همنوایی بزرگان سه نسل موسیقی ایرانی در پایتخت

1395/2/1 ۰۹:۳۳

همنوایی بزرگان سه نسل موسیقی ایرانی در پایتخت

مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر می‌گوید: نخستین فستیوال موسیقی معاصر به‌صورت غیر رقابتی و با حضور هفت کشور و 114 گروه ایرانی از سوم تا دهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.


فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر از سوم تا دهم اردیبهشت برگزار می‌شود
 

 

 ندا سیجانی:  مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر می‌گوید: نخستین فستیوال موسیقی معاصر به‌صورت غیر رقابتی و با حضور هفت کشور و 114 گروه ایرانی از سوم تا دهم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
نوید گوهری درنشست خبری که صبح سه شنبه 31 فروردین‌ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، در پاسخ به «ایران» در خصوص حضور و اجرای آثار استادان برجسته موسیقی گفت: در این فستیوال از پیشنهاد‌ها ونظرات  اساتید پیشکوست موسیقی بهره گرفته ایم؛ علاوه بر این بخشی از آثار سه نسل موسیقیدانان معاصر ایران چون علیرضا مشایخی، نادر مشایخی، بهزاد رنجبران، کیوان میرهادی، هشیار خیام، حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان،رضا نکیسا و... ارائه خواهد شد.
به گزارش «ایران»، وی این فستیوال را جشنواره ای خصوصی با مشارکت نهادها و سازمان‌های فرهنگی - هنری عنوان کرد و در ادامه افزود: کانون موسیقی معاصر آذرماه سال 94 براساس سیاست‌های جدید موزه هنرهای معاصر تشکیل شد. بیش از 40 سال است که آهنگسازان حرفه‌ای در داخل کشور و خیلی از آنها در خارج از مرزهای ایران در زمینه موسیقی معاصر فعالیت می‌کنند. بسیاری از این هنرمندان حتی قطعات‌شان به‌صورت منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در ایران آن‌طور که باید این موسیقی معرفی نشده، چراکه نوعی موسیقی آکادمیک است. حتی زمانی که قرار شد چنین رویدادی در تهران رقم بخورد خیلی‌ها متوجه منظورما از مفهوم معاصر نمی‌شدند. گوهری افزود: در موسیقی معاصر برخورد ما یک برخورد ادراکی است که ایده‌های فلسفی و اجتماعی خود را دارد. این موسیقی قالب‌بندی زیبایی‌شناسانه خود را دارد و قابل تعریف هم نیست. منتقدان و آهنگسازان معمولاً سعی می‌کنند این شاخه موسیقی را تعریف نکنند. این ژانر موسیقی با زندگی امروز مردم در ارتباط است و جریان دارد و  ما می‌خواهیم رابطه انسانی متقابلی برای ایران و در حوزه بین‌الملل ایجاد کنیم. این آهنگساز اظهار کرد: روند اجراهای موسیقی در این فستیوال این‌گونه است که هنرمندان ایرانی قطعاتی از آهنگسازان خودمان و قطعاتی را نیز از موسیقی بین‌الملل اجرا می‌کنند. خارجی‌ها هم همین‌طور و قطعات به کشور خاصی محدود نمی‌شود.
گوهری اعلام کرد: پس از انتشار فراخوان، 114گروه درخواست حضور در این رویداد را ارائه کردند و حتی درخواست‌هایی از شهرستان‌های اراک، ساری، رشت، شیراز، اصفهان، تبریز، بوشهر و کرمانشاه داشتیم که جالب توجه بود.
احسان تارخ مدیریت اجرایی این فستیوال نیز گفت: ما از لحاظ اجرایی در این جشنواره، دست‌تنها هستیم و بیشتر سعی می‌کنیم از پتانسیل‌های خودمان بهره ببریم. این یک رویداد جوان است که به حمایت‌های زیادی نیاز دارد. در حال حاضر 150 نفر درگیر برگزاری این فستیوال هستند.
وی ادامه داد: ما از آذرماه سال گذشته برنامه‌های‌مان را قدم به قدم پیش بردیم اما از آنجا که جشنواره فجر پر سروصدا و پرخبر بود، نخواستیم تحت تأثیر این رویداد مهم اطلاع‌رسانی کنیم. سامانه «تیوال» بخش فروش بلیت و اطلاع‌رسانی جشنواره‌ را برعهده دارد و بلیت‌ اجراهای تالار رودکی نیز 30 و 40 هزار تومان قیمت دارند که دانشجوهای رشته موسیقی مشمول 50 درصد تخفیف خواهند شد. دوست داریم دانشجوهای موسیقی و هنرستانی‌ها از این برنامه استفاده کنند.
تارخ اضافه کرد:‌ جشنواره از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران میزبان ارائه سمینار و مقالات خواهد بود که با حضور 19 هنرمند همراه است. گالری لاجوردی نیز بعدازظهرها میزبان پرفورمنس‌هاست. موزه هنرهای معاصر نیز میزبان چند اجرای زنده خواهد بود که این اجراها کوتاه و یک ساعته هستند. تالار رودکی نیز میزبان اجراهای زنده است که هر روز ساعت 17:30 برگزار می‌شوند. حسین سروی مشاور بین‌الملل فستیوال موسیقی معاصر نیز اظهار کرد:‌ با برگزاری این رویداد، هدف‌گذاری‌های خاصی شده و ما می‌خواهیم به یک همگرایی برسیم. در این رویداد، جوانان در کنار پیشکسوتان حضور دارند و در زمینه اجرا و پژوهش، آثاری را ارائه خواهند کرد. پس از پالایش‌هایی که روی مقالات انجام دادیم تقریباً 20 سخنران در خانه هنرمندان مقالات خود را ارائه می‌دهند و ما از دانشجویان موسیقی دعوت می‌کنیم که در این نشست‌ها حضور داشته باشند تا فضای چالشی در این سمینارها به‌وجود آید.
سروی همچنین گفت: کشورهای هلند، گرجستان، سوئیس، نروژ، رومانی، لهستان و... در این برنامه حضور دارند و اتفاقاً رئیس کنسرواتوار تفلیس نیز سخنرانی خواهد کرد. آیدین صمیمی مفخم نیز به‌عنوان مشاور هنری این فستیوال در نشست خبری حضور پیدا کرد و به برخی پرسش‌های تخصصی در این زمینه پاسخ داد. نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران از سوم تا دهم اردیبهشت‌ماه در تالار رودکی، خانه هنرمندان، گالری لاجوردی و موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.

منبع: ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: