مطهری: اجازه دفن ریچارد فرای را صادر کنید/ امام جمعه اصفهان: اجازه نمی‌دهم

1393/1/23 ۱۳:۵۱

مطهری: اجازه دفن ریچارد فرای را صادر کنید/ امام جمعه اصفهان: اجازه نمی‌دهم

علی مطهری از دولت خواست به تعهداتش عمل کند و اجازه دفن ریچارد نلسون فرای را در اصفهان بدهد. ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس برجسته‌ای است که به دلیل علاقه‌اش به ایران وصیت کرده در کنار زاینده‌رود دفن شود اما عده‌ای از تندروهای اصولگرا او را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده‌اند! اما علی مطهری گفت: واکنش‌هایی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاینده‌رود وجود دارد مواضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست و شخصاً این موضوع را قبول ندارم. علی مطهری تاکید می‌کند: ریچارد نلسون فرای ایران‌شناسی بزرگ است

 

 

علی مطهری از دولت خواست به تعهداتش عمل کند و اجازه دفن ریچارد نلسون فرای را در اصفهان بدهد.

ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس برجسته‌ای است که به دلیل علاقه‌اش به ایران وصیت کرده در کنار زاینده‌رود دفن شود اما عده‌ای از تندروهای اصولگرا او را به جاسوسی برای آمریکا متهم کرده‌اند! اما علی مطهری گفت: واکنش‌هایی که نسبت به فرای و دفن نشدن وی در زاینده‌رود وجود دارد مواضع کمیسیون فرهنگی مجلس نیست و شخصاً این موضوع را قبول ندارم.

علی مطهری تاکید می‌کند: ریچارد نلسون فرای ایران‌شناسی بزرگ است و آثار و علاقه بسیاری نسبت به ایران و تاریخ آن دارد. در واقع به همین دلیل نام ایرانی «ایران‌دوست» را برای خود برگزیده است.

در‌‌ همان حال احمد سالک، نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در سخنانی به حسن روحانی تذکر داد و از او خواست با دفن پیکر ریچارد نلسون فرای در حاشیه رود زاینده‌رود مخالفت کند زیرا او مهره آمریکا بوده و از سوی دیگر زاینده‌رود هم به مرده‌رود مبدل شده است.

ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس و شرق‌شناس آمریکایی ۷ فروردین سال جاری در ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت. او بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد بود. فرای بیش از ۷۰ سال از زندگی‌اش را صرف مطالعه و پژوهش درباره تاریخ و فرهنگ فلات ایران کرد و یکی از آخرین بازماندگان نسل ایران‌شناسان و شرق‌شناسانی چون آرتور کریستین‌سن و آرتور پوپ، رومن گیرشمن و پروفسور آلبرت امستد بود که شرق‌شناسی را در دانشگاه‌های جهان بنیان گذاشتند و تألیفات بسیاری درباره فرهنگ و هنر و تاریخ ایران داشتند.

در واکنشی دیگر، امام جمعه موقت اصفهان گفت: مردم اصفهان اجازه نخواهند داد که ریچارد فرای در این شهر دفن شود. حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره دفن ریچارد فرای در شهر اصفهان اظهار کرد: معتقدیم‌‌ همان کار قبلی هم در مورد دفن پروفسور پوپ که حتی سارق آثار ملی ما نیز بوده و در زمان طاغوت رخ داده کار اشتباهی بوده است. وی با بیان اینکه آیا شخصیت ریچارد فرای مانند شخصیت امثال ملاصدرا، میرداماد یا شیخ بهایی است، تصریح کرد: چرا باید چنین فردی که سارق آثار ملی ما در نیویورک بوده است در اصفهان دفن شود.

امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: نمی‌دانم چرا مسئولان دیواری کوتاه‌تر از اصفهان پیدا نکرده‌اند که قصد دارند زباله‌های غربی را در اصفهان و در کنار زاینده‌رود خاک کنند. وی اضافه کرد: مردم اصفهان اجازه‌ چنین کاری را به مسئولان نخواهند داد که جنازه یک فرد جاسوس سیا در اصفهان دفن شود.

رهبر گفت: من به عنوان فردی که ۵۰ سال کار فرهنگی کرده و ۳۰ سال است از تریبون نماز جمعه برای مردم صحبت کرده و سابقه حضور در مجلس را نیز دارم با صدایی بلند و رسا می‌گویم مردم اصفهان اجازه دفن ریچارد فرای را در کنار زاینده‌رود نخواهند داد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: دفن ریچارد فرای در اصفهان به صلاح نیست و نباید وی در اصفهان دفن شود. محمدرضا فلاح با اشاره به اینکه با دفن ریچارد فرای در اصفهان مخالف هستند، اظهار داشت: ما در شورای شهر نمایندگان مردم و مدافع حقوق مردم هستیم و مردم نیز مخالف دفن ریچارد فرای در خاک اصفهان هستند.

این در حالیست که رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در نامه‌هایی جداگانه به رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و استاندار اصفهان، خواستار همکاری و مساعدت لازم از سوی دولت برای تحویل گرفتن پیکر، خاکسپاری و ساخت مقبره برای ریچارد فرای ایران‌شناس آمریکایی شده است. کیانوش کیانی هفت لنگ مشاور امور بین‌الملل و مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در این باره گفت: شادروان ریچارد فرای در سال‌ها پیش، رئیس مرکز، سید کاظم موسوی بجنوردی را وصی خویش قرار داده بود و ضمن مذاکره با استاندار وقت آن زمان شهر اصفهان، مقرر شده بود که پیکر ایشان پس از مرگ، در اصفهان و کنار مزار آرتور پوپ دفن شود. وی ادامه داد: امیدواریم که دولت در انتقال جنازه از آمریکا به ایران همکاری کند و پس از آن، مرکز در اجرای بقیه امور از جمله تحویل پیکر، خاکسپاری و ساخت مقبره برای این دانشمند ایران‌شناس فقید تلاش خواهد کرد.

منبع : تاریخ ایرانی

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: