برچسب : موسیقی

تاریخ جهانگشای جوینی و اشاره‌های موسیقایی / محسن حجاریان | ۱۱:۲۶,۱۳۹۹/۳/۱۳|

عطاملک جوینی تاریخ نگار تاریخ جهان گشای از خاندان فاضل و صاحب علم جوینی است که در کار حسابداری مملکت هلاکو خان (ایلخانیان) فعالیت داشت و در پایان به فرمان خاندان هلاکو کشته شد وقایع دوران مغول و چیزی بعد از آن را برمی شمارد. مورخ در دوران ایلخانیان چند بار به ماوراء النهر و ترکستان و چین سفر کرده تا وضعیت بعد هجوم از را ببیند و از برجای ماندگان آگاهی های تاریخی را به دست آورد.

اشتراک مفاهیم موسیقی از دیدگاه شارحان پیشین / محسن حجاریان | ۱۰:۳۸,۱۳۹۹/۳/۶|

تعریف مفاهیم ‌صوت و نغمه از دیدگاه فارابی، بوعلی، صفی الدین و قطب الدین از موضوعات پایه ای موسیقی شناسی است. کاربرد فرضیه پردازانه مفاهیم کهن تر موسیقی تا چه اندازه راه گشای اجراهای عملی در موسیقی ایران بوده یا تا چه اندازه رابطه بین فرضیه و عمل را نگاه داشته اند پرسشی همیشگی است که مبحث آن تا روزگار ما ادامه دارد٠

ابن سینا و موسیقی / محسن حجاریان | ۹:۹,۱۳۹۹/۱/۲۳|

ابن سینا بنیاد گذار مکتب موسیقی شناسی اسکولاستیک ایرانی است. دو اثر عمده موسیقایی از ابن سینا در دست است؛ یکی به فارسی در کتاب دانشنامه علائی و دیگر “جوامع علم موسیقی” در بخش ریاضیات کتاب شفا به عربی. در موسیقی دانشنامه علائی،‌ ما با بررسی عام تئوری موسیقی (در سه بخش موسیقی، سخن اندر ایقاع و لحن) روبرو هستیم و در “جوامع علم موسیقی” با مبانی تئوری و به طور اخص چند نکته درخور توجه درباره موسیقی شناسی ایرانی را می بینیم.

پیشینۀ چنگ ساسانی و مقایسۀ آن در دیگر تمدن های خاور نزدیک باستان | ۱۱:۳۱,۱۳۹۸/۱۱/۲۰|

چنگ در میان سازهای زهی موجود در تمدن های کهن، دارای جایگاه ویژه ای بوده است. تاکنون دربارۀ پیشینۀ ساز چنگ و تکامل آن در دنیای باستان، پ‍ژوهش چندانی صورت نگرفته، حال آن که منابع تاریخی و داده‌های باستان شناسی، اطلاعات ارزنده ای در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند.

موسیقی رمضان بخش مهمی از آواهای آیینی ایران است | ۱۱:۵۲,۱۳۹۸/۲/۲۳|

نویسنده و پژوهشگر موسیقی، با اشاره به برخورداری ایران از تنوع فرهنگی و اقوامی گوناگون گفت: موسیقی رمضان بخش مهم و قابل‌توجهی از موسیقی مذهبی و آیینی را به خود اختصاص داده است.

گفت‌و‌گو با استاد عالیم قاسم اف خواننده مطرح موسیقی آذربایجان | ۱۰:۶,۱۳۹۸/۱/۲۶|

«من با الهام و درس از بزرگان و با حس و حال خودم و نگرش درونی‌ام تلاش کرده‌ام راهی به نام عالیم قاسم اف بگشایم بویژه با این نظر که بتوانم موسیقی دیارم را با صدای خدادادی‌ام به جهانیان معرفی کنم»؛ اینها را استاد عالیم قاسم اف، خواننده مطرح موسیقی آذربایجان می‌گوید که با آوازهایش نشان داده عنوان «بلبل شرق» که به او داده‌اند، بی‌مسمّا نبوده ست

میرجلال‌الدین کزازی : «خُنیا» را هنری‌ترین هنرها می‌دانم | ۷:۵۸,۱۳۹۸/۱/۲۱|

ردپای گرانی‌های یک ساله کاغذ را حتی بر آثار نویسندگان و مترجمان بنام کشورمان نیز می‌توان دید و آنگونه نیست که گمان کنیم تنها جوان ترها بوده‌اند که در این میانه متضرر شده باشند. آنچنان که حتی «میر جلال‌الدین کزازی» چهره ماندگار فرهنگ و ادب کشورمان هم که سال هاست در عرصه‌های تألیف و ترجمه مشغول به کار است، از آن گلایه دارد

موسیقی تهران قدیم | ۱۵:۴۶,۱۳۹۷/۹/۲۱|

«ای خانم از پیاده‌رو، بی فیس و بی افاده رو/ دوچرخه‌چی عقب بزن، درشکه‌چی جلو برو/ صغری بَگم با بچه‌هاش شب‌ها به لاله‌زار می‌ره/ پاش که به میدون می‌رسه صف می‌گیره قطار می‌ره...». این بخشی از ترانه‌ای است که هوشنگ جاوید می‌خواند و از آن به عنوان ترانه مطربی تهران که به سمت انتقاد از رفتارهای اجتماعی پیش می‌رفته، اشاره می‌کند که به نحوی عمل فرهنگ‌سازی را با استفاده از آن انجام می‌دادند.

مناعت طبع و تسلط بر موسیقی، ویژگی استاد تاج اصفهانی بود | ۱۲:۳۵,۱۳۹۷/۹/۱۴|

علی اصغر شاهزیدی روز سه شنبه در مراسم سی و هفتمین سالگرد درگذشت استاد جلال تاج اصفهانی که در جوار آرامگاه او در تخت پولاد اصفهان برگزار شد، افزود: این هنرمند فقید از جمله هنرمندانی است که نه تنها در هنر موسیقی و آواز به عالی ترین سطح رسید، بلکه در زندگی خود همواره به برخورداری از اخلاق نیکو نیز معروف بود.

منصوره فصیح رامندی:دیدگاه فقهی سنتی به موسیقی ایرانی تسری یافته است | ۱۲:۴۹,۱۳۹۷/۸/۲۱|

موسیقی همواره از جمله موضوعات مبهم فقهی بوده است. با توجه به تغییر در رویکرد موسیقی و ذائقه هنری جامعه از سویی و تاثیر عنصر زمان، مکان و عرف در صدور احکام فقهی آیا همچنان می‌توان بر دیدگاه‌های امتناعی مبنی بر حرمت موسیقی قائل بود؟

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما