فلسفه بعثت پیامبر(ص) از نگاه چند استاد حوزه و دانشگاه

1393/3/7 ۰۸:۰۲

فلسفه بعثت پیامبر(ص) از نگاه چند استاد حوزه و دانشگاه

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان با بیان این‌که «مبعث پیامبر آموزه‌های فراوانی برای انسان امروز دارد» گفت: پیوستگی با آموزه‌های دینی سبب می‌شود در جامعه امروز زندگی سالمی داشته باشیم.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان با بیان این‌که «مبعث پیامبر آموزه‌های فراوانی برای انسان امروز دارد» گفت: پیوستگی با آموزه‌های دینی سبب می‌شود در جامعه امروز زندگی سالمی داشته باشیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان در خصوص فلسفه بعثت پیامبر(ص) افزود: انسان‌ها از نیرویی به نام عقل برخوردار هستند اما عقل انسان برای تامین نیازهای دنیا و آخرت کافی نیست لذا برای درک این احکام که از نیازهای انسان هست خداوند پیامبران را مبعوث کردند.

وی با بیان اینکه «احکام خدا و از جمله وحی بر همه مردم نازل نمی‌شود» تصریح کرد: وحی انحصارا در اختیار انبیاء قرار دارد و خداوند از طریق این پیامبران مباحثی که عقل بشر از درک آنها عاجز است را در اختیار آنان قرار داده که به بشر برسانند و از همین مفهوم می‌توان ضرورت بعثت را درک کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان حضرت محمد(ص) را خاتم پیامبران و دین اسلام را کامل کننده سایر ادیان دانست و گفت: خدواند برای هدایت بشر 124 هزار پیامبر فرستادند و در پایان حضرت محمد مصطفی را به پیامبری مبعوث کردند و بعد از ایشان دیگری پیامبری نیامد چرا که پیامبر و دینش، دین کامل و جامعی بوده و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل درک است.

مهدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که تفاوت بعث پیامبر اسلام با سایر پیامبران اولوالعزم در چه چیزی است؟ گفت: پیامبران اولوالعزم کسانی بودند که برای زمان خاصی مبعوث شدند و رسالت آنها نیز جهانی نبود، اما پیامبر اسلام رسالت جهانی داشت و تا روز قیامت نیز رسالت ایشان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر تفاوت‌های حضرت محمد(ص)، با این پیامبران در این است که خداوند از نسل پیامبر ائمه را قرار داد که بعد از ایشان در بین مردم حضور فیزیکی داشتند و تا 250 سال در بین مردم وارث ایشان بودند و احکام باقی مانده را برای مردم توضیح می‌دادند و نیازهای آنان را برطرف می‌کردند اما سایر پیامبران با رحلتشان احکامشان تعطیل شد و کسی نبود تا برنامه‌هایشان را تبیین کند.

امام جمعه گرمسار ادامه داد: کتاب قرآن و سایر کتب آسمانی دیگر تفاوت پیامبر با سایر پیامبران است. سایر کتب آسمانی بعد از رحلت انبیاء دچار تحریف شد اما کتاب قرآن تنها کتابی است که دست نخورده و بدون تحریف تا به امروز باقی مانده است.

مهدی‌نژاد، دین اسلام را دین جامع و کاملی برشمرد و گفت: خداوند با مبعوث کردن پیامبر این دین را برای هدایت مردم فرستاد و با وجود این دین مردم نیاز به مراجعه به سایر ادیان برای رفع نیازهای خود ندارند و با تبعیت از آموزه‌های دینی این کتاب آسمانی می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند و این بهترین و مهمترین آموزه‌ای است که انسان امروز می‌تواند از بعثت پیامبر اسلام بگیرد.

روزی خواهد آمد که زمین از تحمل وجود شیاطین بزرگ و کوچک فارغ می‌شود

همچنین یک استاد حوزه علمیه سمنان، ضمن تبریک بعثت پیامبر اعظم(ص) گفت: وعده خداوند نزدیک است و روزی خواهد آمد که زمین از شیاطین تهی می‌شود.

حجت‌الاسلام صادق گلایری اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن به ساختار اجتماعی و فرهنگی دوران جاهلیت و تعصب بی منطق اعراب عربستان اشاره می‌کند و از مشقاتی که پیامبر اکرم در راه هدایت این قوم متحمل می‌شوند، پرده برمی‌دارد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه سمنان ادامه داد: بعثت پیامبر(ص) با آن سابقه درخشان و کسب درجاتی که دیگر پیامبران از آن بی بهره بوده‌اند، خود نشانگر این مطلب است که اگر پیامبر در میان قوم دیگر و در جایی دیگر از زمین مبعوث می‌شدند وضع اعراب به جهت فکری چگونه می‌شد و بی شک این لطف خداوند متعال بود که پیامبر را برای هدایت قومی بفرستد که فرزندان دختر خود را با اسفناک‌ترین وضع ممکن زنده به گور می‌کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وعده خداوند نزدیک است، روزی خواهد آمد که دیگر زمین از تحمل وجود شیاطین بزرگ و کوچک فارغ شده و انسان‌های آزاده و پاک سیرت عالم از هر قوم و نژادی یکپارچه و متحد به سوی صلاح و رستگاری قدم بردارند.

شناخت اسلام واقعی و عمل به آن توسط مسلمانان می‌تواند اسلام حقیقی را به جهانیان معرفی کند

امام جمعه موقت شهرستان سمنان و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سمنان گفت: شناخت اسلام واقعی و عمل به آن توسط مسلمانان می‌تواند چهره اسلام حقیقی را به جهانیان نشان دهد.

حجت‌الاسلام سید جلال احمد پناهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: فلسفه بعثت پیامبر اسلام و همه پیامبران الهی این بود که انسان را به کمال و سعادتی که شایستگی آن را دارد برسانند. گر چه انسان برای رسیدن به این سعادت، مجهز به ابزاری چون فطرت و عقل است اما این ابزار کافی نبوده لذا از سوی خداوند، پیامبران برای هدایت بشر فرستاده شدند.

وی روز 27 رجب و بعثت پیامبر اسلام را روز تولد اسلام برشمرد و گفت: در این روز پیامبر از طرف خداوند به غار حراء فراخوانده شدند و دین اسلام که کامل‌ترین ادیان آسمانی است به ایشان وحی شد.

امام جمعه موقت سمنان با تاکید بر این‌که «دست یازیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی از جمله مهمترین اهداف رسالت پیامبران بوده است» تصریح کرد: آشنایی با رموز آفرینش، ایجاد و بسط عدالت، رفع فساد و تباهی و ظلم، تربیت انسان‌ها و ترویج اخلاق و... از دیگر اهداف این پیامبران الهی بوده است.

پناهی همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان چهره واقعی اسلام و پیام بعثت را به جهانیان نشان داد؟ گفت: شناخت اسلام واقعی به وسیله ما مسلمانان در وهله اول بسیار مهم است. اسلامی که دور از افراط و تفریط بوده و در مسائل مختلف بشری(سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... ) برنامه و راهکار دارد.

وی تصریح کرد: اسلام، دین اعتدال است. دین قوام و میانه، لذا باید کارشناسان دینی و متخصصان اسلام حقیقی را از لابه لای قرآن و احادیث برای مردم معرفی کنند و بشناسانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سمنان همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان در شرایطی که جریان‌های انحرافی نظیر بوکوحرام و طالبان سعی در ارائه چهره خشن و نادرستی از اسلام به جهانیان دارند. چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کرد؟ گفت: شناخت اسلام واقعی و عمل کردن به آن توسط مسلمانان می‌تواند چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کند و کدورت و مظلومیتی را که بر چهره اسلام نشسته را برطرف کند.

وی در همین راستا ادامه داد: عمل کردن به اسلام واقعی سبب می‌شود کسانی که دنبال حق و حقیقت هستند به اسلام علاقمند شوند و تلاش افراد باطل و کسانی را که مغرضانه و یا از روی نادانی سعی دارند چهره نادرستی از اسلام را ارائه دهند خنثی کند و در این امر، نخبگان، جامعه روحانیت و... نقش خطیری به عهده دارند.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: