این شاعر فقید پرداخت.

منبع: تسنیم

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: