«اورامان تخت» در تدارک آیین سنتی «کومسای»

1393/2/3 ۱۲:۲۵

«اورامان تخت» در تدارک آیین سنتی «کومسای»

آیین سنتی «پیرشالیار» هر سال در دو فصل بهار و زمستان برگزار می شود که در آن جلوه هایی از آیین سنتی ایرانیان توسط مردم بومی اورامان به اجرا در می آید و فرهنگ دوستانی از داخل و خارج از کشور را با هدف آشنایی با این آیین کهن، به اورامان تخت می کشاند.

آیین سنتی «پیرشالیار» هر سال در دو فصل بهار و زمستان برگزار می شود که در آن جلوه هایی از آیین سنتی ایرانیان توسط مردم بومی اورامان به اجرا در می آید و فرهنگ دوستانی از داخل و خارج از کشور را با هدف آشنایی با این آیین کهن، به اورامان تخت می کشاند.

اورامان تخت با حدود چهار هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان سروآباد کردستان در حدود 160 کیلومتری شهر سنندج و در منطقه اورامان واقع شده و سال 90 تبدیل به شهر شد.

شهر اورامان را با بافت تاریخی و قدیمی و آیین های پیرشالیار می شناسند؛ اورامان قدمتی به درازای تاریخ دارد و براساس منابع مستند بیش از هزار و 300 سال قدمت این منطقه است.

هر ساله در فصول بهار و زمستان، اهالی اورامان دو آیین سنتی برگزار می کنند، ابتدا 45 روز که از بهار می گذرد در 15 اردیبهشت آیین کومسای، و در آخرین چهارشنبه نرسیده به نیمه اول بهمن نیز آیین عروسی پیرشالیار را برگزار می کنند.

در آیین کومسای که به آیین شکستن سنگ مقدس نیز مشهور است، سنگ مقدس در اورامان شکسته می شود؛ مردم منطقه معتقدند: این سنگ تنها در این روز شکسته و تا سال بعد دوباره رشد خواهد کرد.

آیین کومسای، از آیین های کهن اورامانات است که مردم با تجمع در مرقد پیرشالیار به رسوم خاص این روز می پردازند.

دیگر آیین باستانی در اورامان تخت که در فصل زمستان برگزار می شود، سالگرد ازدواج پیرشالیار است که ریشه در اسطوره ها و اعتقادات و آیین های قدیم مردم این سرزمین دارد.

این آیین درمراحل مختلف مانند قربانی کردن گاو و گوسفند، دف نوازی و رقص عرفانی و توزیع نذری، آیین تبرک تسبیح و کفش پیر، پخت نوعی نان و در نهایت با رفتن به زیارت مزار پیر به پایان می رسد.

امسال آیین کومسای به مانند سال های گذشته قرار است در 15 اردیبهشت در اورامان تخت برگزار شود و بنا بر تاکید استاندار کردستان مبنی بر برگزاری باشکوه این آیین باستانی، مسوولان مرتبط با حوزه گردشگری در تدارک برگزاری این آیین هستند.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان به منظور هماهنگی در هرچه بهتر برپاکردن آیین کومسای، اقدام به برگزاری جلسه ای با حضور فرماندار سروآباد و مسوولان مرتبط کرد.

فرماندار سروآباد در این جلسه گفت: آیین پیر شالیار سالیان متوالی است که توسط مردم منطقه اورامان تخت برگزار می شود و این آیین دارای جایگاه ویژه و ظرفیت هایی در بحث جذب و توسعه گردشگر است.

محمد محمدرضایی افزود: اورامان تخت به دلیل سخت گذر و کوهستانی بودن آن، هرساله در زمان برگزاری آیین کومسایی دچار مشکلاتی می شود، و امسال باتوجه به تاکیدات استاندار بر هرچه باشکوه تر برگزار کردن این آیین،باید تدابیری را برای بحث ترافیک جاده که از وسط شهر اورامان می گذرد اندیشید، چرا که تجمع خودروها در مسیر موجب می شود که گردشگران ورودی به این منطقه نتوانند به آیین رسیده، و شاهد آن باشند.

وی گفت: امسال با همکاری میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری، بخشداری، نیروی انتظامی، هلال احمر و راهنمایی و رانندگی سعی داریم این آیین با نظم و هدایت و حمایت بهتر مسافران و در خور و شان آنها برگزار شود.

وی اظهار کرد: بنا داریم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه های «هه لپرکی» را پیش و پس از برگزاری آیین،و در مسیر اورامان تخت استقرار داده و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات برپا کنیم.

محمدرضایی افزود: همچنین گروه های دف نوازی و مولودی خوانی نیز در حاشیه این آیین به اجرای برنامه می پردازند.

بخشدار سروآباد نیز از مشکلات برگزاری آیین کومسای را نبود پلیس راه عنوان کرد و گفت: با استقرار این نیروها در مسیر جاده اورامان، از ورود خودروهای شخصی به داخل اورامان جلوگیری خواهد شد و مردم می توانند از آژانس استقرار یافته در شهر اورامان استفاده کنند.

حاتم خوشیر، از پوشش ندادن آیین های سنتی پیرشالیار از سوی صدا و سیمای مرکز کردستان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه صدا و سیمای مرکز کردستان در پوشش و اطلاع رسانی این آیین کوتاهی کرده که امید است امسال این آیین توسط این شبکه، و شبکه سحر پوشش داده شود.

خبرگزاری ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: