میرچا الیاده «میرچا الیاده» را در کتابی بررسی کرد

1393/3/19 ۱۳:۴۷

میرچا الیاده «میرچا الیاده» را در کتابی بررسی کرد

کتاب «هنر اسرارآمیز» تالیف میرچا الیاده، اسطوره‌شناس و دین‌پژوه صاحب‌نام رومانیایی است. این کتاب آن دسته از باورهای آدمی را که به او انگیزه حیات و بقا داده مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

کتاب «هنر اسرارآمیز» تالیف میرچا الیاده، اسطوره‌شناس و دین‌پژوه صاحب‌نام رومانیایی است. این کتاب آن دسته از باورهای آدمی را که به او انگیزه حیات و بقا داده مورد بررسی قرار می‌دهد.

 الیاده در  کتاب «هنر اسرارآمیز» ضمن پاسخ‌گویی به سوال‌های پژوهشگران متفکر درباره منشا باورهای هستی‌بخش انسان ابتدایی و مدرن، روشن می‌سازد کدام باور آدمی به عالم هستی و به او انگیزه حیات و بقا داده و می‌دهد. ترجمه این کتاب بر عهده مینا غرویان بوده است.

«سنگ‌های آسمانی و گدازگری»، «اساطیرشناسی عصر آهن»، «جهان جنسیت‌یافته»، «مادر- زمین، صخره زاینده»، «آیین‌ها و اسرار گدازگری»، «انسان‌های قربانی شده به پای کوره»، «نمادگرایی و مناسک گدازگری بابلی»، «اربابان آتش»، «آهنگران الهی و قهرمانان متمدن»، «آهنگران، جنگجویان، استادان تشرف»، «کیمیاگری چینی»، «کیمیاگری هندی»، «کیمیاگری تشرف»، «هنر اسرارآمیز» و «کیمیاگری و کرانمندی» عناوین 15 فصل کتاب الیاده را تشکیل می‌دهند.

 

آغازین فصل کتاب با بهره‌گیری از آثار ارزشمند مورخان علوم و تکنولوژی به مجموعه‌ای از اسطوره‌ها، آیین‌ها و نمادهای ویژه حرفه معدن‌کاران، فلزگران و آهن‌کاران می‌پردازد. جهان‌بینی و فنون کیمیاگری بن‌مایه اصلی فصل دوم کتاب را تشکیل می‌دهد. «جهان جنسیت‌یافته» نیز در بخش سوم کتاب جای گرفته و چگونگی طبقه‌بندی ریخت‌شناسانه‌ای را نقطه اوج و بیان تجربه هماهنگی رازآمیز با جهان می‌داند.

نویسنده در فصل سوم ابتدا معنای دقیق اصطلاح جنسیت جهان گیاهان را روشن می‌کند و در ادامه چگونگی طبقه‌بندی ریخت‌شناسانه‌ای را که نقطه اوج و بیان تجربه هماهنگی رازآمیز با جهان است، مطرح می‌کند. فصل بعدی به تشریح این عقیده می‌پردازد که «سنگ منشا زندگی و باروری است، سنگ زندگی می‌کند و موجود انسانی را چنان می‌زاید که گویی فقط او بوده که از زمین خلق شده است.»

فصل پنجم آیین‌ها و اسرار گدازگری را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد و در فصل ششم که یکی دیگر از فصل‌های جذاب و خواندنی این کتاب است داستان اساطیر انسان‌های قربانی شده به پای کوره روایت می‌شود.

در قسمتی از این فصل می‌خوانیم: «گروهی از اساطیر مرتبط با قبایل بومی در هند مرکزی، داستان آهنگران آسور را بیان می‌کنند. به عقیده بیرهورها، آسوره‌ها اولین ابنای نوع بشر بودند که آهن را می‌گداختند. اما دودی که از کوره‌هاشان بیرون می‌زد سبب رنجش باری تعالی، سینگ - بونگا شد و او پرندگان پیغامبرش را برای خاتمه دادن به این کار فرستاد. اما آسورها گفتند گدازگری حرفه مورد علاقه آن‌هاست و پرندگان را مثله کردند. سینگ – بونگا خودش به زمین آمد و بدون این‌که خود را بشناساند، به آسورها نزدیک شد، آن‌ها را تا کوره‌هاشان تعقیب کرد و درون آن انداخت و سوزاند. پس از این واقعه، بیوه‌های آن‌ها ارواح طبیعت شدند.»

فصل هفتم نمادها و مناسک گدازگری بابلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. آوردن مردان پاک بر سر کوره و استفاده از چوب باریک و پوست کنده برای سوزاندن در زیر کوره برخی از این آیین‌ها و مناسک است. فصل بعدی به کیمیاگران یا همان اربابان آتش اختصاص یافته است.

«آهنگران الهی و قهرمانان متمدن» عنوان فصل نهم کتاب است. در این فصل جایگاه اجتماعی آهنگران بررسی می‌شود. در فصل بعد اشاره‌ای کوتاه به گروه دیگری از اساطیر شده است. اساطیری که آهنگران، جنگجویان و استادان تشرف را شامل می‌شود.

فصل یازدهم و دوازدهم به ترتیب کیمیاگری چینی و هندی و اصول هریک از آن‌ها می‌پردازد. به عقیده الیاده : «در چین هیچ گسستی میان گدازگری رمزآمیز و کیمیاگری وجود نداشت. و فنون کیمیاگری در چرخه تائوئیست و نوتائوئیست رواج پیدا کرده بود.»

در فصل سیزدهم به گزینش مختصر نمادها و عملیات کیمیاگری و اثبات استحکامشان با نمادهای ابتدایی و فنونی که به فرایند ماده مربوط می‌شوند، می‌پردازد. در فصل بعد اسرار کیمیاگری و مواد موجود در طبیعت را بیان می‌کند و فصل پایانی کتاب نیز تشریک مساعی کیمیاگران با پیشرفت علوم طبیعی را تحلیل می‌کند.

چاپ نخست کتاب «هنر اسرارآمیز» تالیف میرچا الیاده  در 278 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات پارسه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

خبرگزاری ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: