برچسب : شیخ-صفی-الدین-اردبیلی

چینی‌خانه اردبیل | ۹:۳۸,۱۳۹۸/۱۱/۲۶|

آرامگاه عارف نامور سده هفتم هجری، شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر مذهبی اردبیل در شمال غربی ایران و از آثار ثبت شده در فهرست «میراث جهانی» یونسکو است. در این مکان علاوه بر آرامگاه شیخ صفی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول و مادرش، برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی و نیز شهیدان جنگ چالدران در جنگ با دولت عثمانی قرار دارد.

ابعاد علمی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در گفت‌وگو با سیدسلمان صفوی | ۸:۱۲,۱۳۹۸/۱۰/۱۵|

شیخ صفی‌الدین ابوالفتح اسحاق اردبیلی (650-735 ق.) تنها نیای معنوی سلسله تاثیرگذار صفوی نیست، بلكه عالمی برجسته و تاثیرگذار در تاریخ فرهنگ ایران اسلامی است. نقش معنوی این عارف بزرگ در روزگار آشوبناك حمله مغول به ایران بسیار قابل توجه است. بگذریم كه طریقتی كه او بنا نهاد، به تاسیس بزرگ‌ترین سلسله ایرانی پس از اسلام انجامید و به حكومتی منجر شد كه تا به امروز نقشی ماندگار در تاریخ فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران ایفا می‌كند.

مطالعه خطّ نسخ ریحانی با تکیه بر قرآن مجموعهٔ شیخ صفی‌الدّین اردبیلی / صابر صفایی | ۸:۵۳,۱۳۹۸/۷/۲۳|

این مقاله ضمن تجزیه و تحلیل خطّ «نسخ ریحانی» با تکیه بر قرآن موجود در مجموعهٔ شیخ صفی‌الدّین اردبیلی به مطالعهٔ عوامل شکل‌گیری و افول این خط می‌پردازد. این خط، که در منابع مختلف، به‌اشتباه با عناوین خطّ نسخ، محقّق، ریحان و ثلث معرفی شده است، همانند خطوط توقیع، رقاع، تعلیق، نستعلیق از ترکیب و تلفیق دو خط مختلف ایجاد شده است.

نگاهی به موضوع سیادت شیخ صفی الدین اردبیلی | ۱۳:۵۹,۱۳۹۶/۷/۱۲|

موضوع سیادت شیخ صفیالدین اردبیلی، جد اعلای پاشاهان صفوی، در مطالعه و بررسی حکومت صفوی بسیار مهم است. آیا شیخ صفی سید بود و ادعای سیادت فرزندان و فرزندزادگان وی، به ویژه زمانی که اسماعیل یکم حکومت و پادشاهی ایران را به دست گرفت و با دو قدرت اهل تسنن در غرب ایران (امپراتوری عثمانی) و در شرق ایران (دولت ازبکان) شروع شد و سران آن دو دولت بارها به سیادت صفویان تاختند

مذهب شیخ صفی الدین اردبیلی / اصغر حیدری | ۱۲:۲۸,۱۳۹۶/۷/۱۲|

آشنایی با زوایای زندگی شیخ صفی الدین اردبیلی، جد اعلای پاشاهان صفوی، هنوز نیازمند تحقیقات علمی و تاریخی است؛ به ویژه در دو بعد مذهب شیخ و سیادت او بحث ها و تحلیل های متعدد و گاه متضادی ارائه شده است. این دو موضوع گاه پژوهشگرانی را به دشمنی عجیب با شیخ و صفویان کشانیده، و گاه آنان را به اعتقاد به مراتب بلند انسانی دربارۀ شیخ صفی الدین واداشته است.

رؤیاهای شیخ صفی الدین و تاریخ نوشته های صفوی | ۱۲:۲۰,۱۳۹۶/۷/۱۲|

بسیاری از وقایع نگاران صفوی در روایت های خود از ظهور سلسله صفوی یک یا دو رویا را از شیخ صفی الدین – بنیانگذار خاندان صفوی - گزارش می کنند. روایت های تاریخی از تفسیرهای مختلف این رویاها فایده های چندی در بر دارد: پرتوی بر روش شناسی تاریخی وقایع نگاران صفوی می افشاند، چشم اندازهای تغییرات مذهبی در ایران عصر صفوی را نشان می دهد و الگوهای مشروعیت سیاسی را که از حکومت شاه اسماعیل تا فرمانروایی شاه عباس اول، در بر می گیرد؛ آشکار می سازد.

بازنگری در احوال و مناسبات شیخ صفی الدین اردبیلی / علی سالاری شادی | ۹:۵۴,۱۳۹۶/۷/۱۲|

درفضای خاص عصر ایلخانی، تصوف بیش از هر چیز با رویکرد اجتماعی و عوام گرایانه اش مجال ظهور و بروز یافت. بازار خانقاه گرم و زاویه سازی رونقی بسزا گرفت. مردمان ناخرسند از حاکمیت و رندان هدفدار و فرصت طلب برای جذب عناصر قدرت (خواه حاکمیت و یا مردم) به خانقاهها و زاویه ها روی آوردند.

شیخ زاهد گیلانی و تاثیرش بر شیخ صفی الدین اردبیلی | ۹:۳۲,۱۳۹۶/۷/۱۲|

جنبش صوفیانه شیخ زاهد گیلانی در تاریخ تصوف ایران از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. شیخ زاهد گیلانی جنبش عرفانیی را پایه گذاری نمود که با سایر فرقه های صوفیانهپیشین در ایران، تفاوت هایی داشت.

پناه دین و دنیای مردمان روزگار / آمنه ابراهیمی | ۹:۱۹,۱۳۹۵/۱/۲۳|

زندگی و زمانه شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ آن که حسن می‌داشت با خلق «در غایت حسن خلق بود ... و می‌فرمود خُلقی که با خلق است حسن معیشت است با خلق، همچنانک معامله‌ای راست کردن و سخن و صحبت راست داشتن و مهم و مصلحت خلق راست کردن و بر خیر و شر ایشان مشفق بودن و با خلق دست و دل و پیشانی گشاده داشتن. و شیخ را این معنی به تمام کمال بود که دایم زحمت بر خلق بر خود می‌گرفت و راحت به خلق می‌رسانید و مردم را به راحت می‌داشت و به دلجویی خلق مشغول می‌بود اگرچه ازیشان خلاف نفس خود می‌دید و آزار می‌رسید».

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما