برچسب : شهرام-پازوکی

عمل گرایی مدرن در دین / شهرام پازوکی | ۱۱:۲۲,۱۳۹۸/۶/۳۱|

مسالۀ دین و نسبت آن با نظر از مسائل اصلی فلسفه از قدیم تا کنون است. این مسأله در ادیان مختلف نیز به گونه ای دیگر مطرح شده است. عارفان ادیان عموماً علم بدون عمل در دین را نمی پذیرند و آن را موجب سکون و انحراف اهل دین می خوانند. در مقابل اینها نوعی عمل گرایی قشری نیز در تاریخ ادیان دیده می شود که یک نمونه اصلی اش خوارج در تاریخ اسلام است.

عمل در جهان غافل از نظر/ دکتر شهرام پازوکی - بخش اول | ۱۰:۰,۱۳۹۸/۶/۹|

مسألۀ عمل و نسبت آن با نظر، از مسائل اصلی فلسفه از دیرباز تاکنون است. این مسأله در ادیان مختلف به گونه‌ای دیگر به‌طور جدی مطرح شده است. عارفان ادیان عموماً علم بدون عمل را در دین نمی‌پذیرند و آن را موجب سکون و انحراف اهل دین می‌دانند.

شهرام پازوکی: یونان ارسطویی در تاریخ فلسفه اسلامی غلبه نیافت | ۱۲:۲۳,۱۳۹۷/۸/۲۹|

همایش تخصصی «ابن سینا و فلسفه یونان» روز گذشته در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در ابتدای این همایش شهرام پازوکی در سخنانی با موضوع ابن سینا و حکمت یونانی اظهار کرد: باید دید مراد از این یونانی بودن به چه معناست و این مفهوم نزد مسلمین چگونه فهمیده شده و چه تأثیری در تاریخ فلسفه اسلامی و کل تفکر در عالم اسلام داشته است.

مقایسۀ باورها و آئین ها / شهرام پازوکی - مریم السادات نوابی قمصری | ۹:۱۵,۱۳۹۵/۱۲/۷|

اسنی ها فرقه ای از یهود هستند که در قرن دوم پیش از میلاد در فلسطین و سوریه سکونت داشته و در تاریخ یهود به عنوان زهاد شناخته شده اند. این گروه به علت تعالیم و آئین های خاص خود که متمایز از دیگر فرقه های یهودی است، منادیان آئین مسیحیت به حساب می آیند. آنچه در مورد تعالیم و آئین های این فرقه در اختیار محققان است، برگرفته از منابع یونانی اسناد قمران است که احتمال داده شده مربوط به جماعت اسنی می باشد.

بررسی خلوت و تحوّل آن در تصوّف / شهرام پازوکی - ذکیه فتاحی | ۹:۵۴,۱۳۹۵/۱۲/۳|

خلوت یکی از مراحل سیروسلوک در عرفان عملی است که دارای دو جنبه ظاهری و باطنی است. جنبه ظاهری آن انقطاع از غیر با شروط خاص با هدف تزکیّة نفس است؛ اما جنبه باطنی و حقیقت آن، جمعیت خاطر، تداوم مراقبت، استمرار ذکر، ترک علایق و در نهایت، بندگی خداوند است.

شهرام پازوکی : کربن از عُرفی شدن اندیشه ایرانی و تشیع بیم داشته است | ۱۲:۱۱,۱۳۹۵/۱۲/۲|

پازوکی، پژوهشگر گفت: کربن از عُرفی شدن اندیشه ایرانی و تشیع بیم داشته است .به اعتقاد او اگر اندیشه ایرانی و تشیع عُرفی شود مقدمه ای برای ایدئولوژی شدن و سپس تبدیل شدن به یک جریان سیاسی است.

امکان یا امتناع «هنر اسلامی» / شهرام پازوکی | ۱۱:۳۶,۱۳۹۴/۹/۷|

سازمان یونسکو سومین پنج‌شنبه از ماه نوامبر هر سال را روز جهانی فلسفه اعلام کرده است و این روز در ایران مصادف با هفته‌ی پایانی آبان‌ماه می‌شود؛ ازاین‌رو، همایش روز جهانی فلسفه با موضوع «حکمت و معنویت» با همکاری مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه و انجمن حکمت و فلسفه‌ی ایران ۲۵ آبان‌ماه در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد.متن زیر مربوط به سخنرانی «شهرام پازوکی» با موضوع «مسئله حکمت و معنویت در هنر اسلامی» است.

هنر در تمایز از معرفت | ۱۰:۱۴,۱۳۹۴/۹/۱|

شهرام پازوکی در همایش «حکمت و معنویت» به مناسبت روز جهانی فلسفه: آیا در هنر اسلامی چیزی به نام معرفت و حکمت داریم یا نه؟ در پاسخ به این سؤال دو دسته آرا وجود دارد؛ دسته اول معتقدند این دو به صورت مطلق با هم رابطه دارند و هنر هیچ‌گاه از دین جدا نبوده است. سنت‌گرایان و افرادی مثل سیدحسین نصر از این دسته‌اند. در همین دسته فیلسوفانی هم مثل هگل بر این باورند که دین، هنر و فلسفه از جلوه‌های اصلی امر مطلق‌اند ولی امروز زمان هنر به پایان رسیده است. چون دیگر نمی‌تواند حقیقت را نمایش دهد.

مدارا در عرفان اسلامی حاصل بینش است / شهرام پازوكی | ۹:۲۱,۱۳۹۳/۹/۱|

مساله مدارا در عرفان اسلامی حاصل بینش است نه یك استراتژی و این موضوع را در تفكر عرفانی همه ادیان می‌توان دید و مفصل‌ترین آن در عرفان اسلامی ظهور پیدا كرده است

پازوکی: اگر داوری، اعوانی و دینانی و... را رد کنیم، دیگر برایمان چه می‌ماند؟ | ۹:۳۲,۱۳۹۲/۱۲/۱۹|

شهرام پازوکی با بررسی جریانات فکری سنت‌زدا از تفکر اسلامی گفت: اگر داوری را فردیدی، اعوانی را نصری و... بدانیم و با این انتسابات آنها را رد کنیم، از فرهنگ و فکر ما چه می‌ماند و کدام منبع فکری می‌تواند پاسخگوی سوالات ما باشد؟

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما