سه قنات اصفهان ثبت جهانی می شود

1395/3/5 ۱۱:۴۲

سه قنات اصفهان ثبت جهانی می شود

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سرعت مرمت عالی قاپو و گنبد مسجد امام (ره) شاید کند و مورد قبول نباشد، اما کارهای انجام شده عظیم و به شکل معنا داری پیش‌رونده است. فریدون الهیاری شامگاه سه شنبه در مراسم هفته میراث فرهنگی و روز موزه در عمارت چهلستون، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی پشتوانه گذشته یک کشور است، اظهار کرد: میراث فرهنگی سند هویتی ما است و میراث این کشور شناسنامه فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: سرعت مرمت عالی قاپو و گنبد مسجد امام (ره) شاید کند و مورد قبول نباشد، اما کارهای انجام شده عظیم و به شکل معنا داری پیش‌رونده است.

فریدون الهیاری شامگاه سه شنبه در مراسم هفته میراث فرهنگی و روز موزه در عمارت چهلستون، با اشاره به اینکه میراث فرهنگی پشتوانه گذشته یک کشور است، اظهار کرد: میراث فرهنگی سند هویتی ما است و میراث این کشور شناسنامه فرهنگ ایران محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی ارزشمند هستند و عمیق شدن در آن‌ها ظرفیت‌های عظیم اقتصادی کشور را نمایش می‌دهد، ادامه داد: میراث فرهنگی سرمایه‌های مردم یک مملکت محسوب می‌شود که حفظ و حراست از آ‌ن‌ها وظیفه‌ است و اگر از میراث فرهنگی صحبت می‌شود فقط و فقط صحبت از سازمان میراث نیست بلکه همه ارگان‌ها و مردم باید خود را سهیم بدانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: ارگان‌ها و دستگاه‌های این استان باید به میدان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورود پیدا کنند و ظرفیت‌های عظیم بالقوه را بالفعل کنند.

الهیاری ادامه داد: میراث فرهنگی نفایس ملی و ارزشمند کشور هستند که تحت نظارت میراث و متصدی آن‌ها میراث فرهنگی است، اما در 22 هزار اثر ثبت شده اصفهان همه ارگان‌ها دخیل هستند، این 22 هزار اثر میدان خدمت و زمین حضور تمام ارگان‌ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری هماهنگی میان ارگان‌ها بسیار مهم و پر اهمیت است، خاطرنشان کرد: امروز نباید دغدغه میراثی وجود داشته باشد و این آثار باید برای همه آشنا باشد. میراث فرهنگی و گردشگری منابع مهم کشور هم از نظر اقتصادی، هم از نظر اجتماعی و هم از نظر فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: مجوز تأسیس 12 اداره جدید کسب شده است و پایگاه‌های ملی میراث فرهنگی در سطح استان به 9 پایگاه رسیده است و علاوه بر این 15 انجمن میراث فرهنگی در 15 شهرستان استان فعال هستند که به 24 انجمن ارتقا خواهد یافت.

الهیاری تاکید کرد: سه قنات اصفهان در تیرماه سال جاری برای ثبت جهانی شدن کاندیدا هستند و ثبت جهانی خواهند شد که با ثبت آن‌ها اصفهان پنج اثر ثبت جهانی خواهد داشت و 1800 اثر ثبت ملی و این یعنی ظرفیت عظیم در مرکز ایران اسلامی که باید از آن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: سرعت مرمت عالی قاپو و گنبد مسجد امام (ره) شاید کند و مورد قبول نباشد، اما کارهای انجام شده عظیم و به شکل معنا داری پیش‌رونده است.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: