احمد پاکتچی عنوان کرد؛دو نگاه احتجاجی و سازنده به نهج البلاغه

1395/2/1 ۱۱:۱۲

احمد پاکتچی عنوان کرد؛دو نگاه احتجاجی و سازنده به نهج البلاغه

احمد پاکتچی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین(ع) وجود دارد، بازسازی و تبدیل تعالیم اهل بیت از جدل و مناظره به یک رفتار تاسیسی و عملکردی را یک ضرورت دانست.

 ضرورت گردآوری اسناد


احمد پاکتچی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین(ع) وجود دارد، بازسازی و تبدیل تعالیم اهل بیت از جدل و مناظره به یک رفتار تاسیسی و عملکردی را یک ضرورت دانست.

 همایش علمی «آموزه ها و سیرۀ علوی، معیار زندگی اسلامی» صبح امروز سه شنبه ۳۱ فروردین،  به همت بنیاد بین المللی الغدیر و با همکاری و مشارکت دانشگاه امام صادق(ع) با سخنرانی آیت الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و رونمایی از کتاب «روش شناسی تحقیق در اسناد نهج البلاغه» تألیف دکتر احمد پاکتچی درتالار آیت الله مهدوی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

احمد پاکتچی در این همایش گفت: می خواهم مروری کوتاه درباره این اتفاق و نگارش این اثرش کنم. تا آنجایی که خاطره دارم از اولین سالهای کودکی ام با نهج البلاغه و کلام علی(ع) آشنا شدم. از زمانی که خودم را شناختم این پدیده به عنوان بخشی از زندگی خانوادگی ام همراه من بود و عطشی برای شنیدن کلام علی(ع) و آویزه گوش قرار دادن آن داشتم.

وی افزود: بعد از سال ۶۲ و بعد از اتمام خدمت سربازی تصمیم گرفتم مروری بر اسناد نهج البلاغه داشته باشم. مرحوم کاشف الغطاء و دیگران کارهایی کرده بودند اما سید رضی فقط سخنان را آورده بود و هیچ سندی برای آنها نداشت. با حمایت بنیاد نهج البلاغه و مرحوم آیت الله سید محمد شوشتری تشویق شدم درباره گردآوری اسناد نهج البلاغه یک کار پژوهشی انجام دهم. امروز این کتاب با همکاری دوستان آماده و منتشر شد.

وی با بیان اینکه دو نگاه احتجاجی و سازنده به کلام امیرالمومنین وجود دارد، گفت: اهل سنت و شیعیان تا امروز در مقام دفاع از نهج البلاغه بودند و این کار یک جنبه احتجاجی داشت. اما بعد از انقلاب خواستیم این گنجینه ارزشمند را بر اساس قرآن و تعالیم اهل بیت باز سازی کنیم و از جدل و مناظره به یک رفتار تأسیسی و عملکردی تبدیل کنیم. به این منظور گردآوری اسناد نهج البلاغه از اهمیت کلیدی برخوردار شد. یکی از مشکلات ما تقطیع نهج البلاغه است. از نگاه احتجاجی عبور کردم و به یک نگاه سازنده که کوششی برای به دست آوردن منابع به صورت گسترده بود، رسیدم. نهایتاً این کار بزرگ بعد از ۳۲ سال به ثمر نشست و تحویل جامعه اسلامی شد.

در ابتدای این مراسم نیز حسین ظریف منش، مدیر عامل بنیاد بین المللی الغدیر ضمن گرامی داشت یاد آیت الله مهدوی کنی و آیت الله خزعلی از اهداف این بنیاد سخن گفت. وی گفت: انتخاب سبک زندگی اسلامی فردی و اجتماعی و ترویج سیره و آموزه علوی برای دستیابی به سعادت و حیات طیبه و ترویج آن از اهداف و وظایف این بنیاد است. تلاش می کنیم آموزه های قرآن و امیرالمومنین(ع) را در تمامی بخشهای زندگی مردم پیاده کنیم و خود نیز به آنها عمل کنیم. علی(ع) الگوی همه ما و همه جهانیان است. اگر حکومت می خواهد به سمت و سوی اثر بخشی حرکت کند و زندگی دنیایی و بیشتر از آن زندگی اخروی مردم را بسازند باید به سیره علوی و نهج البلاغه توجه خاصی کنند. باید این آموزه ها به عنوان یک دستور العمل قاطع، مطمح نظر همه مسئولین و مردم ما قرار بگیرد. در دنیایی که دین و معنویت رنگ باخته است و مشکلات جدی خانواده ها و تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی پیش آمده است آموزه های غلوی بهترین راه حل این معضلات است. اقتصاد مقاوتی که رهبر معظم انقلاب فرمودند در سایه عمل به آموزه های علوی کارساز است و می تواند جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: کدام انسان است که با شجاعت و عدالت و رفتار علی(ع) آشنایی پیدا نکرده باشد و او را تحسین ننموده و در برابرش خاضع و جذب او نشده باشد؟ جمعیت ۵۰ هزار نفری شیعیان نیجریه تبدیل به ۱۵ میلیون نفر شده اند. امروز آموزه های علوی نماد عزت و آزادی و سربلندی ایران اسلامی است و عدالت علی(ع) تنها راه نجا بشرریت کنونی از بحرانها است.

  منبع: مهر

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: