برچسب : عطار

گفت ‎‎وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره تذکره‌ الاولیای عطار | ۱۱:۰,۱۳۹۸/۹/۱۱|

ساعتی سر کلاس آزاد و پرجمعیت استاد غلامحسین ابراهیمی‌دینانی نشستم تا بتوانم دقایقی ملاقاتش کنم. دکتر دینانی پس از پنج سال در این کلاس تفسیر جلد دوم کتاب «دفتر عقل و آیت عشق» خود را تمام کرد و حاضران به استقبال خوانش جلد سوم این کتاب برای کشف دقایق فلسفی از دیدگاه دینانی رفتند. در گفت‎‎وگویی که با دینانی درباره تذکره‌ الاولیای عطار داشتم، ایشان کراماتی را که از اولیای حق در تذکره الاولیاء نقل شده است، ممکن و مطابق با عقل ‎‎دانست و معتقد بود عطار عارفی واقعی است که هیچ‎‎گاه عقل را سرکوب نمی‎‎کند.

نگاهی به تصحیح جدید «تذکرة‌ الاولیاء» اثر محمدرضا شفیعی کدکنی | ۱۱:۴۵,۱۳۹۸/۲/۳۰|

«تذکرة‌ الاولیاء» اثر گرانسنگ عطار نیشابوری، شاعر و عارف خطه خراسان است. محمدرضا شفیعی کدکنی در دومجلد «تذکرة‌ الاولیاء» را تصحیح کرده و بر آن مقدمه‌ای نوشته است. نشر سخن کار چاپ و نشر این اثر را برعهده داشته است. این کتاب نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال‌جاری به دست علاقه‌مندان رسید.

فراز و فرود عطار در مقدمه منطق الطیر | ۱۱:۴۳,۱۳۹۶/۱۱/۲۵|

منطق الطیر، شرح عشق انسان به خودشناسی و لقای پروردگار، مهم ترین اثر عرفانی عطار در قالب تمثیل پرندگان است. مقدمه کتاب هرچند مختصر و مجزا از متن عرفانی است، به دلیل تداخل عرفان و تاریخ، اهمیت زیادی دارد.

عطار و عالم شوریدگی / عباس سعادتی | ۹:۵۷,۱۳۹۶/۱۰/۹|

به طور کلی، دیوانگی از تکنیک های عشق است؛ شرط عرفان دیوانگی است. دیوانگان و مجانین، افرادی هستند که از فرط عقل خود را به جنون زده اند و این جنون به خاطر این است که کارهایی بکنند که مردم شک ننمایند. در ادبیات فارسی، مجنون به عنوان یکی از مقدمان و پیشروان دیوانگان عاشق، حکایت هایی بس دلکش از او به جا مانده است. ماجراهای لیلی و مجنون سمبول و نماد داستان های جنون عاشقانه است؛ یعنی سرنوشت هر عاشقی مانند این دو است.

شناخت و تبیین انسان کامل در حوزه عرفان عملی (بر اساس آرای عزیز الدین نسفی، سنایی و عطار) | ۱۱:۳۱,۱۳۹۶/۹/۲۰|

انسان کامل بودن لذتی است که کام هر انسان طالب به معرفت حقیقی را شیرین می کند، شور و عشق خداوندی را در دلش شعله ور می نماید و او را واصل به بی نهایت یا همان (خدا گونه شدن) می کند. از دیدگاه عرفان اسلامی که اساس آن بر آرمان گرایی و نوعی ایده آلیسم مبتنی است انسان کاملی که سالکان طریق حقیقت او را به عنوان نمونه و سرمشق و راهنما و راه شناس خود در سیر و سلوک می جویند و دست یابی به دامان رهبری و پایگاه معنوی اش را آرزو می کنند

درد عطار / مجید عابدی | ۹:۱۷,۱۳۹۶/۹/۲۰|

بسامد بالای واژه «درد» و واژه های مربوط به آن در تعابیر و تصاویر گوناگون، همراه با القای مفاهیمی ویژه بر مبنای واژه مذکور، تمامی آثار عطار نیشابوری را در میان آثار دیگر شاعران عارف، ممتاز ساخته است. این مقاله بر آن است تا با تکیه بر کیفیت آثار عطار در این حوزه، عوامل مرتبط و موثر در چگونگی شکل گیری چنین کیفیتی را مورد ارزیابی قرار دهد.

وادی آتش (نگاهی به داستان های نمادین ادب پارسی) / نقیب نقوی | ۱۱:۳۴,۱۳۹۶/۸/۱۷|

داستان مرغان به سوی پادشاه آنان که از چشم اندازها و نکته های مورد توجه صوفیان و عارفان سده های پنجم و ششم هجری بوده است، نه تنها در ایران و ادب پارسی، شاعران بدان پرداخته و از آن برای بازنمایاندن چشم اندازهای نمادین بهره های فراوان برده اند بلکه در سرتاسر جهان همیشه اندیشمندان و فرزانگان و فرهیختگان از آن داستان ها و تمثیل های دلکش و خواندنی ساخته اند. پیشینۀ این داستان به فرهنگ های یونان، هند و چه بسا فرهنگ های باستان برسد که این نکته در ایننوشته باز نمایانده شده است.

مولوی و شیخ صنعان در مکتب عشق / محمد قادری مقدم | ۹:۳۶,۱۳۹۶/۸/۱۷|

حکایت نغز و دلپذیر شیخ صنعان که یکی از داستان های رمزی و تمثیلی منطق الطیر، اثر عارف بزرگ قرن ششم و اوایل قرن هفتم عطار نیشابوری است؛ چه به لحاظ ماهیت و چه از دیدگاه شیوه ی سلوک، شباهتی تام به ماجرای یدار مولانا و شمس دارد. نگارنده بر آن است تا این وجوه شباهت را در سرگذشت آن دو باز نماید.

بررسی موسیقایی غزل عطار / مریم محمودی | ۹:۱۰,۱۳۹۶/۸/۱۷|

از دیرباز پیوندی عمیق بین شعر و موسیقی برقرار بوده است، به همین دلیل شعرا همواره کوشیده اند با شیوه های گوناگون بر غنای موسیقی کلام خود بیفزایند. قالب غزل که در نوع غنایی سروده می شود مجالی وسیع به شاعر می دهد تا این مهارت خود را بیازماید.

تجلی کربلا در آثار سنایی، خاقانی، عطار سعدی، مولانا و استاد شهریار/ یحیی ستوده | ۹:۲۴,۱۳۹۶/۷/۵|

بازتاب واقعه کربلا در آثار شاعرانی چون سنایی، خاقانی، عطار، سعدی، مولانا و استاد شهریار با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی، سیاسی و مذهبی دوران شاعران یکی از مضامین قابل توجهی است که در دیوان این شعرا به چشم می خورد از محتوای اشعار این شاعران چنین بر می آید که واقعۀ کربلا دو بخش عمده را به خود اختصاص داده است:

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما