رییس بنیاد سعدی درگذشت ایرانشناس برجسته گرجی را تسلیت گفت

1395/2/28 ۱۱:۰۲

رییس بنیاد سعدی درگذشت ایرانشناس برجسته گرجی را تسلیت گفت

حدادعادل در این پیام، ضمن ابراز همدردی با خانواده پروفسور ماگالی تودوآ و جامعه علمی و فرهنگی گرجستان، آثار ارزشمند به جای مانده از این ادیب گرجی را عاملی برای تحکیم پیوندهای دیرین و گسترش تعاملات فرهنگی و ادبی دو ملت گرجستان و ایران دانست.



غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی به مناسبت درگذشت پروفسور ماگالی تودوآ، ایرانشناس و ادیب برجسته اهل گرجستان، پیام تسلیتی صادر کرد.

 حدادعادل  در این پیام، ضمن ابراز همدردی با خانواده پروفسور ماگالی تودوآ و جامعه علمی و فرهنگی گرجستان، آثار ارزشمند به جای مانده از این ادیب گرجی را عاملی برای تحکیم پیوندهای دیرین و گسترش تعاملات فرهنگی و ادبی دو ملت گرجستان و ایران دانست.

در این پیام آمده است:

درگذشت ایران‌شناس برجسته، مترجم توانا و استاد گران‌قدر زبان و ادبیات فارسی، پروفسور ماگالی تودوآ، موجب تأسف عمیق شد. با فقدان ایشان، جامعه علمی و فرهنگی گرجستان و ایران یکی از دانشمندان خدمتگزار خود را از دست دادند.

حاصل تلاش‌های چهل ساله آن استاد فرزانه در تألیف بیش از یکصد وبیست مقاله و کتاب به زبان‌های گرجی، فارسی و روسی همچون عیسی نامه، شاهکارهای شعر فارسی، ترجمه اشعار عرفانی مولانا، ترجمه اشعار عرفانی حضرت امام خمینی(ره)، تصحیح ترجمه کهن کلیله و دمنه و ده‌ها اثر دیگر، میراث ارزشمندی را برای نسل امروز و فردای گرجستان  برجای گذاشته است و عاملی برای تحکیم پیوندهای دیرین و گسترش تعاملات فرهنگی و ادبی دو ملت گرجستان و ایران خواهد بود.

اینجانب به نمایندگی از بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فقدان آن استاد گرانمایه و سختکوش را به خانواده محترم ایشان، ‌ جامعه علمی، فرهنگی و ادبی گرجستان بویژه ایرانشناسان، استادان و دانشجویان عزیز زبان و ادبیات فارسی تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علّو درجات و رحمت واسعه و بر ای بازماندگان صبر و سلامتی طلب می‌کنم.

بر اساس این گزارش، پروفسور ماگالی تودوآ در شانزدهمین جشنواره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران موفق به دریافت مهمترین جایزه ادبی و نیز تقدیر رسمی از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران شد.


منبع: مهر

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: