نخستین موزه تخصصی فرش کشور در گنبدکاووس راه اندازی شد

1393/3/7 ۰۹:۰۵

نخستین موزه تخصصی فرش کشور در گنبدکاووس راه اندازی شد

نخستین موزه تخصصی فرش ترکمن در کشور با حضور مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی کشور، درکنار بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس راه اندازی شد.

 

نخستین موزه تخصصی فرش ترکمن در کشور با حضور مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی - تاریخی کشور، درکنار بلندترین برج آجری جهان در گنبدکاووس راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، درآیین افتتاح این موزه تخصصی که عصر دوشنبه برگزار شد، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس ضمن تبریک سالروز بعثت نبی مکرم اسلام(ص)، میراث فرهنگی را شناسنامه هویتی یک ملت دانست.

محمد حمیدی بابیان اینکه راه اندازی موزه تخصصی فرش ترکمن بعنوان تنها موزه تخصصی فرش کشور قابل ستایش است، گفت: این موزه شناسنامه قوم ترکمن و حاصل دسترنج زنان و دختران این قوم است که باید با اهدای فرش های قدیمی به این موزه آن را تقویت نمود.

وی با اشاره به شعار امسال رهبری انقلاب، افزود: راه اندازی این موزه نیز بخشی از تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبری است زیرا اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردم محور است و باید از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی درتحقق آن استفاده کرد.

حمیدی، راه اندازی کارگروه اشتغال با رویکرد توجه به صنایع دستی در گنبدکاووس را از دیگر اقدامات درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: بزودی نمایشگاه دائمی عرضه مستقیم صنایع دستی در این شهرستان راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم راه اندازی پارک موزه بزرگ در گنبدکاووس تاکید کرد و گفت: شهرداری و اعضای شورای اسلامی این شهر مجموعه 7 هکتاری بوستان موسوم به «داریوش» را به این امر اختصاص داده اند.

معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس، راه اندازی سایت موزه باز شهر تاریخی جرجان و ثبت ملی یکی از واحدهای مسکونی قدیمی شهر گنبدکاووس در فهرست آثار ملی را از دیگر خواسته های مردم این شهرستان از متولیان میراث فرهنگی کشور برشمرد و برلزوم تحقق آن تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز در آیین افتتاح موزه فرش ،شهر گنبدکاووس را نهمین موزه در این استان دانست و گفت: برای تعمیر، تجهیز و راه اندازی این موزه 4 میلیاردو 500 میلیون ریال از منابع ملی و استانی هزینه شده است.

قربان عباسی افزود: این موزه در طبقه همکف پایگاه میراث جهانی برج قابوس با 25 قطعه فرش دستباف ترکمن که هنوز ارزشگذاری نشده است، در کنار بلندترین برج آجری جهان راه اندازی شده است که امیدواریم زمینه ساز جذب گردشگر دراین شهرستان باشد.

وی بابیان اینکه فرهنگ و تاریخ و صنایع دستی مردم گنبدکاووس بویژه قوم ترکمن بسیار بالاست، گفت: پیشنهاد راه اندازی سایت موزه باز، شهر تاریخی جرجان به سازمان میراث فرهنگی کشور داده شد که درصورت موافقت این موزه درجوار این شهر باستانی راه اندازی خواهد شد.

در آیین افتتاح موزه فرش تخصصی ترکمن در گنبدکاووس، یاد و خاطره استاد ˈنیازمحمد نیازیˈ پدر فرش ترکمن با حضور همسر، فرزندان و نوه های آن مرحوم گرامی داشته شد،

نخستین موزه ملی فرش شامل فرش های مناطق مختلف کشور در تهران در سال 1356، دومین موزه فرش شامل فرش های اهدایی در آستان قدس رضوی در دو سال پیش راه اندازی شده است و موزه فرش تخصصی ترکمن بعنوان سومین موزه فرش کشور بحساب می آید.

شهرستان گنبدکاووس بابیش از 325 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: