برچسب : هادی-سیف

ویژگی‌های نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای در گفت‌وگو با هادی سیف | ۱۰:۴۶,۱۳۹۸/۷/۳۰|

نقاشی یک نقاش مشهور قهوه‌خانه که با بیتی از شاهنامه مزین شده است. چنگ‌نوازی هم گوشه تابلوی نقاشی چنگ میزند و گوشه دیگر تابلو دستان رستم بلند است تا خنجرش را بر سینه سهراب فرو کند. گوشه گوشه این تابلو حکایات زیبای شاهنامه مصور است. نقاشی‌هایی با سبک و سیاق قهوه‌خانه‌ای که نقالان با آنها نقالی می‌کنند. روزگاری در ایران بازار نقالی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای آنچنان گرم و پررونق بود که به قول استاد هادی سیف پژوهشگر نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مردم و کسبه اوقات فراغتشان را هر روز بعد از فارغ شدن از کار با نقالی در زورخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها پر می‌کردند.

تصاویری که ایرانی‌ها از کربلا دیدند | ۱۰:۵۳,۱۳۹۳/۸/۵|

وقتی نقالان با آن صدای رسا و گرم‌شان و روایت مصائب کربلا و داستان‌های شاهنامه، مردم را از روی پرده‌های بزرگ نقاشی در قهوه‌خانه‌ها و گذرها مسحور می‌کردند،‌ جریانی در هنر ناب ایرانی شکل گرفت که امروز به بوته‌ی فراموشی سپرده می‌شود.

آثار استاد صنعتی متعلق به مردم است / هادی سیف | ۹:۳۳,۱۳۹۲/۱۲/۱۴|

علی اکبر صنعتی در جمع شاگردان مدرسه صنایع مستظرفه یا همان مکتب کمال الملک چهره‌ای شاخص در نقاشی و مجسمه‌سازی بود. وی به علت روحیه مردمی و شرایط زندگی که داشت، تلاش می‌کرد تا از سوی هنر و ارتباط با جامعه خود، آشتی جامعی میان مردم و هنر ایجاد کند. در این راستا استاد در یک حرکتی زیبا اقدام به تربیت شاگردان یتیم در تهران و کرمان کرد تا بدین طریق نیز نهضت کمال الملکی و آشتی هنر و مردم را زنده نگاه دارد. برای اثبات این صحبت کافی است که به مجسمه‌های صنعتی در موزه‌ها نگاهی بیندازیم تا دیدگاه وی را به ادبا، مشاهیر، حاکمان، عالی رتبه‌ها در کنار مردم نادار و طبقه ضعیف چون زندانیان دربند، کفاشان و غیره ببینیم.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما