برگزاری همایش بین المللی شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی

1395/1/22 ۱۱:۲۳

 برگزاری همایش بین المللی شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی

همایش بین المللی «شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی» با محورهایی همچون ادیان و مذاهب، فلسفه و کلام و جامعه شناسی به میزبانی دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان برگزار می شود.

 

 همایش بین المللی «شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی» با محورهایی همچون ادیان و مذاهب، فلسفه و کلام و جامعه شناسی به میزبانی دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان برگزار می شود.

همایش بین المللی «شرق شناسی، تاریخ و ادبیات پارسی» در تاریخ 6 خرداد سال جاری با همکاری مشترک دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان، دانشگاه دولتی خجند تاجیکستان، دانشگاه دولتی ایلیا گرجستان، موسسه P.S.R Kulturella Forening  سوئد، موسسه سفیران فرهنگی مبین و با حمایت علمی رئیس دپارتمان مطالعات ایرانشناسی دانشگاه هامبورگ آلمان، آتاتورک ترکیه و  دانشگاه آبلای خان قزاقستان در محل دانشگاه دولتی ایروان در کشور ارمنستان برگزار خواهد شد. در ایران نیز بنیاد ایران شناسی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، موسسه لغت نامه دهخدا، مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران و مرکز پژوهشی میراث مکتوب، بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی از این همایش اعلام حمایت علمی نموده اند.

بنابر این گزارش، محورهاي این همايش به شرح ذیل است:

ادبیات فارسی

ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات پایداری، ادبیات تطبیقی، ادبیات عامه، ادبیات حماسی، ادبیات عرفانی و ادبیات غنایی.

زبان فارسی

ادبیات تطبیقی، زبان و ادبیات شرقی.

تاریخ و تمدن

تاریخ اسلام، تاریخ و تمدن خاورمیانه، جغرافیای تاریخی اسلام، اسلام شناسی در غرب، معماری و هنر شرقی.

 تاریخ

تاریخ ایران باستان، تاریخ ایران اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی، تاریخ اسلام، تاریخ قفقاز، تاریخ آسیای میانه و شبه قاره هند، تاریخ جهان عرب و تاریخ مسیحیت در خاورمیانه

ادیان و مذاهب

شیعه شناسی، مذاهب اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی، مذاهب فقهی، فلسفه و کلام اسلامی، ادیان ابراهیمی، ادیان غیر ابراهیمی و تحولات ادیان و مذاهب در شرق.

حقوق

حقوق اساسی، حقوق مدنی، حقوق اداری، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق تجار و حقوق بین الملل.

تعلیم و تربیت

تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، روانشناسی تربیتی، آموزش و بهسازی منابع انسانی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت آموزشی، تعلیم و تربیت اسلامی و غیر اسلامی، آموزش و پرورش تطبیقی و تاریخ تعلیم و تربیت در اسلام.

فلسفه و کلام

فلسفه، منطق، کلام، زبان شناسی و آوا شناسی.

زبان شناسی معاصر

دستور زبان فارسی و زبان و تفکر.

علوم سیاسی

انديشه‌هاي‌ سياسي‌ (شرق و اسلام‌)، تحولات‌ سياسي‌ و اجتماعي‌ ايران‌، تحولات‌ سياسي‌ و اجتماعي‌ خاورمیانه، نظام‌ سياسي‌ و دولت‌ در اسلام‌، جنبش‌هاي‌ ‌ معاصر، انقلاب‌ در کشورهای‌ شرق، خليج‌فارس‌ و مسائل‌ آن‌، مسائل‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ جهان‌ سوم‌، ديپلماسي‌ و رفتار سياسي‌ در اسلام‌ و مسائل‌ نظامي‌ و استراتژيك‌ معاصر.

ارتباطات فرهنگی

شناخت وسایل ارتباط جمعی، نظریه های ارتباط جمعی، حقوق ارتباط جمعی و آثار اجتماعی ارتباطات.

هنر و معماری

فرهنگ، هنر و ادبیات شرق، هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران، هنر اسلامی، هنر غیر اسلامی، سیستمهای ساختمانی در معماری و طراحی فنی و اجزاء ساختمان.

باستان شناسی

دوره اسلامی، دوره اشکانی و ساسانی، دوره ماد و هخامنشی، تاریخ بین النهرین و دوره پیش از تاریخ.

مردم شناسی و جامعه شناسی

انسان شناسی، مردم شناسی خاورمیانه، جامعه شناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی سیاسی.

مطالعات و تحقیقات زنان

و محور ویژه: تمام پژوهش ها پیرامون سعدی شیرازی انجام شود.

مهلت ارسال متن كامل مقالات ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سايت همايش به نشانی adabiatfarsi.com  مراجعه کنند.

گفتنی است، دانشگاه دولتی ایروان ارمنستان میزبان این همایش است و پست الکترونیک به نشانی  Info@ADABIATFARSI.COM برای علاقمندان در نظر گرفته شده است.

یادآور می شود ریاست همایش  به طور مشترک بر عهده دکتر اصغر دادبه از چهره های ماندگار ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی و پروفسور وارطان وسکانیان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه ایروان ارمنستان و از کارشناسان و پژوهشگران برجسته مسائل ایران است. دبیر علمی همایش نیز دکتر نورعلی نورزاد رئیس کرسی ادبیات فارسی دانشگاه دولتی خجند و عالم برجسته سال 2015 تاجیکستان و از اساتید برجسته ادبیات فارسی در آسیای میانه می باشد.

همایش دارای دبیرخانه مرکزی در ایران، دبیرخانه آسیای میانه در تاجیکستان، دبیرخانه قفقاز در ایروان و دبیرخانه اروپا در سوئد است تا امکان مشارکت بیشتر و ساده تر را برای دانش پژوهان علاقه مند در سراسر جهان فراهم آورد.

منبع: میراث مکتوب

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: