برچسب : مدرنیته

مدرنیته همچون گذری ناتمام | ۹:۲۹,۱۳۹۸/۹/۱۱|

گفتار حاضر، روایتی از سخنرانی مراد فرهادپور در جلسه پرشور و هیجان نقد و بررسی كتاب «نامیدن تعلیق» است كه در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. این كتاب كه حاصل برنامه پژوهشی ابراهیم توفیق و همكاران است، اثری ارزشمند و متفاوت در زمینه جامعه‌شناسی تاریخی انتقادی در ایران است كه شایسته است جداگانه و به تفصیل به آن پرداخت.

دو چهره دیدرو؛ مدرنیته علیه مدرنیته / عارف دانیالی | ۱۱:۷,۱۳۹۸/۷/۱۵|

1. در سال 1783 میلادی، كشیشی آلمانی در یكی از نشریات آن زمان، پرسشی مطرح كرد مبنی بر اینكه «روشنگری چیست؟» از دید او، این پرسش به اندازه مساله «حقیقت چیست؟»، بنیادین بود. كانت یكی از كسانی بود كه به این فراخوان نشریه پاسخ داد؛ تعریف كانت از روشنگری معروف است: «روشنگری، خروج آدمی است از نابالغی به تقصیرِ خویشتنِ خود و نابالغی، ناتوانی در به‌كارگرفتن فهم خویشتن است بدون هدایت دیگری.» (كانت، 1377: 17).

مدرنیته در بن‌بست سنت / سلمان صادقی‌زاده | ۱۳:۵۴,۱۳۹۸/۷/۹|

آلن تورن را یکی از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان معاصر دانسته‌اند. البته، او به معنای دقیق کلمه جامعه‌شناسی سیاسی است، زیرا بخشی مهم از مطالعاتش بر تأثیر روابط نیروهای اجتماعی بر اشکال مختلف قدرت از جمله قدرت سیاسی متمرکز است. آثار او به زبان‌های مختلف ترجمه شده و مورد ارجاع مکرر نویسندگان بوده است.

هجو، مدرنیته و گروتسک / جاناتان گرین برگ - ترجمه: فاطمه شمسی | ۹:۵,۱۳۹۸/۱/۳۱|

زمانی که اولین وو[۱] در مطلبی برای مجله لایف در سال ۱۹۷۴ از به کار بردن کلمه هجو برای توصیف آثارش امتناع نمود، قطعاً از دو مفهوم «محافظه‌کارانه» و «خرابکارانه» این کلمه، اولی را در ذهن داشت:

ایران در‌ گذار از سنت به مدرنیته | ۹:۵,۱۳۹۷/۱۰/۱۶|

درست یکصد و دوازده سال پیش، ایران، محمل و منزلِ انقلابی شد که تغییرات بنیادین بسیاری را تجربه کرد؛ همین که حکومت سلطنتی مطلقه، حتی در کلام و روی کاغذ، به سلطنتی مشروطه تبدیل شد، بدل به مهم‌ترین اتفاق خاورمیانه در دهه اول قرن بیستم شد. ایران، صاحب مجلس شد و حکومت قانون. مردم اما حق انتخاب پیدا کردند که رأی دهند و برگزینند.

جامعه‌شناسی زمان در مدرنیته سرمایه‌سالار | ۱۲:۳۶,۱۳۹۷/۵/۹|

جامعه مدرن پیوسته شتاب بیشتری به خود می‌گیرد. با پیدایش فناوری‌های جدید ارتباطی، هر روز بیشتر احساس می‌کنیم عقب‌مانده‌ایم و در جست‌وجوی راهی برای دستیابی به سرعت بیشتر هستیم. این حس از کجا ناشی می‌شود؟ احساس یا عدم احساس کمبود زمان بستگی دارد به رابطه زمانی که در اختیار ماست و زمانی که برای انجام کارهای خود نیاز داریم. مشکل جامعه امروز این است که ناهمخوانی روزافزونی بین این دو وجود دارد.

مشروطه و نحوه ظهور مدرنیته در شهر اصفهان / زهره روحی – بخش اول | ۱۱:۱۷,۱۳۹۷/۴/۱۹|

در بحث حاضر، در وهله اول میخواهیم از رابطه شهر و مردم اصفهان با نهضت مشروطه بدانیم و همچنین مسیر و شرایطی را بیابیم که در روابط و مناسبات اجتماعیِ ساکنان این شهر تجربیات جدیدی رقم زد . به هر حال اینکه چگونه اصفهانی ها مشروطه را درک کردند و یا در ایام مبارزات ، چه قبل از پیروزی نهضت و اعلام مشروطیت و چه پس از آن (در زمان استبداد محمد علی شاه )، موقعیت این شهر از حیث فرهنگی و اجتماعی چه بوده و رهبری مبارزات را چه گروههایی به عهده داشتند و یا آیا بین گروه های در حال مبارزه با حکومت قاجار، تنش و نزاعی با یکدیگر وجود داشته

تکامل اندیشۀ دینی در مواجهه با مدرنیته / محمد آقابیگی کلاکی | ۱۰:۵,۱۳۹۷/۴/۱۳|

ورود غرب مدرن در سیمای جدید فکری و فرهنگی و به‌ویژه در ابعاد علمی و تکنولوژیک آن از اوایل دورۀ قاجاریه تاکنون مباحث گسترده‌ای را به همراه و مواضع گوناگونی را از سوی به‌ویژه طیف‌های نخبگانی جامعه موجب شده است.

آیا مدرنیته می‌تواند با دین عجین شود؟ | ۱۱:۱۷,۱۳۹۷/۲/۱۹|

آئین رونمایی از کتاب «دین، مدرنیته و پسامدرنیته» اثر پائول هیلاس با ترجمه مشترک محمدحسین مختاری و سیدرحیم موسوی‌نیا و کتاب «التنقیح فی بیان احکام الاعتکاف» تالیف محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، امروز سه‌شنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در سالن کتاب‌نما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

ایران فرهنگی در اندیشه های داریوش شایگان | ۸:۱۶,۱۳۹۷/۲/۸|

در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان را به استناد آرای او«فیلسوف فرهنگ» می نامند. شایگان همواره بحث «ایران فرهنگی» را در نظر داشته است: چه آنجا که در«هندوئیسم و تصوف» به قیاس ظرفیت ها و امکانات ایران فرهنگی برای تأثیرگذاری بر فرهنگ و آیین هندو و عناصر بینافرهنگی می پردازد

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما