«فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» روی میز منتقدان

1393/2/7 ۱۱:۴۸

«فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب» روی میز منتقدان

جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا)» را با حضور مؤلف و کارشناسان، دوشنبه 8 اردیبهشت ماه برگزار می‌کند.

جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا)» را با حضور مؤلف و کارشناسان، دوشنبه 8 اردیبهشت ماه برگزار می‌کند.

به نقل از روابط عمومي مرکز فرهنگ و اندیشه جهاد دانشگاهی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا)» تألیف دکتر کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

این برنامه با حضور مؤلف و دکتر سید حمید طالب‌زاده و محمدمنصور هاشمی دوشنبه 8 اردیبهشت از ساعت 10 تا 12 در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برپا خواهد شد.

کتاب «فلسفه در دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (از دانته تا کامپانلا)» شامل فصل‌هایی است در شناخت کلی دوره تجدید حیات فرهنگی غرب (رنسانس) و زمینه‌های تکوین آن و دربردارنده مباحثی  درباره آثار و اندیشه‌های چهره‌های مهم و نامداری چون دانته، پترارک، بوکاچیو، نیکولائوس کوزانوس، لئوناردو داوینچی، رافائل، ماکیاول، اراسموس، مونتنی، جوردانو برونو، بویمه، کامپانلا و چهره‌هایي کمتر نامدار اما جالب توجه مثل گئورگوس گمیستوس

اين کتاب، چهار قرن تفکر در اروپا را بررسی می‌کند که مهمترین و عمده‌ترین بخش آن، به سده‌های 15 و 16 میلادی یعنی دوره‌ای اختصاص دارد که به تجدید حیات فرهنگ غرب یا نوزایی غرب معروف است.

مشهور به پلتون، مارسیلیو فیچینو، ساونارول، پیکو دولا میراندولا، پاراسلسوس، والانتین ویگل، و چهره‌های ناشناخته‌تری مانند پمپونازی، سادوله، ژاک لوفور اتاپل، شارل بویه، ژان لودیوس، اتین دوله، میشل سروتو، پیر راموس، ژروم کاردان، برناردو تلسیو، فرانسیسکو پاتریزی، هانری آگریپا، و سباستین فرانک.

دوره مورد بحث نه تنها یکی از مهمترین و موثرترین دوره‌ها در تاریخ اندیشه بشر است، بلکه خواندن درباره آن برای علاقه‌مندان به اندیشه و علم و هنر می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش هم باشد، دوره‌ای که در آن بخشی از میراث ماندگار بشر، به ویژه در حوزه هنر و تاریخ علم پدید آمده و بخشی از تقدیر همه اقوام و ملل پس از آن رقم خورده است.

اين کتاب، چهار قرن تفکر در اروپا را بررسی می‌کند که مهمترین و عمده‌ترین بخش آن، به سده‌های 15 و 16 میلادی، یعنی دوره‌ای اختصاص دارد که به تجدید حیات فرهنگ غرب یا نوزایی غرب معروف است.

این کتاب، همچنین‌ با نگاهی متفاوت مي‌كوشد چهره‌ها و مکاتب فلسفی را در قالبی تحلیلی به مخاطب معرفی کند. برای مثال، در این کتاب چهره ماکیاولی و جنبه‌های مثبت و منفی افکار او و جریانات سیاسی آن زمان به نحوی که ماکیاولی به‌دنبال فهم آنان بود بیان شده است.

این برنامه با حضور مؤلف، دکتر سید حمید طالب‌زاده و محمدمنصور هاشمی، دوشنبه 8 اردیبهشت از ساعت 10 تا 12 در تالار کمال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: