برچسب : تمدن-اسلامی

خوشنویسی در تمدن اسلامی - حسن بلخاری - بخش پنجم و پایانی | ۹:۳۵,۱۳۹۷/۴/۲۰|

رساله قطبیه: قطب‌الدین‌ محمد یزدی خوشنویس شاگرد مالک دیلمی (۹۲۴ ـ ۹۶۹ق) که چند سالی در بغداد زیسته و در ۹۷۸ تا ۹۹۰ق در همین شهر نشان و سراغ او داده شده و تا سال ۱۰۰۰ق زنده بوده ‌است. این رساله تذکره پنجاه‌ودو خوشنویس است و عالی افندی در مناقب هنروران از آن یاد نموده و آ‌ن را در ۹۹۵ با اضافاتی از خود در آن به ترکی درآورده است.

صفحه فراموش‌شده تاریخ شرق | ۱۰:۱,۱۳۹۷/۴/۱۹|

در سده‌های اخیر کشورهای اسلامی و شرقی به علت مواجهه با غرب و دستاوردهای آن، برنامه‌هایی برای احیای سنت‌های بومی ازجمله پزشکی به مرحله اجرا درآورده‌اند. نخستین و شاید هم موفق‌ترین کشور در این زمینه هند است زیرا در این شبه‌قاره در هنگامه مبارزه با استعمار، پزشکی به‌مثابه جزئی از مطالبات اصلاح‌گرایانه روشنفکران دینی تعریف شد.

خوشنویسی در تمدن اسلامی / دکتر حسن بلخاری - بخش چهارم | ۹:۳۰,۱۳۹۷/۴/۱۹|

آداب‌المشق: از باباشاه حالی اصفهانی در گذشته در بغداد در ۹۹۶، ‌این رساله را با دیباچه دیگری به میر‌عماد خوشنویس هم نسبت داده‌اند، در یک مقدمه است و دو باب. این رساله شاید پیش از ۹۴۰ تألیف شده باشد چه در رسم‌الخط مجنون رفیقی از آن یاد شده‌است. محمد شفیع‌ لاهوری آن را با دیباچه‌ای به زبان اردو و با دو فهرست مصطلحات و اعلام در مجله ‌مدرسه خاوری در ۱۹۵۰ در ش۱۰۱، ۱از روی نسخه مورخ یکم ج۱۱۱۶ نشر کرده و بارهای دیگر هم به چاپ رسیده است.۲

خوشنویسی در تمدن اسلامی / حسن بلخاری - بخش سوم | ۹:۱۴,۱۳۹۷/۴/۱۲|

یکی از قدیمی‌ترین آثار در باب خوشنویسی، «رساله فی علم الکتابه» است که ابوحیان توحیدی (متوفی ۴۱۴ق)، اندیشمند و منتقد بزرگ اسلامی در اواخر قرن چهارم نگاشته است. این اثر به همت ابراهیم الکیالی در «رسائل ابی‌حیان توحیدی» همراه با سه رساله دیگر توسط نشر طلاس (للدرسات و الترجمه و النشر) چاپ شده است. رساله فی علم الکتاب به همراه سه رساله مذکور را در سال ۱۹۷۱ ای‌روزنتال با عنوان Four Essays on Art and Literature in Islam در سال ۱۹۷۱ به چاپ رساند و ترجمه‌ای از آن در یکی از شماره‌های مجله مشکوه در سال ۱۳۷۱ش طبع و نشر گردید.

مبانی نظری خوشنویسی در تمدن اسلامی / دکتر حسن بلخاری - بخش دوم | ۹:۵۴,۱۳۹۷/۴/۱۰|

نگارش متن مقدس از چنان عظمتی برخوردار شد که نگارش جمیل و زیبای آن نخستین و مهمترین عرصه تجلی روح زیبایی‌شناسانه تمدن اسلامی گردید. این زیبایی چیزی نبود که صرفا محصول ذوق و این برداشت باشد، بلکه در متن روایات بر این زیبانگاری تأکید بسیار صورت گرفته بود. برای مثال در همین روایت اخیر با کاربرد تعبیر «حسن الله» بر زیبایی تأکید شده است. همچنین روایاتی که قاضی احمد قمی در یکی از نخستین تاریخ‌نگاری‌های هنری تمدن اسلامی ـ ایرانی یعنی «گلستان هنر» در قداست و شرافت خوشنویسی آورده است، مؤید مطلق نظر فوق است

مبانی نظری خوشنویسی در تمدن اسلامی / دکتر حسن بلخاری ـ بخش اول | ۸:۳۵,۱۳۹۷/۴/۴|

در مقاله «تجلی در هنر اسلامی و تجسد در هنر مسیحی و بودایی»۱ و نیز در کتاب نظریه تجلی، در باب شمایل‌گریزی هنر اسلامی۲ در حد توان روشن و اثبات کرده‌ام محوری‌ترین و بنیادی‌ترین اصل حاکم و مطرح در یک دین، شکل‌دهنده کلی مفهوم هنر در آن دین است؛ برای مثال اصل تجسد در الهیات مسیحی، نقش بسیار بارز و تعیین‌کننده‌ای در فرم و معنای هنر مسیحی دارد.

کتابخانه‌ها پیشران تمدن‌سازی اسلامی هستند | ۱۱:۳۱,۱۳۹۷/۲/۳|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مدیران کل کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌ها را مبدا و پیشران تمدن‌سازی اسلامی دانست و تاکید کرد: کتابخوانی در فرهنگ دینی و ملی ما امری ارزشمند و با قداست است.

طراز در تمدن اسلامی (از تأسیس تا عصر ممالیک) / عبدالله همتی گلیان | ۱۳:۵۰,۱۳۹۷/۱/۱۹|

تمدن اسلامی در دوره شکوفایی و پویایی خویش مؤسسات اجتماعی و اقتصادی متنوعی داشته که یک مورد برجستۀ آن صنعت نسّاجی بوده است. فعالیت در بخش قابل توجهی از این صنعت تحت نام طراز و تشکیلات مرتبط با آن انجام می گرفته که تقریباً بر اغلب جنبه های زندگی مسلمانان تأثیر داشته است.

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی و نقش ایرانیان در شکوفایی آن | ۱۲:۴۰,۱۳۹۶/۱۲/۱۳|

هر ملتی تاریخی دارد و منابع تاریخی اقوام و ملل همانند منابع زیرزمینی و روی زمینی است که اگر درست استخراج و بهره برداری شود، مفید و آموزنده است و می تواند عامل ترقّی و پیشرفت یک ملت محسوب شود.

بازآفرینی شكوه شاد تمدن اسلامی | ۱۰:۰,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

«اسلام، علم، مسلمانان و فناوری» كتابی است در دفاع از اجزاء و اركان سنت اسلامی و نقد علم و تكنولوژی مدرن. كتاب حاوی هفت فصل است كه چهار فصل اختصاص دارد به گفت‌وگوهای مظفر اقبال با سید حسین نصر. مظفر اقبال اندیشمندی اسلامی و نویسنده‌ای پاكستانی-كانادایی است كه حدود بیست سال از سید حسین نصر ٨٤ ساله جوان‌تر است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما