برچسب : علامه-طباطبایی

منشأ پیدایش سیر معنوی / علامه طباطبایی | ۱۱:۴۰,۱۳۹۸/۱۰/۳۰|

معارف اعتقادی و عملی اسلام روز به روز رو به سقوط می‌رفت و طرق درک و پیشرفت این حقایق، یعنی طریق بحث آزاد و طریق سیر معنوی، رهسپار وادی فراموشی می‌شد. شیعه چون نیروی کافی برای در هم شکستن وضع موجود نداشت و اعاده وضع عمومی زمان رسول اکرم(ص) برای آنها ممکن به نظر نمی‌رسید، از راه دیگر دست به کار شدند و کوشیدند تا می‌توانند معارف اعتقادی و عملی اسلام را حفظ و ضبط نمایند و راههای مشروع آن را که همان راه بحث آزاد و سیر معنوی باشد، زنده نگه دارند. شیعیان طبق وصیتی که به موجب آن، رسول اکرم(ص) اهل بیت کرام خود را حافظ و مبیّن معارف اسلامی و پیشوای معنوی مسلمین معرفی کرده بودند، به ائمه اهل بیت(ع) روی آوردند و با نهایت ترس و لرزی که داشتند، از هر راه ممکن، به تحصیل و ضبط معارف دینی پرداختند.

فیلسوف اعتباریات | ۹:۱۷,۱۳۹۸/۹/۱۰|

حتی اگر بپذیریم این حكم مستشرقان خطاست كه فلسفه اسلامی بعد از حملات سهمگین غزالی به آن نتوانست كمر راست كند و به تداوم این سنت فكری در حكمت اشراق سهروردی و سپس حكمت متعالیه صدرا استناد كنیم، اما نمی‌توان انكار كرد كه دوران نوآوری‌های سترگ و انقلابی در عرصه فلسفه اسلامی بعد از ملاصدرای شیرازی تا زمانه ما به سر آمده و قریب به چهارصد سال است كه این سنت فكری به‌رغم درخشش‌های چشمگیر، جز شارح و تعلیقه‌نویس فیلسوفی در حد و اندازه فارابی و ابن‌سینا و شیخ اشراق و ملاصدرا عرضه نكرده است

حلقه تأویل / انشاءالله رحمتی - بخش دوم و پایانی | ۹:۷,۱۳۹۷/۱۱/۹|

در تبیین مطلب باید گفت متون مقدس فقط ناظر به وجود ما در دنیا نیستند. این متون زندگی بشر را پیش از دنیا، و پس از دنیا در نظر می‌گیرند و بنابراین این حقایق بیان شده در آنها ناظر به این هر سه ساحت است، و برای آنکه بتوان درکی از همه آن حقایق داشت، باید بتوان لااقل بخش وسیعی از عبارات آن متون را که ناظر به دو ساحت پیش از دنیا و پس از دنیاست و به زبان رمز و تمثیل بیان شده است تأویل کرد.

حلقه تأویل / انشاءالله رحمتی - بخش اول | ۹:۴۲,۱۳۹۷/۱۱/۷|

در آبان ماه امسال به مناسبت سالگرد درگذشت علامه سیدمحمد حسین طباطبائی، دوست ارجمندی از من برای ایراد سخنرانی درباره گفتگوهای پروفسور هانری کربن و علامه طباطبایی دعوت به عمل آورد. طبعا دعوت ایشان موجب شد تا در این موضوع بیشتر بیندیشم؛ ولی همه مطالبی که گرد آوردم، در آن جلسه سخنرانی قابل عرضه نبود. انگیزه اولیه برای شکل‌گیری این مطلب همان بود که عرض شد.

طباطبایی بنیان‌گذار حکمت نوصدرایی است | ۱۲:۳۵,۱۳۹۷/۸/۲۷|

همایون همتی، استاد ادیان و عرفان به مناسبت ایام بزرگداشت علامه طباطبایی گفت: در مورد علامه طباطبایی از چند بُعد باید صحبت کرد؛ تحصیلات، تخصص و جامعیت علمی ایشان نشان می دهد از حیث جامعیت علمی انصافاً در بین همگنان خود و در روزگار خود کم نظیر بودند. امروز هم در حوزه های ما مثل ایشان انگشت شمارند که بتوان گفت تقریباً به همه علوم اسلامی احاطه داشته باشند. یعنی هم تفسیر، فقه، اصول، کلام و هم حدیث، منطق، فلسفه، عرفان و ... در همۀ علوم اسلامی صاحبنظر بودند.

نسبت شیعه و عقل از منظر علامه طباطبایی / دکتر حسن بلخاری | ۷:۴۸,۱۳۹۷/۸/۲۶|

عقل از مختصات اندیشه شیعی است. شیعه عقل را در کنار کتاب، سنت، اجماع و عقل از ادله اربعه خود می‌شمارد؛ اما حد عقل در اندیشه شیعه چیست؟ در عرض کتاب و سنت قرار داد یا در طول آنها؟ وجه استقلالی دارد یا در قاموس شرع حجیت می‌یابد و نه خارج از آن؟ مهمتر: عقل در اندیشه شیعی مقام کاشفیت دارد یا واضعیت؟

آیت‌الله محقق‌داماد: الهیات؛ پیچیده‌ترین دانش بشری است | ۱۳:۴,۱۳۹۷/۸/۲۲|

همایش یادمان علامه طباطبایی با موضوع تشیع و مختصات فرهنگ شیعی صبح امروز، ۲۱ آبان‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در ابتدای این همایش آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: سخنم را با ذکر یک خاطره آموزنده از علامه طباطبایی آغاز می‌کنم و از این طریق وارد بحث اصلی خود می‌شوم.

همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود | ۱۲:۴۴,۱۳۹۷/۸/۱۹|

همایش ملی المیزان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی در روزهای ۲۱ و ۲۳ آبان با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و دینی برگزار می‌شود.

برگزاری همایش ملی یادمان استاد علامه طباطبایی | ۸:۷,۱۳۹۷/۸/۱۲|

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی از برگزاری نشستی سراسری به مناسبت سالگرد رحلت علامه طباطبایی تحت عنوان “همایش ملی یادمان علامه طباطبایی با تاکید بر تشیع و مختصات آن” در روز ۲۱ آبان ماه خبر داد.

سیاق و سباق، در مکتب تفسیری علامه طباطبایی | ۹:۲۳,۱۳۹۷/۳/۷|

اصطلاح «سیاق» و استفاده از آن در علم تفسیر، در طول تاریخ تفسیر با رشد آرامی مواجه بوده است، ولی در تفسیر المیزان این مفهوم، رشد قابل توجهی پیدا کرده، به گونه ای که در هر سوره چندین بار مورد استفاده واقع شده است. در حقیقت سیاق به عنوان یکی از مهم ترین اصول و مبانی علامه طباطبایی در استفاده از روش تفسیر قرآن به قرآن است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما