برچسب : نقاشی-قهوه-خانه-ای

چهره‌های شاخص نقالی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای چه کسانی‌اند | ۱۰:۵۲,۱۳۹۸/۷/۳۰|

حسین قوللر آغاسی، نقاش قهوه‌خانه‌ای حسین قوللر فن و هنر نقش اندازی روی کاشی وروغن کاری بر دیوار را از 9 سالگی نزد پدرش استاد علی رضا قوللرآموخت. نخستین کار نقاشی از داستان‌های شاهنامه و واقعه کربلا را به سفارش مشهدی صفر اسکندریان، قهوه چی قهوه خانه معروف به مش صفر در میدان سید اسماعیل، بالای آب انبار سید اسماعیل آغاز کرد.هفته‌ها، شبانه روز در این قهوه خانه می‌ماند و داستان‌هایی را که از زبان شاهنامه خوان و نقال قهوه‌خانه می‌شنید، روی پرده و بوم می‌آورد.او یکی از دو بنیانگذار شیوه خیالی نقاشی سنتی معروف به نقاشی قهوه‌خانه بود.

در جست‌و‌جوی ردپای یک هنر مردمی / آیدین آغداشلو | ۱۰:۴۸,۱۳۹۸/۷/۳۰|

نقاشی معروف به قهوه خانه‌ای دو جنبه قابل توجه دارد. یکی این‌که تنها بازمانده میراث نقاشی سنتی مکتب زند و قاجار است که از پیچ وخم زمانه گذشته و تا به امروز دوام آورده و حرکتش پیوسته بوده است. با کار استادان بزرگ عصر قاجار تفاوت‌هایی عمده دارد و ساده‌تر شده است.

ویژگی‌های نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای در گفت‌وگو با هادی سیف | ۱۰:۴۶,۱۳۹۸/۷/۳۰|

نقاشی یک نقاش مشهور قهوه‌خانه که با بیتی از شاهنامه مزین شده است. چنگ‌نوازی هم گوشه تابلوی نقاشی چنگ میزند و گوشه دیگر تابلو دستان رستم بلند است تا خنجرش را بر سینه سهراب فرو کند. گوشه گوشه این تابلو حکایات زیبای شاهنامه مصور است. نقاشی‌هایی با سبک و سیاق قهوه‌خانه‌ای که نقالان با آنها نقالی می‌کنند. روزگاری در ایران بازار نقالی و نقاشی قهوه‌خانه‌ای آنچنان گرم و پررونق بود که به قول استاد هادی سیف پژوهشگر نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای مردم و کسبه اوقات فراغتشان را هر روز بعد از فارغ شدن از کار با نقالی در زورخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها پر می‌کردند.

چرا نقاشی قهوه‌خانه‌ای استمرار نداشت؟ | ۱۳:۴,۱۳۹۸/۶/۱۷|

یک پژوهشگر هنر یکی از دلیل استمرار نیافتن نقاشی قهوه‌خانه‌ای به‌ویژه با موضوعات دینی را محدودیت‌های مذهبی عنوان و اظهار کرد که از نظر فرهنگ‌ عمومی نمایش برخی از این آثار در مراسم‌ها و مکان‌های مذهبی با محدودیت‌هایی مواجه بوده است و همین امر منجر به کاهش تقاضا برای خلق چنین آثاری شد.

پیام رنگ‌ها | ۱۴:۲,۱۳۹۷/۸/۱۵|

در نقاشی قهوه‌خانه‌ای، اصولی برای به کار بردن رنگ‌ها وجود دارد. گفته می‌شود در کنار خود اثر این رنگ‌ها نیز حامل پیامی بوده‌اند. محمدرضا حسینی ـ نقاش قهوه‌خانه‌ای ـ با بیان اینکه در رنگ‌گذاری‌ها در عین توجه به سلیقه‌اش، چارچوب‌ها و المان‌های رایج را مراعات می‌کند، به ایسنا می‌گوید که در بیشتر موارد برای امام حسن(ع) از رنگ سبز و برای امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) از رنگ قرمز استفاده می‌شده است.

این نقاشی هنوز زنده است اما ... | ۱۳:۳۳,۱۳۹۷/۷/۲۴|

محمدرضا حسینی ـ نقاش و مدرس نقاشی قهوه‌خانه‌ای ـ درباره این هنر می‌گوید: این نقاشی آمیخته با حماسه‌های مذهبی ما مانند قیام امام حسین (ع) و ادبیات ما مانند شاهنامه است و آینده بسیار روشنی دارد. اساتیدی که در این زمینه فعالیت می‌کردند به شکل سنتی نقاشی کار می‌کردند اما حالا به دلیل اینکه ما به شکل کلاسیک کار می‌کنیم و آموزش می‌دهیم ممکن است این کار زمان ببرد. این سبک نقاشی آینده بسیار روشن و خوبی خواهد داشت. مخاطب هم خیلی خوب است اما باید کار برای افراد عرضه و گفته شود.

گفت و گو با جواد عقیلی تنها بازمانده نسل طلایی نقاشان قهوه‌خانه ای | ۸:۴۰,۱۳۹۷/۷/۱۸|

نقاشی قهوه‌خانه‌ای شیوه یا مکتبی از نقاشی است که با نام حسین قوللَر آقاسی همراه است. آثاری که مخاطبانش در قهوه‌خانه‌ها بودند و نقال‌ها از روی پرده‌ها و بوم‌ها، برای مردم عامی داستان سرایی می‌کردند، داستان‌های مذهبی، حماسی، بزمی و فولکلور. این مکتب عمری کوتاه داشته، از اواخر قاجار تا جواد عقیلی آخرین بازمانده نسل طلایی نقاشی قهوه‌خانه‌ای.

منادیان حق بر بوم نقاشی / احمدرضا دالوند | ۹:۲۱,۱۳۹۷/۶/۲۷|

وحدت فرم و محتوا نزد همه نقاشان قهوه‌خانه‌ای از آیین و آداب مشتركی ریشه می‌گیرد كه همه آنان به آن ایمان قلبی دارند. این نقاشان از سویی بر صفای باطن و دانسته‌های ارزشی خود تكیه دارند و از سوی دیگر یزیدیان را منفور و خاندان ولایت را محبوب خود می‌دانند، این نكات گوشه‌ای از آیین و آداب مشترك میان آنان است.

بررسی ترسیمات پیکرنما مضامین اُخروی در هنر اسلامی ایران | ۱۳:۱۷,۱۳۹۷/۵/۲۴|

هنر دینی ایران در پی تجلی امر والا از هرگونه ترسیم پیکرنما پرهیز کرده است. در این میان موضوعات مذهبی و امور اُخروی به واسطۀ نیاز به ترسیم پیکرنما و فضای روایی در وادی ممنوعه قرار گرفتند. با وجود تأکید بسیار قرآن و احادیث در این حوزه، هنر ایران عاری از مصورسازی امور اُخروی است- جز موارد انگشت‌شماری مربوط به دیدار پیامبر از بهشت و جهنم در نسخ خطی معراج نامه‌ها- اعتلای این حوزه مربوط به هنر عامیانه دورۀ قاجار است.

نظری و گذری بر نقاشی قهوه‌خانه‌ای / احمدرضا دالوند | ۱۰:۵۵,۱۳۹۷/۵/۱۳|

«پرده» – كه به آن «پرده درویشی» و برخی «پرده دراماتیك» نیز می‌گویند، پارچه‌ای است كه بر آن یك یا چند مجلس از یك داستان یا واقعه تاریخی نقاشی شده و «پرده‌خوان» یا «نقال» با اشاره به تصاویر رسم بودآن به روایت و شرح نقش‌ها و داستان‌های مرتبط برای حاضران می‌پردازد. رسم بود كه پرده‌ها به دیوار مكان‌های عمومی به ویژه قهوه‌خانه‌ها كه محل اجتماع مردم و برگزاری مراسم پرده‌خوانی بودند، نصب شوند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما