برچسب : رسول-جعفریان

روایت رسول جعفریان از باید‌ها و نباید‌های کتاب سال | ۱۱:۵۷,۱۳۹۸/۱۱/۱۹|

رسول جعفریان، عضو هیات علمی جایزه کتاب سال در آستانه برگزاری اختتامیه سی‌و‌هفتمین دوره این رویداد با انتشار یادداشت «دو نکته درباره جایزه سال» به جریان داوری آثار واکنش نشان داده و روش‌های فعلی را سنتی دانشته است.

شهرآشوب ها و شهرآشوب وحید قزوینی / رسول جعفریان | ۱۱:۲۵,۱۳۹۸/۱۱/۱۵|

گونه ای از ادب منظوم پارسی را «شهرآشوب می نامند»، منظومه هایی که محتوای آنها غالبانه در شکل یک عاشقانه، کارش پرداختن به مشاغل و اصناف و تعریف آنها و مدح و ذم اهل حِرَف بوده و شاعر می کوشد آگاهی هایی درباره هر یک از مشاغل به زبان عاشقانه ارائه کند. وقتی نوجوانی خوبروی در شهر ظاهر می شود، آشوبی بر پا می کند. حافظ گوید: دوش می آمد و رخساره برافروخته بود / تا کجا باز دل غمزده ای سوخته بود / رسم عاشق کشی و شیوه ی شهرآشوبی / جامه ای بود که بر قامت او دوخته بود!

از اسلام‌گرایی تا اسلام‌ستیزی / رسول جعفریان | ۱۱:۱۶,۱۳۹۸/۱۰/۲۸|

احمد کسروی در سال ۱۳۱۹ از دور شدن متدینین از نشریۀ پیمان خود یاد می کند و می نویسد: «در آغاز پیدایش پیمان، ما چون یاد دین می‌کردیم، اینان پنداشتند با ایشان هم‌باور می‌باشیم، و آن گفتارهای استوار را دربارۀ دینی که ایشان می‌شناسند، می‌نویسیم و کنون که چگونگی را دیگر دیده‌اند، رنجیدگی می‌نمایند».

تفکر عقلی در اسلام / رسول جعفریان - بخش دوم و پایانی | ۸:۲۰,۱۳۹۸/۱۰/۱۵|

در اینجا نوشته‌ای را با عنوان «اسلام و تمدن» از یک نویسنده مذهبی دزفولی که در سال ۱۳۲۳ در نشریه آیین اسلام منتشر شده، مرور می‌کنیم و ادعاهای او را که بارها و بارها در متون بعدی هم در باره تمدن اسلامی آمده، بند بند می‌آوریم. مطالب زیر عبارات اوست، مگر آنچه در کروشه آمده است:

تفکر عقلی در اسلام / رسول جعفریان - بخش اول | ۱۱:۴۹,۱۳۹۸/۱۰/۱۴|

سیطره تفکر ارسطویی بر تاریخ تفکر عقلی در اسلام، از همان آغاز، سبب شده است تا هر باری که در متون قدیم فلسفی، نامی از سوفسطائیان به میان می‌آید، به دیده تحقیر به آنان نگریسته شده، و به عنوان دشمن بدیهیات، منکران عقل و نافی حقایق از آنان یاد شود. به نظر می‌رسد دشمنی میان جریان ارسطویی با جریان سوفسطایی در چهار سده پیش از میلاد، به آسانی همراه با میراث یونانی، وارد حوزه اسلامی شده و مانند بسیاری از موارد مشابه، از همان آغاز مانع از فهم درست دیدگاه‌های سوفسطائیان شده است.

موحد از نسل زریاب و زرین‌كوب / رسول جعفریان | ۱۴:۳۴,۱۳۹۸/۸/۲۰|

استادان مرحوم دكتر علی‌اكبر فیاض، دكتر زریاب‌خویی و دكتر زرین‌كوب استادانی بودند كه در فضای دانشی بیرون از حوزه علمیه به مباحث تاریخ اسلام پرداختند و آثار درخوری پدید آوردند. شاید در این جمع بتوان از مرحوم محمدابراهیم آیتی به عنوان پیشكسوت پژوهش‌های تاریخ اسلامی در میان دانشگاهیان یاد كرد

نشریات قدیمی تا ۳۰ سال دیگر، قابل استفاده نیستند | ۸:۳۳,۱۳۹۸/۷/۲۳|

رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اشاره به مشکلات جابه‌جایی و نگه‌داری روزنامه‌ها و نشریات قدیمی، اظهار کرد که در صورت اسکن نکردن آنها، تا ۲۰ یا ۳۰ سال آینده دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

نگاهی به پژوهش‌های رسول جعفریان در گفت‌وگو با موسی نجفی | ۱۱:۱۹,۱۳۹۸/۷/۱۵|

مرور پرونده علمی استاد رسول جعفریان فرصتی شد تا سی و اندی سال كارنامه‌اش را زیر ذره‌بین بگذاریم و از نگاه و برداشت خودمان او را از لابه‌لای پژوهش‌ها و كارهای كتابخانه‌ای‌اش نقد كنیم. نمی‌دانم این مرور و نقد چه قدر منصفانه بود؟ اما برای اینكه بتوانیم او را بهتر بشناسیم و برای برخی سوال‌های‌مان جواب داشته باشیم، سراغ دوستان و منتقدانش رفتیم.

‌سیاست‌زدگی آفت تاریخ و تمدن در گفت‌و‌گو با رسول جعفریان | ۱۱:۱۴,۱۳۹۸/۷/۱۵|

شاید اصطلاح سیاست درهای باز را شنیده باشید، من این تعبیر را نخستین بار درباره سیاست درهای باز كتابخانه مجلس شنیدم، دهه 80 كه ورود به كتابخانه مجلس پر دردسر بود، استاد رسول جعفریان به این كتابخانه رفت و با این جمله كه هر كس كارت ملی دارد، می‌تواند از كتابخانه مجلس استفاده كند، تحول بزرگی در كتابخانه مجلس پدید آورد

اخلاق ‌حسنی(ع) / رسول جعفریان | ۸:۴۴,۱۳۹۸/۷/۱۵|

حکمت نه فلسفه است نه اخلاق. این را می‌دانیم، اما از پاسخ این پرسش که حقیقت حکمت چیست، به دلیل استعمال آن در معانی مختلف به طور دقیق آگاه نیستیم. وقتی از میراث حکمی امامان یا اولیای الهی سخن می‌گوییم، مراد از حکمت چیست؟ وقتی فردوسی را حکیم می‌شمردیم، اشاره به کدام وجه شعری او داریم؟

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما