شفیعی کدکنی هنوز برگه امتحان منزوی را دارد

1392/12/11 ۱۵:۴۱

شفیعی کدکنی هنوز برگه امتحان منزوی را دارد

فیض شریفی که به تازگی کتاب نقد شعرهای حسین منزوی و محمدرضا شفیعی کدکنی را منتشر کرده است‌، می‌گوید، شفیعی کدکنی هنوز برگه امتحانی منزوی را نگه داشته است.

فیض شریفی که به تازگی کتاب نقد شعرهای حسین منزوی و محمدرضا شفیعی کدکنی را منتشر کرده است‌، می‌گوید، شفیعی کدکنی هنوز برگه امتحانی منزوی را نگه داشته است.

این منتقد ادبی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته ، درباره نقد شعرهای حسین منزوی در مجموعه «شعر زمان ما» گفت: پیش از این هفت کتاب از این مجموعه منتشر شده که دو کتاب آخر نقد شعرهای شمس لنگرودی و نصرت رحمانی بود. اما من به این دو کتاب اخیر (منزوی و شفیعی کدکنی) نوعی نوستالژی دارم، چون منزوی همکلاسی من بود. او 9 سال از من بزرگ‌تر بود، اما در سال 58 از رادیو به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آمد و ما با هم هم‌کلاس شدیم. دو درس هم مشترکا با شفیعی کدکنی داشتیم که یکی ادوار شعر فارسی بود و دیگری حافظ. شفیعی کدکنی چندی پیش می‌گفت که هنوز برگه امتحانی منزوی را که در روز امتحان درباره حافظ نوشته بود دارد. حسین منزوی دیرتر به کلاس‌های ما پیوست، اما همان نمره‌ای را از شفیعی کدکنی گرفت که من گرفتم، یعنی نمره الف.

شریفی در ادامه درباره نقد شعرهای منزوی و شفیعی کدکنی گفت: در کتاب شفیعی کدکنی یا م. سرشک همه شعرهای او بررسی شده، حتا شعرهایی که اخیرا در مجله «بخارا» منتشر کرده است. در کتاب منزوی هم درباره همه کتاب‌های او صحبت شده، اما تفاوتی بین شعرهای منزوی و کدکنی است. معشوق شفیعی کدکنی آرمان، اندیشه‌ و حس مثبت انسان‌دوستانه است و او زن را هم در همین قالب می‌آورد؛ زن دلیری که به فکر پایداری فرهنگ ایران است. اما عشق منزوی عشق حافظانه و عشقی شبیه عشق سعدی است. او حتا درباره عشق معشوقش نشانی هم می‌دهد. آن‌جا که می‌گوید: «زنی که صاعقه‌وار آنک ردای شعله به تن دارد/فرو نیامده خود پیداست که قصد خرمن من دارد» در کتاب منزوی شعر او از زمان جوانی و تا زمانی که شعرش دچار ضعف و تحلیل شد‌، بررسی شده است. منزوی چون خودش در پایان عمر دچار ضعف جسمانی شده بود، نزول در کارش دیده می‌شود، چون شعر کار دل است. اما بعضی از غزل‌های او بسیار عالی است و او را می‌توان از قله‌های شعر فارسی خواند.

این منتقد همچنین افزود: منزوی غزل را به قالب‌های دیگر حتا چارپاره ارجح می‌داند و بقیه قالب‌ها را به حاشیه می‌برد، البته او شعر سپید هم دارد، برعکس شفیعی کدکنی هم که شعر سپید را قبول ندارد و با این شعر با گارد بسته برخورد می‌کند.

کتاب حسین منزوی با قیمت 14هزار تومان و کتاب محمدرضا شفیعی کدکنی با قیمت 18هزار تومان و هر دو با تیراژ 2000 نسخه در نشر نگاه منتشر شده‌اند.

فیض شریفی همچنین از چاپ دوباره چهار کتاب از مجموعه «شعر زمان ما» خبر داد و گفت: کتاب‌های سیمین بهبهانی‌، سیاوش کسرایی‌، سیدعلی صالحی و نادر نادرپور با تیراژ 2000 نسخه به زودی به چاپ دوم می‌رسند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: