برچسب : مشروطه

مشروطه، انقلاب نبود/ تلاش ایرانیان برای بازآفرینی هویت جدید | ۱۲:۴۹,۱۳۹۸/۵/۱۶|

نشست مشروطیت و حکومت قانون به همت انجمن افراز و نشریه وطن یولی با همکاری گروه تاریخ خانه اندیشمندان علوم انسانی عصر دوشنبه 14 مرداد در تالار فردوسی این مجموعه برگزار شد. در این نشست فریدون مجلسی دیپلمات سابق، محمد بقایی (ماکان) مترجم حوزه ادبیات و فلسفه، حمید احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و سعید جلیلیان وکیل دادگستری به ایراد سخنرانی پرداختند.

مشروطه مظلوم‌ترین نهضت و خیزش در کشور ایران است | ۱۲:۳۴,۱۳۹۸/۵/۱۵|

انقلاب مشروطه یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخ معاصر ایران است چرا که با این جنبش مردمی کشور ایران پذیرای مردم‌سالاری از نوع مدرنِ آن شد و به جرگه‌ کشورهای دارای مجلس (پارلمان) پیوست. انقلاب مشروطه تأثیرات فراوانی در وضعیت و رخدادهای پس از خود به جای گذاشت و این مساله تا به امروز ایران برجای مانده است، از این رو گاهی تقدیر می‌شد و گاهی با مخالفت‌های بسیاری همراه بود.

مشروطه و مجلس مردم‌گرا / رضا مختاری‌اصفهانی | ۹:۱۲,۱۳۹۸/۵/۱۴|

انقلاب مشروطه ایران اگرچه در نظر برخی صاحب‎نظران نه انقلاب كه جنبش است، اما باتوجه به ویژگی‎های سلبی و ایجابی آن كه از شرایط هر انقلابی است، آن را می‎توان یك انقلاب نامید. نكته آنكه ویژگی‎های ایجابی انقلاب مشروطه بیشتر از ویژگی‎های سلبی آن است. ایجاد نهادهای مختلف ازجمله این ویژگی‎هاست. مشروطه ایران اما بیشتر انقلاب طبقه متوسط شهری شناخته می‎شود و تشكیل اولین مجلس برمبنای طبقات به نوعی محروم ‎ساختن توده‎های مردم از حضور در مهم‎ترین نهاد برآمده از مشروطه تلقی می‎شود.

شاعرانی که در قامت سخنگویان یک نهضت ظاهر شدند | ۸:۵۸,۱۳۹۸/۵/۱۴|

اگر بخواهیم تاریخ ادبیات معاصر را مرور کنیم، بدون شک «دوره مشروطه» یکی از نقاط عطف در تاریخ ادبیات ما بشمار می‌‌رود، در این مرحله است که ادبیات برخلاف گذشته خود که بیشتر بر اموری انتزاعی تأکید داشت، به امر انضمامی و رابطه حاکمان و شهروندان می‌پردازد و به نوعی در این دوره است که می‌توان برای ادبیات «مسئولیتی اجتماعی» قائل شد. ا

امیرکبیر، زمینه‌‍‌‌ساز تحولات مشروطه / فیاض زاهد | ۷:۵۹,۱۳۹۷/۱۰/۲۲|

برای حوزه سیاست در ایران عصر قاجار می‌توانیم دو مکتب تعریف کنیم؛ یکی مکتب دارالخلافه در تهران و دیگری مکتب دارالسلطنه در تبریز. میرزا تقی خان فراهانی (1186 - 20 دی 1230) از جنبه فکری و سیاسی به مکتب تبریز تعلق دارد. بنا بر سنّت نانوشته قجری، معمولاً نواب پادشاه و ولیعهد او در تبریز برای نیل به قدرت تربیت می‌شدند. آذربایجان از آنجایی که سر ایران محسوب می‌شد

اثر مشروطه‌ستیزی بر نظام اقتصادی در ایران امروز / محمد مالجو | ۹:۲,۱۳۹۷/۹/۱۸|

پرسشی که می‌کوشم در این جلسه پاسخی اجمالی برای آن فراهم کنم این است که نقش‌آفرینی بسیار پررنگ نیروهایی سیاسی که نه بنا بر انتخاب بلاواسطه و بلاشرط مردم بر مسند قدرت تکیه زده‌اند چه تاثیراتی بر روند تکوین آنچه غالبا نظام سرمایه‌داری متعارف نامیده می‌شود بر جای گذارده است؟ این پرسش درباره نحوه تاثیرگذاری نوع خاصی از الگوی توزیع قدرت در عرصه سیاست بر نوع نظام اقتصادی در عرصه اقتصاد است.

فراز و فرود تصویب متمم‌ قانون اساسی مشروطه / وحید بهرامی | ۱۲:۳۶,۱۳۹۷/۵/۲۳|

قانون اساسی 51 ماده‌ای که در دی‌ماه 1285ش تدوین شد و به امضای مظفرالدین‌شاه رسید، به دلیل تعجیل نویسندگان آن، مرکب از مجموعه شروط با عجله سرهم‌بندی‌شده‌ای می‌نمود که صرفا برای نحوه برقراری مقررات و عملکردهای مجلس تنظیم شده بود و هرگز به یک سند قانونی روشمند، که قرار است پایه یک دولت استوار بر مبنای حدود و حقوق معلومی بشود، شباهتی نداشت.

نوع حکومت از دیدگاه علامه نائینی / جلال میرزایی | ۱۱:۵۸,۱۳۹۷/۵/۲۲|

دو متغیر اصلی در اندیشه سیاسی علامه نائینی در کتاب « تنبیه الامه و تنزیه المله» در مواجهه با تحولات عصر مشروطه در ایران دخیل اند: یکی مشروعیت (شرعی بودن) حکومت و دیگری ارجحیت نوع حکومت ( با تاکید بر حکومت مشروطه).آنچه علامه نائینی در ارتباط با حکومت مشروطه به رشته تحریر در آورده، به ارجحیت این شیوه حکمرانی اختصاص دارد

میرزای نائینی / سید محمد ثقفی | ۱۱:۵۴,۱۳۹۷/۵/۲۲|

واژه مشروطه از نیمه های دوره سلطنت ناصرالدین شاه بر سر زبان ها جاری بود1، اما کمتر کسی به درستی به اصل معنا و مفهوم آن توجه داشت. جناح روشنفکری، ریشه واژه را یک کلمهء لاتین فرانسه LAchart لاشارت می دانستند که به معنای قانون است و از طریق ترکیه در نوشته های نامق کمال 2، روشنفکران ایرانی آن را تکرار می کردند

روشنفکران و مدرنیزاسیون خشن / اسماعیل نوشاد | ۱۲:۱۶,۱۳۹۷/۵/۲۰|

ساختار اقتصادی ایران در عصر مشروطه بر مبنای اقتصاد کشاورزی روستاییان، دامداری ایلات و عشایر، واسطه‌گری تجار و اصناف بود. روحانیون واسطۀ مردم و شرع اسلام و دیوانیان و درباریان هم واسطۀ مردم و دولت بودند؛ این ساختار نمی‌توانست بازتابندۀ چیزی باشد که مشروطه‌خواهان «ملت» می‌نامیدند. اکثر ایلیاتی‌ها از فرمان‌های خان پیروی می‌کردند و حکم خان در ایل روا بود.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما